Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Algoritm för Prioriterad Inkorg i E-post för Windows 10


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Jag har fått anledning att bekanta mig med klienten E-post i Windows 10. Där finns flikarna Prioriterad, och Annat (googlat), vill minnas att det kallades Övrigt i en bekants dator. Förstår jag rätt visas detta endast för Outlook.com- och Hotmail-konton, m fl. Tror min bekant har missat en hel del mejl på grund av "minimal datorvana". Har i alla fall hittat information om hur filtreringen stängs av, får testa vid kommande besök (har själv inga e-postkonton som fungerar att testa med).


Men frågan gäller vad Microsoft bedömer som prioriterat. Googling ger många träffar på vad funktionen går ut på, men jag hittar inget om hur algoritmen fungerar. Det tycks gå att "lära sin Inkorg" genom att ändra ett prioriterat mejl till övrigt, och tvärt om, ungefär som med skräppost.


Med massor av mejl i Inkorgen, t ex en måndag morgon, kan det vara praktiskt att hantera viktiga mejl först för att sen växla och och ta hand om resten. Men förstår man inte hanteringen, och funktionen är aktiverad som standard, är ju risken stor att man missar något viktigt - inte kollar "Övrigt".


"Huruvida algoritmen fungerar bra eller inte är upp till dig att avgöra, men för min del var det en aning förvirrande innan jag förstod vad det handlade om."
https://www.vildmarksdata.se/2018/08/13/outlook-2016-med-prioriterad-inkorg/


"Stänga av prioriterad inkorg - Windows 10 E-post"
https://support.office.com/sv-se/article/stänga-av-prioriterad-inkorg-f714d94d-9e63-4217-9ccb-6cb2986aa1b2#bkmk_mailwin10


Som sagt, någon som vet något om vad prioriteringen baseras på? Annars fritt fram att "tycka", t ex om att funktionen aktiveras som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det fungerar på samma sätt som de vanligaste spam-filtren. Dvs ett poängsystem.

 

Ett spamfilter brukar fungera så att man har ett antal regler, dessa regler ger en viss poäng, kommer du över en viss mängd poäng så markeras det som spam. Så exempelvis om ett ebrev innehåller många felstavningar, då får brevet extra poäng, innehåller brevet kända fraser som ofta förekommer i spam, mer poäng.

 

Jag tror prioriterad inkorg fungerar liknande, är det ett brev från någon du ofta skickar brev till, då får det många poäng och kommer antagligen att prioriteras. Är det från en känd stor återförsäljare, typ beställningsbekräftelse från amazon, då får det högre prioriteringspoäng. Osv etc.

 

Det är naturligtvis inte 100% att det fungerar så, men det verkar vara en väldigt rimlig metod för att välja ut breven som skall hamna i prioriterad inkorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-03 på 06:18, skrev .M:

Jag tror det fungerar på samma sätt som de vanligaste spam-filtren. Dvs ett poängsystem.

Så kan det vara. I alla fall för de mejl som användare värderar/flyttar mellan de olika kategorierna. Men mejl hamnar som prioriterat och övrigt även om användare själva inte flyttar mejlen och därmed lär upp systemet. Så det måste ju finnas något som, i det här fallet Microsoft, utgår från.


När det gäller spam finns det en hel del som de flesta kan enas om är spam, så att skapa en grund för spamfilter är nog inte så svårt. Men vad kan man utgå från för att klassa mejl som prioriterade.
 

 

På 2019-10-03 på 09:38, skrev Cecilia:

Microsoft skriver lite om det på sidan https://support.office.com/en-us/article/Use-Clutter-to-sort-low-priority-messages-in-Outlook-7b50c5db-7704-4e55-8a1b-dfc7bf1eafa0 och där verkar det som att mejl som man troligen inte kommer att läsa eller besvara (baserat på tidigare beteende) läggs i "Övrigt".

Clutter kom jag i kontakt med för några år sedan, på jobbet, minns jag nu. Låter som en variant av prioriterat och övrigt, fast med fokus på övrigt.


Får man inte så många mejl varje dag så är väl funktionerna mer till besvär än till nytta, två "Inkorgar" att kolla i. Så råkar man ut för att de aktiveras så kan man ju stänga av dem. Blev bara lite nyfiken på hur det går till att värdera vad som anses är viktigt i alla mejl vi får, som privatpersoner - med olika intressen, eller på jobben - som är av så många olika slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...