Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsplatta


Merkant
 Share

Go to solution Solved by Merkant,

Rekommendera Poster

Jag lånar e-böcker på biblioteket och flyttar över dem från datorn till läsplatta som är en "Iriver Story". Det har fungerat bra några år, men efter ett års uppehåll så kan jag inte öppna böckerna i läsplattan längre. Jag får meddelandet "kunde inte öppna filen" Det fungerar bra att föra över dem - de finns med i innehållsförteckningen, men det går inte att öppna dem. När jag rotat runt på nätet, har jag stött på möjligheten att det kan vara fel på epub-filerna (formatet för filerna på läsplattan har filändelsen epub). Jag har också hittat ett reparationsprogram för filer. Det kan vara ett program från Microsoft och heter "Windows File Repair Tool" och ett annat som heter "Registry Reviver". Jag har också erfarit att det finns epub1, epub2 och epub3- filer. Frågor: 1) Kan jag lita på reparationsprogrammen och köra dem? 2) Kan det vara så att tiden "sprungit ifrån" min läsplatta så att böckerna jag lånar idag och för över till plattan har fel format?

 

Någon därute som har något tips?

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt bibliotekets hemsida så använder dom sig av Adobes kopieringsskydd för eböcker du kan låna. Och enligt Adobe så stödjer dom följande enhter från iRiver.

 

image.png.de24dc8dfd6f3da4bfa44353e440261b.png

 

Så om du bara har en "story" och inte en "cover story" eller "story hd" så finns det en väldigt stor risk att böckerna inte går att läsa på din enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Nej, om programmet verkligen kommer från Microsoft och finns på en webbplats med domänen microsoft.com så går det nog att lita på, men inte om det kommer från en Microsoft Partner eller liknande. Jag känner inte igen namnet  "Windows File Repair Tool" som något som Microsoft har. Reviver är ett ökänt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
På 2019-10-03 på 17:41, skrev Merkant:

Tack .M Stormuffin och Cecilia så länge. Jag får kolla upp detta.

Merkant

Har kollat upp litet, och varit inne på Adobes chatt och valsat. Där fick jag inget riktigt besked. Axiell Media å sin sida menade att det var viktigt att identiteten stämde mellan ADE och plattan. Men jag börjar tro att Stormuffin är rätt ute eftersom min platta inte finns med bland dem utav iRivers plattor som stödes av Adobes kopieringsspärr DRM. Jag testade och laddade hem en e-bok från Allt Om PC, och det var inga problem att öppna den i min platta. Man får väl ta skeden i vacker hand och köpa en ny platta, eller hålla sig till andra böcker än bibliotekets.

På tal om programmen för att reparera epubfiler (och andra) fick jag ju ett utlåtande av Cecilia. Båda programmen har Microsoft son "Verifierad utgivare" . Vore intressant att hör vad Cecilia anser om CC Cleaner från Piriform och Registry Repair från Glarysoft (tror jag).

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Merkant:

På tal om programmen för att reparera epubfiler (och andra) fick jag ju ett utlåtande av Cecilia. Båda programmen har Microsoft son "Verifierad utgivare" . Vore intressant att hör vad Cecilia anser om CC Cleaner från Piriform och Registry Repair från Glarysoft (tror jag).

Om man nu absolut vill använda något städprogram så är CCleaner från Piriform det bästa valet eftersom det har som mål att göra en försiktig städning med liten risk för problem (dock inte noll). Många andra registerstädningsprogram vill hellre hitta många så kallade fel för att folk ska tycka att programmet gör nytta och köpa mer program eller få någon annan att köpa programmet. Eftersom CCleaner är gratis så har inte Piriform något intresse av att luras på det sättet.

 

Om du menar det "Windows File Repair Tool" som finns t ex på sidan https://www.reviversoft.com/registry-reviver/lp/rsfilextn/wfec/index.php så är det från ett företag som heter ReviverSoft och som inte har det minsta med Microsoft att göra. Det står "Certified for Windows" på sidan men det betyder endast att ReviverSoft anser att det bör fungera på Windows-datorer.

 

Notera att det står att man laddar ner Windows File Repair Tool men installationsfilen heter RegistryReviverSetup.exe alltså ett helt vanligt registerstädningsprogram och det reparerar inte filer (vad nu det skulle vara). Registry Reviver anses av många som ett olämpligt program, det är svårt att få bort och gör saker som man inte förväntar sig, se https://www.symantec.com/security-center/writeup/2016-070419-0250-99.

 

Jag kunde inte ens besöka reviversoft-sidan utan att få ett varningsmeddelande och det beror på omdömena om webbplatsen som finns på sidan https://www.mywot.com/en/scorecard/reviversoft.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Jag tolkar ditt inlägg så att du kanske inte är någon stor vän av städprogram. Men det känns bra att få ett omdöme från någon som umgås med dessa problem dagligen, när man sitter där i sin kammare. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...