Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammanställa data från olika excelblad


Christer Jonsson
 Share

Rekommendera Poster

Christer Jonsson

Hej

 

Jag behöver hjälp att sammanställa data från olika excelblad.

Jag har data om en stor mängd personer. För varje person en excelfil (Arbetsbok) - varje excelfil benämnd som namnet på personen i fråga t.ex Jonsson_Christer.xlsx. Data om personen ligger i "Blad 1" i resp excelfil

I varje personfil finns en mängd data där varje typ av data ligger i samma cell - tex förnamn i C4, efternamn i D4, resultat i tävling i I34 


Excelfilerna (Arbetsböckerna) är uppdelade i flera mappar. Mapparna benämnda A-Ö (baserat på efternamnet på de personer jag har registrerade)

 

Mitt önskemål är att skapa olika listor där en lista är att lista personerna med för- och Efternamn och det värde de har i cell I34. Kanske ett Macro som söker igenom mina mappar och alla filer i resp mapp och hämtar önskad info.

Datat i I34 uppdateras löpande och jag ska då kunna ta fram nya listor 

 

Hoppas någon har en bra lösning på mitt problem.

Om det skulle underlätta så skulle jag givetvis kunna samla alla personer med efternamn som börjar på A i en arbetsbok med varje person som ett separat blad. En del manuellt jobb för mig, men helt genomförbart. I så fall skulle jag behöva benämna resp Blad med namnet på personen, så att jag kan hitta lätt vid uppdateringar

 

Hälsningar en hoppfull Christer Jonsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, data distribuerade över flera blad i en bok kan vara en utmaning, över flera böcker en än större. Utspridda på disken en nivå problem till.

Och en liten not, data om en stor mängd personer faller under GDPR-lagen.

 

varför inte samla alla data i en, eller flera, tabeller och kanske lägga in ett formulär (med lite stöd av VBA) för att skriva till tabellerna? Många blad är som sagt inte heller att rekommendera. Många rader med data mycket bättre.

 

Det du söker KAN vara att konsolidera data

https://support.office.com/sv-se/article/konsolidera-data-i-flera-kalkylblad-007ce8f4-2fae-4fea-9ee5-a0b2c9e36d9b?NS=EXCEL&Version=90

men troligen inte då det siktar sig med mot ekonomiska rapporter, att summera/behandla data från liknande filer och inte hämta data.

 

Kvar finns nog VBA som får stega igenom och leta men komplexitet på problemet ger att jag inte kan ge mer hjälp än att säga ta det steg för steg.  Och VBA-koden jag skulle skriva skulle enbart hjälpa dig dra ihop alla data i en fil för att analysera det där.

Som sagt förr, behandla Excel som en databas du skapar rapporter från.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Jonsson

Hej
Tack för svar. Är inte säker på hur jag skulle samla alla mina data i en tabell. Kanske okunnighet om vad/hur en tabell kan utformas.

Lite nyfiken på vad du menar med "Och VBA-koden jag skulle skriva skulle enbart hjälpa dig dra ihop alla data i en fil för att analysera det där."  ?  Jag vill ju ha den önskade datan i en fil för att sortera listan och kunna ha koll på personerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag vill säga är att det är ett krångligt problem du ställer upp för oss.

Även givet att filerna är lika är det ett jobb att gå igenom dem. Funderar på om du inte kan lösa det med formler om böckerna är lika. Testa enligt modellen

1: Öppna en av filerna och den nya boken du vill få in data via.

2: Kopiera, klistra in länk i från databoken till den nya.

3: iakta formeln och bygg upp densamma med INDIREKT. Notera att om sökvägen till filen innehåll mellanslag omslut den med ' filnamn'

4: Dela upp formeln så att du har sökvägen i en eller flera celler som du klistrar ihop i formeln till en referens.

5: Gör kopior och uppdatera referensen till boken som ska hämtas.

 

MEN de dynamiska namnen gör det svårt och jag anar att det är många böcker att gå igenom.

men om du får ihop alla data på en plats, då kan vi börja med vår analys.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...