Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med utskrift av Word-dokument


Bertil47
 Share

Go to solution Solved by Stuart&Co.,

Rekommendera Poster

Får bifogat felmeddelande vid utskrift från Word 2013. Utskriften från Word fungerade i går och det går att skriva ut från t.ex. Excel och pdf-filer.

Vad är det som kan ha hänt och hur löser jag det?

Skrivaren är HP all-in-one 6970.

Skärmdump.png

Redigerad av Bertil47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren funkar med andra program än Word och skrivaren har installerats om.

Därför tror jag att felet ligger i Word. Samma fel uppträder vid utskriftsförsök från Word i två datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Bertil47:

Får bifogat felmeddelande vid utskrift från Word 2013. Utskriften från Word fungerade i går och det går att skriva ut från t.ex. Excel och pdf-filer.

 

30 minuter sedan, skrev Bertil47:

Samma fel uppträder vid utskriftsförsök från Word i två datorer.

 

Är det en fil du hämtat från nätet, eller fått på annat sätt? Är det samma fil du testat i båda datorerna? Kanske har den då något skydd för redigering och utskrift.

 

Skapa en ny fil att testa med, och se om det fungerar. Fungerar det då att skriva ut är det rimligtvis inget fel i Word heller. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hej

Har haft liknande problem i förra veckan efter Windows Update slängde in massor av uppdateringar både i W8 och W10. Fick samma problem med utskrifter i båda datorerna. Kunde inte hitta skrivare i Word, XLS, PDF, Bokföringsprg etc. Fick liknade felmeddelande.

 

Ominstallerade en HP OfficeJet 8730 flera ggr på båda. Tar jag bort skrivaren kan jag skriva till annan skrivare samt göra PDFer. Hade jag HP8730 installerad kunde jag skriva ut en testsida från kontrollpanelen men inte skriva ut något som jag nämner ovan.

 

Lokaliserade problemet i Enhetshanteraren som systemfel och pekade på "MTN"???. Handlar om PnP (Plug and Play enheter). Som i sin tur nämner "Spoolers". Då gav jag upp.

 

Idag kom en ny uppdatering och Microsoft nämner skrivarproblem i denna support notis.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4524147/windows-10-update-kb4524147

 

Har inte tid att testa om detta har löst mitt problem. Jag får köra via en USB sticka så länge.

 

PS

Gick inte ens att köra via WIFI installation. Så jag tror det ligger hos MS Spooler rutiner. Funkar det inte så blåser jag bägge datorerna och börjar om med allt.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget, Då förstår jag att det var uppdateringen som spökade på samma sätt för mig med Word 201§6 och samma skrivare. Efter ett antal ominstallationer så körde jag återställningspunkt till den 4 okt och sedan fungerade allt och det kom en Windowsuppdatering sedan, men allt har sedan fungerat. Precis som nämnts så gick det att skriva ut testsida men inte från Word. Jag anade att det kunde vara någon uppdatering som ställt till det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade om HP8370 och nu funkar allt igen. Fick W10 uppdateringar i tisdags 2019-10-08, där nämns problemet "bara lite" i en mening. Så felet låg anser jag, i slarvig uppdatering från Microsoft sen 2-3 veckor tillbaka. Tack för att du fråga forumet, så jag fick veta att det fanns fler med liknande problem. Verkar som två vanliga människor löste detta alldeles själva.

 

"Bad Microsoft"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag råkat ut för liknande problem med Chrome. Skulle skriva ut en sida från Internetbanken på Nordea men då kraschar Chrome varje gång. Fungerar med Edge. Såg efteråt att jag fick en ny Windowsuppdatering och har installerat men inte testat ännu

 

Efter uppdateringen så löste det sig med utskriften. Dåligt av MS

Redigerad av Pelle Penna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-08 på 22:52, skrev Bertil47:

Skrivaren funkar med andra program än Word och skrivaren har installerats om.

Därför tror jag att felet ligger i Word. Samma fel uppträder vid utskriftsförsök från Word i två datorer.

Hur har det gått för dig, @Bertil47?

Har du också fått en uppdatering som har löst ditt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fick ett meddelande från HPs supportsida när jag skulle ladda ner skärrutiner som sa att det fanns utskriftsproblem från Windows uppdatering som varit. HP pekar då till denna sida. MS skriver där att det fanns ett fel i "Windows JavaScript-motorn (jscript.dll) för bearbetning av utskriftsjobb"

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4517389/windows-10-update-kb4517389?jumpid=in_r11839_se-sv_spooerissue_globalalert

 

Alla vi som finns i denna tråd har troligtvis drabbats av detta fel. Om man uppdaterar Windows så rättas det till.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar på mitt problem.

Det löste sig när jag gjorde en uppdatering av Windows, tack vare tips från er.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...