Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
NisseM52

Summera högsta värden

Rekommendera Poster

Hej!

Är nybörjare på Excel möjligheter. Men jag skulle vilja summera ihop x antal av  de högsta värdena i en rad från utvalda kolumner.. I exemplet nedan har jag försökt summera ihop de två största värdena ifrån C2,E2,G2  det borde bli 18. Men jag får det inte att funka. Tacksam för hjälp. /NisseM

Excelbild_1.jpg.93987f059e05eb4bf31f2bfbe1d64b21.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mitt område men det tycks som att du behöver använda annat tecken än kolon mellan C2 E2 G2 (?)

Nu verkar ju resultatet bli som att du tar de två högsta mellan C2 och G2.

Vad sägs om att byta rubrik på tråden?

"Problem med Största" kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vad sägs om att byta rubrik på tråden?

"Problem med Största" kanske?

Rubriken är nu ändrad.

Cecilia

Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största() kan inte ta oregelbundna område. Du kan bara lägga in ett sammanhållet område eftersom det kommer ett argumentet efter området (det n:e största)

Test att skriva 

=STÖRSTA(C2;E2;G2;1)

Så får du en varning om för många argument.

Om din formel alltid skall användas för samma område så kan du skapa ett namngivet område som faktiskt går att peta in i formeln:

Markera C2;E2;G2 (håll nere Ctrl när du klickar) och gå till FORMLER>Definiera namn  (eller tryck Ctrl+Alt+F3).

Om du exempelvis ger området namnet MittOmråde  så kan du peta in det i din formel

=PRODUKTSUMMA(STÖRSTA(MittOmråde;{1;2}))

Men den är helt låst till det område du namngav, dvs rad2.

Du skulle även kunna skapa ditt max-område genom att Ange C2:G2 och "Nolla" de kolumner som inte skall vara med. Exempelvis genom att multiplicera med en 0/1 array som anger vilka kolumner som skall vara med. I det här exemplet är det var annan som skall vara med så det råkar bli 0\1 hela vägen:

Skriv in formeln

=STÖRSTA(C2:G2*{1\0\1\0\1};{1;2})

När formeln är inmatad borde du få ett felmeddelande. Men om du ställer dig i formeln och trycker F9 så ser du att din Max-matris faktiskt skapas:

={10;8}

Peta ihop med en summa (eller produktsumma för att slipa mata in som matrisformel)

=PRODUKTSUMMA(STÖRSTA(C2:G2*{1\0\1\0\1};{1;2}))

Det kräver att det står siffror i de kolumner som skall Nollas (annars blir det fel när du skall multiplicera med 0 ). Om det kan vara bokstäver så föreslår jag att du använder MÄNGD med argumentet "största (14)" och "ignorera felvärden (6)" för att plocka ut de största (giltiga)värdena. Då blir formeln (behöver inte vara matris):

=SUMMA(MÄNGD(14;6;C2:G2*{1\0\1\0\1};{1;2}))

https://support.office.com/sv-se/article/mÄngd-funktionen-mÄngd-43b9278e-6aa7-4f17-92b6-e19993fa26df

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack till MH_resurrcted, men tyvärr får jag det inte att funka iallafall. 
Jag behöver använda formlen på ca. 200 rader, men det är alltid samma kolumner jag ska utgå ifrån när jag vill summera de största.
Jag har provat med "=STÖRSTA(C2:G2*{1\0\1\0\1};{1;2})" och "=PRODUKTSUMMA(STÖRSTA(C2:G2*{1\0\1\0\1};{1;2}))" Mina resultat syns nedan.
Hälsningar NisseMExcel_2.jpg.309959c4fba7b28e8255c6cd2a19e6fc.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I princip måste jag rösta för Mikaels lösning (om det stör ditt estetiska sinne kan du dölja/krympa kolumnerna). Ibland är det bättre att ha en stor men enkel och tydlig lösning även om det finns en smartare/snyggare variant. 

Men, med det sagt så är jag nyfiken på varför det inte funkar. 

Vilken version av excel har du? Och är det PC eller Mac?

Kan du testa nedanstående formelvarianter tills du hittar något som funkar?

test 1)

Testa att låta din första rad vara en "hjälprad" där du anger vilka kolumner som skall vara med genom att skriva in en 1:a 

=STÖRSTA(C2:G2*$C$1:$G$1;{1;2})

image.png.e0317464c4a39df4f20f74e4913c397f.png

test 2) se till att alla matriser går åt samma håll.  (";" =rader och "\" =kolumner). Nu är {1;2} radvis och resten kolumnvis. Det klarar min excel 365 på windows utan problem. Men det kanske är känsligt i din version? Testa att ändra {1;2} till {1\2} så att alla "indatavektorer" blir kolumnvisa

=STÖRSTA(C2:G2*$C$1:$G$1;{1\2})

Eller, om vi struntar i hjälpraden: 

Allt som kolumner

=STÖRSTA(((C2:G2)*{1\0\1\0\1});{1\2})

Allt som rader

=STÖRSTA(TRANSPONERA(C2:G2)*{1;0;1;0;1};{1;2})

Test3

Funkade MÄNGD? Jag är osäker på i vilken version den kom. Men den verkar ju funka direkt utan att matas in som matrisformel:

=MÄNGD(14;6;C2:G2*{1\0\1\0\1};{1;2})

=MÄNGD(14;6;C2:G2*{1\0\1\0\1};{1\2})

Men vad tusan, din andra skärmdump är ju fullständigt obegriplig. Har den räknat 11 två gånger eller vad?

Formel utan {} om du alltid skall kvar udda kolumnnummer:

=STÖRSTA(C2:G2*ÄRUDDA(KOLUMN(C:G));KOLUMN(A:B))

Redigerad av MH_resurrected

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack för tipsen, jag ska testa och se om jag kan få till det.

Jag har Excel 2007 på PC, möjligt att det funkar bättre på en nyare Excel version.

Hälsningar

NisseM

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...