Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga om till vinterdäck


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Varje år så gruvar man sig mer och mer för denna omläggning för att byta om till vinterdäck.
Själv så måste jag stå ute och göra detta på föräldragården, lägga ett stöd under garagedomraften så inte den sjunker ned i backen etc.

Det blåser kallt, regnblöt snö etc och allt djävulskap precis när man håller på.

Jag gjorde detta igår, så nu har jag vinterdäcken på bilen.
(-3C när jag for på jobbet i går morse, men det var +5 när jag höll på).

 

På bilarna i dag är hjulen större och tyngre och jag har tröttnat på detta.

Funderar allvarligt på att leta reda på ett däckhotell som kan sköta allt?

 

Och varför i all världens namn tog dom bort fasta hjul-bultar?

Då hade man ju endast hjulmuttrarna att montera efteråt.

Nu skall man balansera ett hjul på mellan 15-20 Kg (beroende på sommar eller vinterhjul, ja så stora är skillnaden i vikt) utan att kunna pricka in och sedan sätta emot hjulbultar.

Och ändå - jag har bara en Audi A6

 

Den koniska varianten, en special som man skall gänga in först för att sedan träffa på för att hjälpa till är av plast och dessutom trasig. Hur tänker Audi där?

Helt värdelös.

 

Hmm... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endera veckan åker däcken på, har mina på hotell, visst kostar det en slant, men ack så skönt att bara behöva åka dit och sätta sig en stund, låta andra sköta bytet.

 

Slutade med att byta själv, för flera år sedan när jag dragit av ett flertal fälgkors och böjt några mutterskaft, då fick jag nog, fick också då stå ute och fixa med dessa verktyg och glidande domkrafter.

 

Och skulle det behövas byta något däck för att dom blivit slitna, så hör dom av sig i god tid, så fixar det sig också.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däckhotell har jag haft några år men även innan dess var det några år som vi lagrade hjulen hemma men åkte till ett ställe med däckbytarservice för själva bytet, det har t.ex. en del bensinmackar och verkstäder. Däcken blir nu förvarade i ett svalt bergrum med konstant temperatur så det är ju bättre för dem än när man har vinterdäcken i garaget i sommarvärmen. Däckhotell kostar en hel del här i Stockholmsområdet men när jag bara lät dem byta hjul gick det ju inte på så många hundralappar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rullriktningen på däcken finns angivet, och är viktig. Den kan vara svår att få syn på, brukar vara en pil i liten stil, som man kan tydliggöra med en egen märkning.

Men oavsett den rekommenderade rullriktningen, är det är viktigt att alltid ha samma rullriktning för att undvika onödigt slitage. Kanske speciellt på dubbdäck.

Det finns scheman för hur man skiftar däcken inbördes, om man har olika förslitning, och behåller rullriktningen. Troligen ingår reservdäcket i den serien, men med nyare "reservdäck..." utgår nog det många gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög igenkänningsfaktor!

 

Knepigt, man är så snål när man ska byta till vinterhjul att man väntar tills den dagen det är kallt och snö.

Men på våren drar man sig också för detta och givetvis så regnar det sista helgen man har möjlighet att göra detta.

 

Förutom att det jobbigt och att man får räkna med att ha ont i ryggen dagen efter är det ju förbannat tråkigt göra.

Totalt 14 hjul som ska skiftas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

 

6 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Rullriktningen på däcken finns angivet, och är viktig. Den kan vara svår att få syn på, brukar vara en pil i liten stil, som man kan tydliggöra med en egen märkning.

Men oavsett den rekommenderade rullriktningen, är det är viktigt att alltid ha samma rullriktning för att undvika onödigt slitage. Kanske speciellt på dubbdäck.

Det finns scheman för hur man skiftar däcken inbördes, om man har olika förslitning, och behåller rullriktningen. Troligen ingår reservdäcket i den serien, men med nyare "reservdäck..." utgår nog det många gånger.

Javisst, men även på nya däck som inte har rullriktning och som hjulen kan sättas åt olika håll, spelar det ingen roll när dessa är nya.
Har man däremot kört med däcken en säsong eller > 100 mil så skall man alltid skriva med tuschpenna på insidan:
VB, VF, HF, HB

Gäller både vinter som sommardäck.

 

På tex. motorcyckeln är det extra viktigt att vattnet skall kunna ta sig genom och ut på sidan av däcket, som har skåror för just detta. Då får absolut inte däcken vara åt fel håll.

image.thumb.png.ac820afb9e3004031d883d92e4fb103c.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början var det pappa som bytte däck åt mig. Sen blev det så att jag hade dom förvarade hemma, men åkte till verkstad så de bytte. 

 

Men sen några år tillbaka så förvaras däcken på den verkstad (som även har däckförvaring) som jag normalt sett anlitar om det blir nåt problem med bilen eller behöver nåt till den. Det är så skönt att slippa släpa på däcken fram och tillbaka och även det där med att tvätta rent dom, för oavsett årstid så är det lite kyligt när de byts. 

 

Här kostar det 850 kr per halvår och då ingår själva däckbyte. Så själva förvaringen kostar väl ca 600 eller nåt sånt. Men det är det värt.

Bara åka dit och få de bytta och det tar bara runt 10 minuter. Jag brukar alltid fråga om hur däcken ser ut så jag är förberedd om det även behövs nya till nästa byte.

 

Här är det väl några veckor kvar innan det är dags för byte. Beror ju också lite på hur vädret blir framöver.

 

Redigerad av marim
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja nu är däcken/ hjulen utbytta men jag kommer absolut att fråga efter detta sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...