Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det för skillnad på OS-version och version?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

I Windows-specifikationer finns både version och OS-version. Vad är det för skillnad? Nuvarande version heter t ex 1903 och OS-versionen är 18362.388, förvirrande! Svårt ibland att veta vad en del programsupport vill ha för information, den ena eller andra "versions-versionen". wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första är den viktigaste men till en programsupport bör du ge all denna information och även tala om ifall du har Windows 10 Home eller Windows 10 Pro. I "Om din dator" står det hos mig

Utgåva Windows 10 Pro

Version 1903

OS-version 18362.388

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men det svarar inte riktigt på min fråga om vad det är för skillnad. Det blir ju extra förvirrande om man dessutom lägger till att det är Windows 10.

 

Version 1903 av Windows 10, OS-version 18362.388.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

1903 är den version av Windows 10 som gjordes klar år 2019 i mars (03) månad.

18362.388 är byggnumret, 18362 är byggnumret för version 1903 och sen 388 indikerar vilka småuppdateringar som har gjorts och just i detta fall att Windows-uppdateringen som kom 3 oktober är installerad: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4524147/windows-10-update-kb4524147

Men inte 8 oktober eftersom den har byggnummer 18362.418: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4517389

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning!

Följdfrågan torde då bli:

Vad är skillnaden mellan version och bygge?

Och skillnad mellan bygge och småupdateringar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

1903 är den version av Windows 10 som gjordes klar år 2019 i mars (03) månad.

18362.388 är byggnumret, 18362 är byggnumret för version 1903 och sen 388 indikerar vilka småuppdateringar som har gjorts och just i detta fall att Windows-uppdateringen som kom 3 oktober är installerad: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4524147/windows-10-update-kb4524147

Men inte 8 oktober eftersom den har byggnummer 18362.418: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4517389

 

 

Tack!

1903 är solklart när man får förklaringen. Om jag hade fått bestämma hade jag angett 1903.388 som indikation för småuppdateringar för denna utgåva. Det hade varit enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag borde svara här, då jag är osäker på om du är ironisk eller inte......?

 

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vad är skillnaden mellan version och bygge?

Ingen. 1903 är kodnamnet för 18362 precis som Tina är kodnamnet för Linux Mint 19.2.

 

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Och skillnad mellan bygge och småupdateringar?

Småuppdateringar (för att använda samma ordval) är ju vad som sägs, uppdateringar av ett bygge efter det har släppts till allmänheten. Men det kanske inte fungerar så i Linux världen med småuppdateringar av en version innan nästa släpps?

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Intressant frågeställning!

Följdfrågan torde då bli:

Vad är skillnaden mellan version och bygge?

Och skillnad mellan bygge och småupdateringar?

 

Det där är djupa filosofiska frågor inom programutvecklingen.

 

Jag tror metoden Microsoft valt för Windows numreringen är att dom kompilerar Windows varje dag och då går siffran för bygge upp, så den räknas upp varje dag, men Microsoft ökar denna siffra inte bara per dag, utan dom ökar den även när vissa mål i utvecklingen nåtts. Så den ökar med ett varje dag, men kan ta ett större kliv inför releaser.

 

Den andra komponenten, "småfixar" är nog en tydligare indikation på förändringar då jag inte tror den förändras av sig själv över tiden, utan den räknas nog upp i samband med att man klarmarkerar nya funktioner och rättningar.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev vertpre:

1903 är kodnamnet för 18362 precis som Tina är kodnamnet för Linux Mint 19.2.

Kommer inte ihåg vad som stod som Version och vad som stod som OS-version för nån månad sen. Jag är däremot helt säker på att den femsiffriga koden var nåt med 17xxx innan senaste uppdateringarna. I så fall borde det ha stått något annat än 1903 tidigare, alltså när jag hade 17xxx. Dock känns 1903 mer bekant redan sen tidigare. I så fall kan 1903 ha olika femsiffriga koder.

 

Men oavsett verkar det krångligt att ha ett kodnamn och versionsbeteckning bestående av siffror istället för att benämna det med ett namn, jfr Mac OS som ju dels har ett namn följt av en sifferkombination. Det skulle bli lika förvirrande att döpa ett OS till Anna följt av versionsbeteckningen Kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 1803 och 1809 har byggnummer som börjar med 17. Här finns en lista: https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history#Version_1809_(October_2018_Update)

 

För de allra flesta är det nästan jämnt tillräckligt att komma ihåg att de har Windows 10, ibland när man har problem behövs versionsnumret, t ex 1903 (eller dess beteckning Update May 2019), men det är ju ytterst sällan som patchnivån behövs för det är ju väldigt sällan som Windows 10 inte är fullt uppdaterad.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev vertpre:

osäker på om du är ironisk eller inte

Jag är inte ironisk, blev bara intresserad men inget mer än så *)

 

Okej, om man ska dra paralleller med Linux Mint, även om det kanske haltar lite, så skulle man väl kunna säga att Windows motsvarar Linux, 10 motsvarar Mint. (?)

 

Att kodnamnet bara består av siffror, som relaterar till ett datum går kanske (även?) att jämföra Linux Mint Debian Edition, LMDE, som visserligen just nu bara heter LMDE 3 (och som är en sk. rolling release) men som när den fått nog många uppdateringar kan släppas som en ISO, typ LMDE3 202003, där man bakat in uppdateringarna för att man ska slippa göra detta via uppdateringshanteraren.

 

15 timmar sedan, skrev vertpre:

Men det kanske inte fungerar så i Linux världen med småuppdateringar av en version innan nästa släpps?

Jo, paketen uppdateras ideligen men den fortsätter att heta likadant, som:

NAME="Linux Mint"
VERSION="19.2 (Tina)"
ID=linuxmint
ID_LIKE=ubuntu
PRETTY_NAME="Linux Mint 19.2"
VERSION_ID="19.2"

Dock har ju uppdatering av kärnorna "en siffra". Just nu har jag 4.15.0-65-generic men den nyaste som verkar finnas nu heter 5.0.0-31.

 

 

*) Jag blev faktiskt idag uppmärksam på ett problem som uppstår när man fått just 1903 installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...