Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte från Windows 7 till Windows 10


DAL30
 Share

Rekommendera Poster

Jag har haft Windows 7 under många, många år och tycker att detta system fungerat bra,

även om det finns en del saker i systemet, som borde vara annorlunda/bättre.

Nu tas W7 bort.

I stället får vi W10, som har många fördelar men även en del "nackdelar".

Eftersom det sägs, att W7 skall helt försvinna och inte underhållas/stödjas i fortsättningen,

så undrar man, om man är helt beroende av att byta till W10 för att arbeta i fortsättningen

eller om det finns någon "mellan-väg" eller hjälp att få för att fortsätta med W7?

Sedan:

1. Vad kostar ett byte till W10?

2. Klarar man det "själv" eller kan man få hjälp på något enkelt sätt?

Detta var några tankar med några frågor.

Vänligen

DAL30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kostnadsfritt att uppgradera till Windows 10. Du kan ladda ner Windows 10 från Microsoft via denna länk.

Det är inte självklart att din dator är kompatibel med Windows 10 och fungerar klanderfritt. Speciellt om din dator är många år äldre än Windows 10. 
Kostar inte mer än tid att prova. Tänk på att säkerhetskopiera allt innan du börjar. 
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja rekommendera kolla först på tillverkarens sida att dators modell är kompatibel med Windows 10 särskild drivrutiner som brukar ställa stora problem. (Googla först)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev DAL30:

så undrar man, om man är helt beroende av att byta till W10 för att arbeta i fortsättningen

Det går förstås att fortsätta att arbeta med Windows 7, men datorn kan bli lättare att hacka.

 

3 timmar sedan, skrev DAL30:

2. Klarar man det "själv" eller kan man få hjälp på något enkelt sätt?

En dator med Windows 7 lär ju vara rätt gammal vid det här laget så ett enkelt sätt är att köpa en dator som kommer med Windows 10.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar Win 7 så brukar ju faktiskt Win 10 också fungera. Det är i varje fall min erfarenhet. En asgammal Acer 10" laptop är installerad med Win 10 får någon månad sedan utan problem. Det är detta som MediaCreationTool1903 kollar som hämtas när man klickar "Ladda ner verktyget nu" från https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10?irgwc=1&OCID=AID2000142_aff_7792_1246483&tduid=(ir__aofeksylockfrjlukk0sohz30v2xgmklaplnncez00)(7792)(1246483)((47a30d03ec4188117449a748924bcf01)(190946)(2809631)(1.634108)())(47a30d03ec4188117449a748924bcf01)&irclickid=_aofeksylockfrjlukk0sohz30v2xgmklaplnncez00

Hämta verktyget är enklare än att manuellt kolla tillverkares hemsidor. Jag själv har ingen aning om vad för hårdvara jag har i mina datorer. Lite vet jag men inte så att jag på ett enkelt sätt kan kolla upp det. Gör det enkelt. Du får en rapport om eventuella kompatibilitetsproblem när du kört verktyget.

Som sagt det brukar för den absoluta majoriteten fungera utan några som helst problem. Win 10 laddas ner och datorn uppgraderas till Win 10. Bara sitta och vänta lite.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev DAL30:

Jag har haft Windows 7 under många, många år och tycker att detta system fungerat bra,

även om det finns en del saker i systemet, som borde vara annorlunda/bättre.

Nu tas W7 bort.

Gillar också Windows 7, använder själv ibland.

Men Windows 7 tas inte bort, du har ju det kvar i din dator, ingen kommer att radera det i din dator.
Windows 7 kommer att fungera i flera år till, men säkerheten för detta operativ kommer gradvis att bli sämre och sämre.

Och det kommer bli lite svårare att använda webben på flera områden ju längre man väntar med att byta till Windows 10.

 

4 timmar sedan, skrev DAL30:

I stället får vi W10, som har många fördelar men även en del "nackdelar".

