Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker rensningsverktyget för vitlökspress


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Så här ser min vitlökspress ut och själva plastverktyget man rensar med har skaftet gått av på mitten, samt flera pinnar har blivit böjda genom årens lopp.

Känns lite onödigt att köpa en ny vitlökspress bara för detta?

Men visst det är inga större pengar i.o.f. att köpa en helt ny press med rensningsfunktion, men kunde man hitta en sån pryl nästa gång man är på stan och handlar vore det ju smidigt.

 

Dessutom behöver jag två st. för ytterligare en annan likadan press på ett annat ställe.
Annars alternativt tips på hur man bäst rensar, för jag har tyckt att det fungerat väldigt bra med detta.

 

image.png.3adae877ca473e6baacc2b76dca42ecc.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Har själv exakt samma vitlökspress och den har hållit med många många år. Men vad jag kan komma ihåg fick jag aldrig med något "rensningsverktyg" utan jag kör med vanliga tandstickor som brukar stå på borden på restaurangerna och som säkert finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, likadan även här, med rensningsverktyget väl gömt i, eller bakom/under, någon låda ;)

 

Vår förra diskbänksblandare passade exakt i pressen varför man kunde trycka igenom med vattenstrålen.

Dock har jag märkt att det oftast inte sitter fast i hålen utan det som man ser i hålen är "rester" av det som ligger i "botten" på pressen. Något att skarpa med, baksidan av en tesked, på denna "botten", alltså insidan, brukar räcka för att det i hålen följer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller något rensningsverktyg utan försöker man pilla upp skräpet på en gång man pressat (eller i alla fall innan det har torkat) så får man upp det mesta och det sista kan man trycka tillbaks med stråna i diskborsten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Mikael63:

Japp, likadan även här, med rensningsverktyget väl gömt i, eller bakom/under, någon låda ;)

 

Vår förra diskbänksblandare passade exakt i pressen varför man kunde trycka igenom med vattenstrålen.

Dock har jag märkt att det oftast inte sitter fast i hålen utan det som man ser i hålen är "rester" av det som ligger i "botten" på pressen. Något att skarpa med, baksidan av en tesked, på denna "botten", alltså insidan, brukar räcka för att det i hålen följer med.

Ja som ett komplement brukar jag börja med änden på en smal gaffel med platt och smalt skaft och från insidan först skrapa ut joxet direkt i det man skall tillaga, men sedan kommer verktyget bra till pass och jag brukar rensa från båda hållen. Smidigt som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma kökslåda där pressen förvaras har vi även sådana majshållare.

Dess pinnar motsvarar hålen vad gäller diameter och man kan då rensa två & två hål åt gången.

 

20191013_171655.thumb.jpg.a34061252090dbb4c435a7c0bcb80265.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså, tar man direkt och sköljer som trycker en diskborste  mot pressen så lossnar det enkelt. Behövs inget specialverktyg imho.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...