Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV som bildskärm


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Då jag håller på med kurs i fotoprogram är det fördelaktigt med två skärmar. TV.n och datorn ligger på samma nät så nu till frågan:Kan jag ansluta tv:n till datorn trådlöst? Att koppla ihop dem med kabel antar jag är inga problem, men bra om jag slipper en lång kabel på golvet.

PS.jag stänger för kvällen  så mer kommentarer från mig blir först i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara bra att berätta hur teven ska användas för det kan vara avgörande för om Chromecast fungerar för dig.

 

Men nytta av två skärmar har man väl bara om man kan se på dem samtidigt och det ihop med lång kabel får jag inte riktigt ihop.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teven skall användas som bildskärm. Om jag har två program öppna samtidigt kan jag visa dessa på varsin skärm om jg inte minns fel.Lång kabel tv:n Ja jag måste av praktiska skäl sitta några meter från tv:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska ansluta TV till dator via HDMI behöver datorn helst ha HDMI eller DisplayPort som utgång, förutom den grafikutgång som används till nuvarande skärm.
(Jo, det finns ex. adaptrar där man kan nyttja USB osv. men...)

 

Ska man använda "utökat skrivbord" för att visa två program på varsin skärm är jag fundersam över hur det ska fungera med Chromecast? Man brukar väl(?) nyttja Chromcast för att spegla det man ser på EN skärm och man brukar inte kunna välja utökat skrivbord om det inte finns någon fysisk skärm ansluten?

 

@Torparen - jag föreslår att du avvaktar med att åka ock köpa in någon hårdvara tills "vi" rett ut detta mer i detalj!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen ett feltänk från min sida.

Finner det dock själv bekvämt att lägga distribuerat kursmaterial på tv-skärmen för att på så sätt frigöra laptop skärmen, med cast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om man ska ansluta TV till dator via HDMI behöver datorn helst ha HDMI eller DisplayPort som utgång, förutom den grafikutgång som används till nuvarande skärm.
(Jo, det finns ex. adaptrar där man kan nyttja USB osv. men...)

 

Ska man använda "utökat skrivbord" för att visa två program på varsin skärm är jag fundersam över hur det ska fungera med Chromecast? Man brukar väl(?) nyttja Chromcast för att spegla det man ser på EN skärm och man brukar inte kunna välja utökat skrivbord om det inte finns någon fysisk skärm ansluten?

 

@Torparen - jag föreslår att du avvaktar med att åka ock köpa in någon hårdvara tills "vi" rett ut detta mer i detalj!

Tack ok jag väntar, jag deppar ej ihop om det ej lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt DENNA sida ska det gå att göra så som du önskar (om man har en Chromecast).

Dock ser det inte ut som på bilderna i mina Windows 10-maskiner.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Om man ska ansluta TV till dator via HDMI behöver datorn helst ha HDMI eller DisplayPort som utgång, förutom den grafikutgång som används till nuvarande skärm.

@Torparen

Har du HDMI-kontakter lediga på både datorn och teven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

En tv har väl en tillräckligt stor skärm för att kunna lägga upp två fönster bredvid varandra, eller? Jag kan ha Thunderbird och Firefox igång samtidigt på min bärbara med 17" skärm. Utrymmet blir begränsat men det går att se båda samtidigt.

 

/ Jari

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-17 på 21:05, skrev Torparen:

Då jag håller på med kurs i fotoprogram är det fördelaktigt med två skärmar. TV.n och datorn ligger på samma nät så nu till frågan:Kan jag ansluta tv:n till datorn trådlöst?

 

Ett alternativ till Chromecast är WiDi (Wireless Display). Miracast och WiFi Direct är andra begrepp i det här sammanhanget. Windows 10 har stöd för den här tekniken och många datorer har nödvändig hårdvara inbyggd sedan flera år tillbaka. 


Har TV'n inte stöd för WiDi kan t ex följande adapter användas, för anslutning via HDMI. Se också de två videoklippen på sidan.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tradlos-ljud-bild/mediaspelare/microsoft-wireless-display-adapter-v2-p96924


Med WiDi och WiFi Direct behöver inget gemensamt trådlöst nätverk användas, som för Chromecast. Och i inget av dessa fall har det någon betydelse om TV'n är ansluten till något nätverk, såvida det inte finns någon app direkt i TV'n som används.


https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.656474/smarta-hemmet-skolan-sa-latt-kan-du-dela-filer-och-skrivare/sida/6/miracast-airplay-och-google-cast

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.653372/wireless-display-adapter


Det kan fungera även med tidigare Windowsversioner.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15053/windows-8-project-wireless-screen-miracast

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Jari Karivainio:

En tv har väl en tillräckligt stor skärm för att kunna lägga upp två fönster bredvid varandra, eller? Jag kan ha Thunderbird och Firefox igång samtidigt på min bärbara med 17" skärm. Utrymmet blir begränsat men det går att se båda samtidigt.

 

För hur mycket information du får plats med är det antal pixlar som har betydelse. Den fysiska storleken har, i kombination med antal pixlar, betydelse för avståndet till bildskärmen och för hur små bokstäver du kan läsa.

 

https://pctidningen.se/datorutrustning/datorskarm/betydelsen-av-storlek-och-upplosning-i-en-bildskarm

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.705277/kopa-datorskarm-guide

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med reservation för att jag använder Linux men detta kan vara enklare än vad åtminstone jag trodde:

Installera webbläsaren Chrome om den inte redan är installerad. Man kan kan välja att den inte ska vara standardläsare.

Klicka på Cast-symbolen

image.png.6a6cbe26ae952c356e5a985d8c829ef6.png

 

Eller på prickarna och Casta, om symbolen inte är synlig

image.png.0c104b0d37bd720d3ea3f4d513f0401b.png

 

 

Välj först Källor

image.png.5551b0097255b006d1f8f64d72832cb3.png

och där Skrivbordet

image.png.10d8ef1f3f60d4122559e4a6ad97b16a.png

 

Välj därefter en tillgänglig enhet.

I nästa dialog - byt flik till Appfönster och välj där det program du vill visa, klicka på Dela.

 

image.png.b47483d703d48c31bed0a723a3e5ac3c.png

 

Nu visas, i detta fall, bara Kalkylatorn på teven oavsett vilket fönster jag har aktivt på min "rätta" skärm.

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla som kommit med tips:  Tack för hjälpen.Nu är det så att jag är i Spanien har ej eget skrivbord. Har bildskärm men blir krångligt att använda på grund av platsbrist. Men utifrån hur krångligt det verkar vara att använda TV:n så väljer jag att trängas med hustrun.

Hej från 28 grader.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det enkla är ju att använda HDMI-kabel mellan datorn och teven.

Ja vi är helt överens, kommer att söka efter en sådan kabel då jag kommer till Mediamarkt i    Torrevieja :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, du får återkomma med hur det går efter inköpet.

Du har väl kollat att du har HDMI-kontakter lediga på datorn och på teven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...