Eftersom det sägs, att W7 skall helt försvinna och inte underhållas/stödjas i fortsättningen,

så undrar man, om man är helt beroende av att byta till W10 för att arbeta i fortsättningen

eller om det finns någon "mellan-väg" eller hjälp att få för att fortsätta med W7?

Windows 10 har funnits i flera år nu.

Microsoft kommer att släppa viss support till Windows 7, men eftersom det fortfarande är ganska många som använder 7:an idag, så kommer Microsoft fortfarande ha lite koll på denna, det är ju inte så länge sedan som Microsoft släppte en mycket viktig säkerhetsupdate till Windows XP, även fast XP varit "nerlagt" enligt Microsoft sedan flera år.

 

4 timmar sedan, skrev DAL30:

Sedan:

1. Vad kostar ett byte till W10?

2. Klarar man det "själv" eller kan man få hjälp på något enkelt sätt?

För tillfället har Microsoft igen släppt på kravet att en uppdatering till Windows 10 kostar pengar, länken polken har här ovan ger information om hur en uppgradering kan gå till via Microsoft.

Normalt sätt är det bara att följa stegen i den guide som Microsoft ger, men man ska vara beredd på att det kan uppstå lite besvär, gäller främst drivrutiner, som Globetrot är inne på.

Och som Mellin säger, 10:an kräver minst 4GB i minne för att fungera någorlunda okej, men gärna 8GB.

Jag har uppdaterat en av våra bärbara hemma, från 7:an till 10:an, det fungerade bra, men maskinen är seg, och det beror på att det bara är 4GB i minne, har funderat på att stoppa i 8GB i minne, och stoppa i en SSD-hårddisk också, men kostnaden blir för hög, billigare i längden att köpa en ny med Windows 10 och 8GB från början.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Förutsatt att inte din dator är "antik" så lär du säkert kunna installera MS Win 10 i den. Funkar Win 7 så lär den säkert fixa Win 10. Det största problemet, som vi ännu inte känner till, är om BankID kommer att fungera efter att MS har stängt av support och uppdateringar i början av nästa år? Har ett svagt minne av att BankID slutade att fungera iom att MS stängde av support och uppdateringar till Win XP.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 9 timmar sedan skrev jag ett inlägg om byte av Windows 7 till Windows 10.

Jag har fått 7 fina svar på mina frågor och funderingar, vilket jag är mycket glad

och tacksam över.

Jag återkommer till dessa fina svar senare.

TACK till alla, som hjälpt mig med ett svar!

Vänligen

DAL30

 

**

Har sammanfogat detta inlägg från en annan tråd med samma titel.

/Mikael63, moderator,

Redigerad av Mikael63
sammanfogat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du köper operativsystem för dyra pengar så kanske du kan berätta vad du sitter med för dator i dag. Menar, att kosta på äldre utrustning kanske inte alltid ger så bra utdelning.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Thirteen:

Innan du köper operativsystem för dyra pengar så kanske du kan berätta vad du sitter med för dator i dag. Menar, att kosta på äldre utrustning kanske inte alltid ger så bra utdelning.

Gratis är ju inte speciellt dyrt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Byte från Windows 7 till Windows 10

ETT  STORT TACK

till var och en av

polken, Mellin, Globetrot, Cecilia, Bosse-i-skogen, Laso, Lasse "newbie" Johansson och Thirteen

för alla era svar på mina frågor och funderingar om Windows 7 och Windows 10!

Det är helt fantastiskt

att få så många viktiga och klargörande svar på mitt ämne om W7 och W10.

Eforum är verkligen en bra tillgång!

TACK än en gång!

Jag återkommer sedan jag funderat och tänkt!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NYTT INLÄGG AV MIG   DAL30

Jag funderar och tänker särskilt på följande råd från ”alla hjälpsamma vänner” på Eforum:

polken har skrivit:

”Det är inte självklart att din dator är kompatibel med Windows 10 och fungerar klanderfritt. Speciellt om din dator är många år äldre än Windows 10. 
Kostar inte mer än tid att prova. Tänk på att säkerhetskopiera allt innan du börjar.”

