Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozbackup


tomashag
 Share

Go to solution Solved by tomashag,

Rekommendera Poster

Finns det något backupprogram som är lika enkelt att backa upp Thunderbird som Mozbackup? Detta program supportas inte längre sedan ett antal år tillbaka och kan kanske innebära en säkerhetsrisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan göra en kopia av Thunderbird-profilen själv eller man använder något backup-program som kan kopiera en mapp med undermappar.

Mozillas beskrivning av hur man gör det manuellt: https://support.mozilla.org/en-US/kb/moving-thunderbird-data-to-a-new-computer

Fast man hoppar över steg 7 och senare tills man behöver återställa backupen. Gör man det manuellt kan man ju tillföra ett steg där man gör en zip-fil (komprimerad mapp) av Thunderbird-mappen för att spara utrymme som man sen flyttar dit man vill ha backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är lat av naturen hade jag hoppats att det skulle finnas något program som är lika enkelt att köra som Mozbackup, bara några musklick så är allt fixat. Jag har använt Mozbackup i många år utan några problem men han som har gjort programmet skriver på sin hemsida att man kan använda det på egen risk men vad kan egentligen vara farligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig för jag har också använt Mozbackup mycket under åren men slutade när jag gick över till Windows 10. Det är en del internt som har ändrats i och med Windows 10 så det kan vara något nytt som ibland krockar med Mozbackup. Men å andra sidan bör man ju backa upp hela sin användarprofil och inte bara den del som har att göra med Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju göra så att programmet ska fungera med gamla operativsystem. Jag försökte det och Windows föreslog att jag skulle köra som jag hade Windows Vista, servicepack 2! Vad händer egentligen, läggs det ett skal utanpå programmet eller hur fungerar det? Jag kör Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra manuell backup på filerna kan vara lite bökigare, du måste då veta vilka filer du behöver ta backup på, det är ju både själva användarprofilen, mailen, kontaktlistor och några till om man vill ha allt.

 

Så det finns ju flera sätt att ta backup på, så man får testa sig fram, på vilket sätt man tycker fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev tomashag:

Man kan ju göra så att programmet ska fungera med gamla operativsystem. Jag försökte det och Windows föreslog att jag skulle köra som jag hade Windows Vista, servicepack 2! Vad händer egentligen, läggs det ett skal utanpå programmet eller hur fungerar det? Jag kör Windows 10.

Kompatibilitetsläge är troligen mest som att lite andra gamla varianter av operativsystemanropen konverteras innan de kommer till Windows, inte som ett helt skal.

 

Tillägg:

Det kan ju vara bra att själv kolla att backupen som Mozbackup gjort är komplett. Backupfilen den skapar är väl en zip-fil så om du ändrar filändelelsen (filtypen) till .zip så kan du öppna den i Utforskaren/Den här datorn och jämföra med filerna som finns i profilen i C:\Användare... (se länken i mitt första inlägg i tråden).

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Laso, jag vet inte var ditt inlägg som angav ett backup-program tog vägen, jag fick det som email. Jag har provkört det nu och det verkar vara just vad jag var ute efter, backup och restore med några musklick. Finns att hämta på www.backupthunderbird.com. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...