Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Placering av router


Hällanlasse
 Share

Rekommendera Poster

Funkar en router bäst ”uppåt” eller ”nedåt” i ett hus?

Jag ska sent omsider få bredbandsfiber installerat till min bostad, friliggande villa i två plan plus källare. Min gamla koppartråds-bredband gick ju via tfnjacket och jag hade routern på övervån (1:a jacket). Har dock alltid upplevt lite svag signal till botten- och källarvåning även med en hyfsat stark wifi-sändare och därför haft en repeater på mellanvåningen, något jag helst vill slippa. I tester av trådlösa routers pratar man ofta om räckvidd till övervåning. Min fråga är helt enkelt var jag ska sträva efter att ta in mitt bredband och placera routern? Lämpligast ur ett placeringsperspektiv känns fortfarande övervåningen men jag är inte säker på att installatören (ipOnly) går med på detta.

På mellanvåningen är vardagsrum, kök mm  men arbetsutrymmen, skrivare mm är på övervån. Det närmaste för de som ska gräva in i huset är gaveln med sovrummet men där vill jag ju inte sätta en stark sändare...

Tacksam för tips och råd, högt och lågt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det IP-Only som ska leverera fibern så är det ju mycket långt ifrån säkert att du får någon överhuvudtaget!

De placerar väl bara en enhet, mediaomvandlare, fiberkonverter eller vad de nu väljer för namn, där det är enklast.

Sedan får du själv placera en router, som du köpt själv eller får av din bredbandsleverantör (som inte är IP-Only), på valfritt ställe.

 

Inget riktigt svar på fråga om placering men du kan nog släppa detta:

3 timmar sedan, skrev Hällanlasse:

men jag är inte säker på att installatören (ipOnly) går med på detta

 

Ett tips är att låta en mobiltelefon agera hotspot på olika ställen och sedan använder du en annan telefon för att kolla signalstyrkan på olika ställen.

Visserligen lär ju en "riktig" router ge högre signal men du bör kunna få en vägledning åtminstone.

Redigerad av Mikael63
Tips
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-16 på 09:00, skrev Hällanlasse:

Funkar en router bäst ”uppåt” eller ”nedåt” i ett hus?

...

Min fråga är helt enkelt var jag ska sträva efter att ta in mitt bredband och placera routern?

...

Det närmaste för de som ska gräva in i huset är gaveln med sovrummet men där vill jag ju inte sätta en stark sändare... 

 

I många sammanhang skrivs det om routrar fast man menar trådlösa nätverk - WiFi. T.o.m av skribenter i tekniska sammanhang, i tidningar och på webbplatser, som i rubriken i en artikel om WiFi Direct. Den artikeln har ju inget med routrar att göra.

 


Sen många år är det vanligt att bygga ihop routrar och accesspunkter för trådlösa nätverk, i alla fall i konsumentsammanhang - "trådlös router". Praktiskt i många fall, för att slippa ha flera burkar. Men man behöver inte alls placera en router där en accesspunkt bäst gör nytta. Vill man helt undvika kablar blir man förstås beroende av var bredbandet kommer in i bostaden.


Här några förslag på lösningar, kanske plocka delar från dem och sätt ihop en egen lösning:
1. Dra nätverkskabel från mediaomvandlaren/fiberkonvertern till lämplig plats för en "trådlös router".
2. Anslut routern där fibern kommer in, och dra nätverkskabel till lämplig plats för en accesspunkt, eller till flera. Behåll accesspunkten i routern aktiv eller stäng av den. Eller skaffa en "ren router" (utan accesspunkt).
3. Skaffa ett mesh-nätverk, se bifogad länk. Mesh-nätverk ger bättre prestanda än vanliga repeatrar.


Blir ett mesh-nätverk aktuellt så kolla vad de olika modellerna kan göra.
3a. I en del paket kan alla puckar (mesh-accesspunkter) fungera som router, men endast en ska konfigureras som router - hantera routningen.
3b. Vill man, eller måste, använda en router som följer med bredbandsabonnemanget kan man ansluta ett mesh-nätverk och se till att ingen puck agerar router (förutsatt att vald modell tillåter det). Här kan en routers inbyggda accesspunkt behållas aktiv, men för min del skulle jag stänga av den för att helt förlita mig på finesserna med mesh-nätverket.


En del puckar kan också fungera som "trådlösa bryggor", d.v.s man ansluter apparater utan WiFi med kabel till en puck.


Ingen färdig "bästa lösning", men med pusselbitarna kan du förhoppningsvis både välja lämpligt ställe för att ta in fibern, slippa en accesspunkt i sovrummet men ändå få bra trådlös täckning i hela bostaden.


Ett par länkar från Kjells Kunskapsbank, i menyn till vänster hittar du mer information om lokala nätverk, m m.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/routern#routerns-uppgift

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/lokala-natverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt

 

http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel:

Har haft routern i Sovrummet på 2a våningen för där är telefonjacket som ADSLmodemet+routern ansluten.

 

Har fått Mediakonvertern installerad i hallen.

Rakt under datorrummet på 2a våningen.

Jag provade att flytta ADSLmodemet+ routern till datorrummet där det också fanns ett telefonjack. Funkade utmärkt. Inga problem surfa.

Kopplade routern till en Homeplug med nätverkskabel.

Homepluggen i en multikontakt

tillsammans med dator, skrivare, nätadapter ADSLmodemet+routern.

Gick ner i hallen och satte en Homeplug i ett grendosa som också matar ström till Mediakonvertern. Anslöt en bärbar dator med nätverkskabel till Homepluggen i hallen.

Funkade direkt att surfa.

 

Så när det är dags skaffa fiberinternetleverantör finns 2 möjligheter:

(ADSL  abonnemanget är bundet till och med december 2019)

1) Sätta routern i hallen och ansluta routern till Mediakonvertern med nätverkskabel.

2) Ansluta Mediekonvertern till en Homeplug i hallen med nätverkskabel

och

Ansluta Routern till en Homeplug i datorrummet och ha routern i Datorrummet.

 

(Hur kan ADSLmodemet+ routern hamnat sovrummet ? Jo för man har bytt "sovrummet" och "datorrummet" och då tänkte man inte på att flytta ADSLmodemet+ routern till "det nya datorrummet".)

Redigerad av jannejanne
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...