Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

När blir det modernt att bära hatt igen? Klädmodet kommer och går, dock utan hatt! Vintertid förhindrar exempelvis hatten att huvudet fungerar som skorsten. Kroppen kyls av i mindre grad med 'lock' på huvudet.

Hatten fyllde förr i tiden även en social roll; man lyfte på hatten när man möttes på gatan, oberoende av om man kände varandra eller inte! Det var ett sätt att visa respekt. (Damer behöll dock hatten på vid hälsningsfrasen, hon neg i stället). När lyfte ni på huvudbonaden; mössa, keps senast vid möte med främling? Förmodligen bara blicken.

Hattar.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, skrev dosman:

Vintertid förhindrar exempelvis hatten att huvudet fungerar som skorsten. Kroppen kyls av i mindre grad med 'lock' på huvudet.

Fast de rätt moderna mössorna fyller ju samma syfte om du kan tänka dig det i stället. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om du trivs med hatt så räknar vi iskallt med att du faktiskt har hatt och lyfter på den när du möter folk och inte skyller på att modet inte tillåter dig ha hatt. Modetrender är totalt humbug, du skall klä dig enligt den stil du känner dig mest bekväm i.

Själv så borde jag ha en hatt här någonstans, inte helt hundra på vart den tagit vägen. Det var morfars gamla hatt och otroligt nog passade den mig riktigt bra. Den var inte i jättebra skick senast jag såg den dock. Jag använder den inte då jag föredrar ordentliga over-the-ear hörlurar och då kan man inte ha hatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det är riktigt Varmt, så kommer ibland lusten att gå ut naken, med Stormhatt

och ha en basker på huvudet... (eller skyddshjälm om det finns Hackspätt-varning).

Inom 1 år så är Hatten tillbaka som allmänt mode!... även i Sverige.

En Hatt ger KARAKTÄR om den övriga klädseln tajmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, en hatt det skulle jag vilja ha, dock inte en skorstenshatt, utan mera en vanlig hatt med brätten.

Har två bekanta c:a 35 år samt 55 år och som alltid bär en hatt: den ena en större hatt med brätten.

Min farfar (f.1897-d.1989) bar alltid hatt och den finns kvar på föräldragården. Nu tror jag att jag skall ta och leta reda på denna.

Min polare skaffade en sk. stråhatt av Panama stuk, och dessa är effektiva att skydda huvudet vid hög värme och sol.
Men så var vi ute och åkte båt och vips: en vindpust tog av hatten och ned i sjön. Inga problem: polaren vände båten så att jag skulle kunna fiska upp denna med håven - ouch efter att propellern gick över denna så var det bara halmstök av denna i håven. Haha

😂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...