Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
tomashag

Statisk IP-adress fungerar inte

Rekommendera Poster

Jag vill ändra till statisk ip-adress på en dator som tidigare haft dynamisk ip-adress men det vill sig inte. Jag har satt en statisk adress i routern, en TG799, men datorn envisas med att behålla den gamla dynamiska adressen. Jag har startat om både router och dator och kört ipconfig/renew men icke. Jag har en annan dator som kör med statisk adress och där fungerar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då gick det bra men jag har för mig att jag tidigare fått rådet att alltid sätta statisk adress i routern. Att det inte fungerade beror kanske på att routern på något sätt låst sig att ge en dynamisk adress. Jag kan inte hitta något sätt att återställa det men det kan jag väl leva med 🙂.Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är bättre om det går att ställa in i routern eftersom du nu kan komma att få problem när du köper en ny router (eller av någon annan anledning ansluter datorn till en annan router) som delar ut IP-adresser i ett annat subnät (3:e siffergruppen). Sätt gärna en lapp både på routern och vid datorns nätverksuttag om att det är speciell IP-adress så det går att komma ihåg om några år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska gå att ställa om IP-adress även i routern, har inte tillgång till en sådan router du har "TG799", men i min Asus, så gör jag sådana ändringar direkt i routern, men det fungerar också bra som du nu gjort efter Cecilias anvisningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Mikael, det hjälpte faktiskt inte. Jag försökte att byta till statisk adress för en annan dator på routern men den fortsätter envist att köra med den gamla dynamiska adressen. Inte för att det gör mig något för jag kan ju ställa in en statisk adress i datorn. Jag startade om datorn efter jag har bytt till statisk adress i routern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-10-12 på 11:24, skrev tomashag:

Jag vill ändra till statisk ip-adress på en dator som tidigare haft dynamisk ip-adress men det vill sig inte. Jag har satt en statisk adress i routern, en TG799, men datorn envisas med att behålla den gamla dynamiska adressen. Jag har startat om både router och dator och kört ipconfig/renew men icke. Jag har en annan dator som kör med statisk adress och där fungerar det.

Detta med statisk IP-adress kan vara förvirrande om man inte är tydlig med vad som avses. När jag läser igenom hela tråden ser i alla fall de som skrivit ut att vara insatta i vad det handlar om. Men kommenterar för eventuellt andra intresserade.

I datorer och surfplattor, m m, sätter man en statisk IP-adress eller anger att en IP-adress ska tilldelas med DHCP. Med DHCP frågar apparaten efter en IP-adress, när den startas och sen med givna intervall, eller med kommandon som kommenterats i tråden. En DHCP-server skickar inte ut IP-adresserna, den bara tilldelar (enligt min syn på saken).

I DHCP-servern (som vanligtvis körs i routern) tilldelas IP-adresser till apparater som frågar efter det. När en adress väl delats ut kan den i många routrar låsas (bli "statisk", eller "fast"), och då till apparatens MAC-adress. I en del routrar kan man också reservera en IP-adress i förväg, innan en apparat ansluts i nätverket. Då får man ange en ledig IP-adress inom DHCP-spannet och apparatens MAC-adress. I båda fallen handlar det fortfarande om att apparaterna frågar efter en IP-adress.

På 2019-10-12 på 12:09, skrev tomashag:

Ja, då gick det bra men jag har för mig att jag tidigare fått rådet att alltid sätta statisk adress i routern. Att det inte fungerade beror kanske på att routern på något sätt låst sig att ge en dynamisk adress.

Har du låst, eller reserverat, en adress i routern verkar det ju vara något fel i den. Såvida inte datorn är inställd med en statisk IP-adress. Alla IP-adresser som delats ut i routern ska visas där, så länge lånen varar eller hela tiden om de är låsta/reserverade.

Vill man ha en annan IP-adress än den som routern tilldelat någon apparat borde det gå att radera den från listan i routern. Om inte borde allt raderas vid en reset av routern.

HowToGeek kallar det "static DHCP" eller "DHCP reservation"
https://www.howtogeek.com/69612/how-to-set-up-static-dhcp-on-your-dd-wrt-router/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det väl så att felet ligger i routern. När datorn begär en adress så tittar routern inte först i sin lista över statiska adresser utan tar en dynamisk som den tidigare hade delat ut. Det hade säkert fungerat om man hade satt en statisk adress i routern innan man hade anslutit datorn till nätverket för första gången. Det verkar inte finnas något sätt i routern som får den att glömma en tidigare utdelad dynamisk adress, utom att återställa routern till fabriksinställningar förståss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, skrev ChristerE:

När en adress väl delats ut kan den i många routrar låsas (bli "statisk", eller "fast"), och då till apparatens MAC-adress.

Ja, jag tycker att det på "senare tid" *) blir så att den adress en enhet en gång blivit tilldelad kvarstår.

Bra då man slipper reservera adresser ex. för en nätverksskrivare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Address_Resolution_Protocol

*) 5-10 år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5 timmar sedan, skrev tomashag:

Då är det väl så att felet ligger i routern. När datorn begär en adress så tittar routern inte först i sin lista över statiska adresser utan tar en dynamisk som den tidigare hade delat ut

Eller om datorn "minns" en tidigare tilldelad adress fast den borde fråga routern, om datorn är inställd för DHCP. Vet inte om det kan bli så, men du kan ju kolla datorns IP-adress efter att den startats utan att den får kontakt med nätverket. Ansluts den trådlöst, och inställd för "Anslut automatiskt", får du kanske välja "Koppla från" och starta om datorn. Eller stänga av WiFi, eller hela routern,  och sen starta datorn. Ipconfig är du redan bekant med.