-------

Mellin har skrivit:

””Windows 10 gillar mycket ram (minst 4 GB för att fungera bäst )”

-------

Globetrot har skrivit:

”Skulle vilja rekommendera kolla först på tillverkarens sida att dators modell är kompatibel med Windows 10 särskild drivrutiner som brukar ställa stora problem. (Googla först)”

---------

Cecilia har skrivit:

”Det går förstås att fortsätta att arbeta med Windows 7, men datorn kan bli lättare att hacka.” och

”En dator med Windows 7 lär ju vara rätt gammal vid det här laget så ett enkelt sätt är att köpa en dator som kommer med Windows 10.”

-------------

Bosse-i-skogen har skrivit:

”Det är detta som MediaCreationTool1903 kollar som hämtas när man klickar "Ladda ner verktyget nu"

och ” Hämta verktyget är enklare än att manuellt kolla tillverkares hemsidor. -- Gör det enkelt. Du får en rapport om eventuella kompatibilitetsproblem när du kört verktyget.”

----------------

Laso har skrivit:

”Gillar också Windows 7, använder själv ibland.

Men Windows 7 tas inte bort, du har ju det kvar i din dator, ingen kommer att radera det i din dator.
Windows 7 kommer att fungera i flera år till, men säkerheten för detta operativ kommer gradvis att bli sämre och sämre.

Och det kommer bli lite svårare att använda webben på flera områden ju längre man väntar med att byta till Windows 10.” och

”Windows 10 har funnits i flera år nu.

Microsoft kommer att släppa viss support till Windows 7, men eftersom det fortfarande är ganska många som använder 7:an idag, så kommer Microsoft fortfarande ha lite koll på denna, det är ju inte så länge sedan som Microsoft släppte en mycket viktig säkerhetsupdate till Windows XP, även fast XP varit "nerlagt" enligt Microsoft sedan flera år.” och

”För tillfället har Microsoft igen släppt på kravet att en uppdatering till Windows 10 kostar pengar, länken polken har här ovan ger information om hur en uppgradering kan gå till via Microsoft.

Normalt sätt är det bara att följa stegen i den guide som Microsoft ger, men man ska vara beredd på att det kan uppstå lite besvär, gäller främst drivrutiner, som Globetrot är inne på.

Och som Mellin säger, 10:an kräver minst 4GB i minne för att fungera någorlunda okej, men gärna 8GB.

Jag har uppdaterat en av våra bärbara hemma, från 7:an till 10:an, det fungerade bra, men maskinen är seg, och det beror på att det bara är 4GB i minne, har funderat på att stoppa i 8GB i minne, och stoppa i en SSD-hårddisk också, men kostnaden blir för hög, billigare i längden att köpa en ny med Windows 10 och 8GB från början.”

--------------------

Lasse ”newbie” Johansson har skrivit:

”Förutsatt att inte din dator är "antik" så lär du säkert kunna installera MS Win 10 i den. Funkar Win 7 så lär den säkert fixa Win 10. Det största problemet, som vi ännu inte känner till, är om BankID kommer att fungera efter att MS har stängt av support och uppdateringar i början av nästa år? Har ett svagt minne av att BankID slutade att fungera iom att MS stängde av support och uppdateringar till Win XP.”

------------------

Thirteen har skrivit:

”Innan du köper operativsystem för dyra pengar så kanske du kan berätta vad du sitter med för dator i dag. Menar, att kosta på äldre utrustning kanske inte alltid ger så bra utdelning.”

----------------------

polken har skrivit:

”Gratis är ju inte speciellt dyrt.”

---------------

Thirteen har skrivit:

”Antar att du har rätt, att det åter igen är gratis.”

----------

Alla dessa goda råd och förslag gör, att jag tar mig en ordentlig funderare, gör undersökning och analys, innan jag gör någon förändring.

ETT  STORT  TACK  TILL ER  ALLA !

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...