5 timmar sedan, skrev tomashag:

Det verkar inte finnas något sätt i routern som får den att glömma en tidigare utdelad dynamisk adress, utom att återställa routern till fabriksinställningar förståss.

Hur gör du för att ange en "statisk IP-adress" i routern? Antingen borde det finnas en möjlighet att låsa en redan tilldelad IP-adress, eller så måste det gå att själv ange en ledig IP-adress (inom DHCP-spannet) och samtidigt ange MAC-adressen för den apparat IP-adressen avser. Av din fråga i första inlägget tolkar jag det som att det är det senare du vill göra.

Oavsett på vilket sätt man låser en IP-adress i routern, gör den "statisk", borde det finnas sätt att frigöra den låsningen. Var kommer routern från, finns det någon manual? Kommer den från t ex Telia eller Com Hem har den antagligen operatörernas egna firmware i sig, och tillverkarens egna manualer stämmer inte då.

Sett från datorns sida är IP-adresserna dynamiska även om man ser till att routern alltid tilldelar samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, jag tycker att det på "senare tid" *) blir så att den adress en enhet en gång blivit tilldelad kvarstår.

Jo, routrar (DHCP-servern) verkar minnas tilldelade IP-adresser utan att man aktivt valt att låsa dem, i alla fall under en tid. Men det var det senare jag avsåg (i det du citerade), att man aktivt låser en IP-adress, gör den "statisk".

ARP verkar inte ha något med DHCP att göra. ARP används för att hitta en MAC-adress som hör ihop med en viss IP-adress.

Artikeln avser i första hand mac-adresser, men förklarar också ARP.
Se också "Other use cases for MAC addresses" i slutet av artikeln.
https://www.howtogeek.com/169540/what-exactly-is-a-mac-address-used-for/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DHCP-klienten begär att få det IP-nummer, som den tidigare haft. Om numret är ledigt så får den det. Man skall aldrig manuellt tilldela en adress inom DHCP-serverns spann. Fastän adressen är ledig för tillfället kan den tidigare använts av en annan enhet, som sedan begär den. Du får två enheter som konkurrerar om adressen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i princip 3 områden i routern. Under 100 har jag statiska adresser från routern samt adress till routern. Mellan 100 till 200 har jag routerns DHCP-område och över 200 är reserverat för VPN, som jag sliter med att få igång. Ibland går det, ibland inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev fagerja:

DHCP-klienten begär att få det IP-nummer, som den tidigare haft. Om numret är ledigt så får den det.

Jag kan inte tvärsäkert säga att det inte fungerar på det sättet. Kan ju fungera om förutsättningen är att IP-numret är ledigt. Men jag förstår inte vitsen med ett sån't förfarande.

Men tilldelningen är ett lån (som det kallas) med en begränsad tid. Innan den tiden löper ut frågar DHCP-klienten igen, om en förlängning av lånet. Och då är ju IP-numret redan upptaget av klienten, som kan få fortsätta med samma IP-nummer.

Om datorn vid start frågar efter ett tidigare använt IP-nummer behöver IP-numret sparas i datorn. Hur hanteras då IP-numren om datorn omväxlande används i flera nätverk med olika DHCP-spann, eller om den ansluter till ett nytt nätverk?

3 timmar sedan, skrev fagerja:

Man skall aldrig manuellt tilldela en adress inom DHCP-serverns spann. Fastän adressen är ledig för tillfället kan den tidigare använts av en annan enhet, som sedan begär den. Du får två enheter som konkurrerar om adressen.

Sätter man en IP-adress manuellt direkt i en dator ska man inte använda adresser från DHCP-spannet för det/de nätverk den ansluts i, för att undvika krockar. Sätter man IP-adresser manuellt i flera datorer får man förstås också se till att de blir unika.

Men att undvika att reservera IP-adresser i DHCP-servern för att de kan vara tillfälligt "lediga" är inte logiskt. DHCP är ju till för att underlätta, dels för att slippa hantera manuella inställningar i datorerna, men också för att hålla ordning på IP-adresserna som DHCP-servern hanterar. Det går inte att reservera en IP-adress som redan är upptagen av DHCP-servern. Och som du skrev, om datorn begär ett visst IP-nummer får den det om det är ledigt. Så stämmer det blir det ändå inget problem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev tomashag:

Jag har i princip 3 områden i routern. Under 100 har jag statiska adresser från routern samt adress till routern. Mellan 100 till 200 har jag routerns DHCP-område och över 200 är reserverat för VPN, som jag sliter med att få igång. Ibland går det, ibland inte.

"statiska adresser från routern" och "över 200 är reserverat för VPN". Kanske ser vi bara olika på saken. Men det som inte hanteras av DHCP-servern kan användas för tilldelning direkt i olika apparater, har inte med routern att göra (DHCP).

För mig handlar "statiska adresser från routern" om reservationer av IP-adresser inom DHCP-spannet. Kan det vara något av det här som gör att det inte fungerar för dig, som du tänkt dig att det ska fungera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...