Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya rader baserat på villkor


DanneK
 Share

Rekommendera Poster

Jag är säker på att detta är möjligt, bara det att jag inte är kapabel att förstå…
Skall se om jag kan beskriva vad jag är ute efter ordentligt.

Jag önskar presentera data från ett exeldokument och har en massa härliga formler som gör merparten jobbet åt mig efter att importen från den externa datan i sin tur gjorts.

Nu till problemet.
Jag skulle under summeringar och liknade i ”Presentation” vilja loopa ut resultaten som uppfyller ett visst antal villkor och lägga till det som nya rader. Det är okänt antal rader var gång, från 0-ca 150st. Antalet kolumner är kända.
Datan är samlade i en flik ”Data”

Dvs…

 

Jag skulle vilja få fram följande:

 

Rubrik | Summering1 | Summering2| Summering3| - Löst del.
Data!Dx | Data!Ex| Data!Fx| Data!Kx

Data!Dx | Data!Ex| Data!Fx| Data!Kx

Data!Dx | Data!Ex| Data!Fx| Data!Kx

 

x för okänd rad som uppfyller tre villkor, Datum from, Datum tom, samt ett fritextvärde, där dessa rader enl. ovan är okänt antal.

Hitintills har alla försök slutat med kaos, likt de flesta VBA försök jag gör, varvid jag inte ens har någon vettig kod att börja med. Alla tips är välkomna, och det behöver inte vara en VBA-lösning, bara jag som misstänker att det är dit jag skall vända mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får in extern data som du gör beräkningar på och sedan vill presentera delar av?

Du kan göra en For-loop och läsa in all data i vba, beräkna och värdera sedan vad som ska printas på presentationsfliken.

Alternativt kan du flagga data eller rader redan med formlerna så kan vba bara damsuga upp de rader som du definierat med formler.

Kan hända jag missförstår dig helt här men men :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Erhnam:

Du får in extern data som du gör beräkningar på och sedan vill presentera delar av?

Du kan göra en For-loop och läsa in all data i vba, beräkna och värdera sedan vad som ska printas på presentationsfliken.

Alternativt kan du flagga data eller rader redan med formlerna så kan vba bara damsuga upp de rader som du definierat med formler.

Kan hända jag missförstår dig helt här men men :)

Korrekt att jag importerar data till separat flik, som jag sedan använder i presentationsfliken.

Pillar ogärna med importen.

 

Om jag använder samma exempel som ovan men försöker vara lite mindre kryptisk skulle det kunna se ut som följande

 

Sålda Bananer | 42st | 750kr | 3 kunder| - Löst del.
Kalle | 40st | 700kr

Olle | 1st | 35kr

Måns | 1st | 15kr

 

Där det är Kalle, Olle, Måns raderna jag försöker lösa (och Olle måste sluta handla bananer för det priset;) )

 

Jag vet inte på förhand om Måns kommer köpt några bananer i vald tidsperiod, faktum är att jag inte vet namnet på någon, utan jag vet bara att jag säljer bananer, och under vilken tidsperiod jag vill plocka ut siffror för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du hjälp med att flytta data eller filtrera och flytta?

Om du vill ha hjälp med att filtrera så måste regler för urval skapas. Exempelvis att man beräknar rimligt pris (baserat på såld mängd och totalbelopp) och vid nog stort avvik så plockas den data över till presentation.

Du nämner vald tidsperiod, har du redan hanterat det urvalet eller är det en del av problemet som ska lösas?

Är en rad = en kund? Eller kan samma kund komma på flera rader då den handlat flera gånger under samma tidsperiod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter här och sliter mitt hår med pivot...
Samtigt som jag ser och klurar på om jag inte skulle kunna göra detta med massor av sql-frågor, och använda mig av vba för att skjuta in nya rader på något sätt (min ursprungliga lösning som jag inte fått att fungera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skriver det jag skrivit så många gånger här:

Ta ett steg tillbaka och tänk dig att Excel fungerar bäst när du behandlar dina data som i en databas.

Tabeller med data och rapporter som sammanställer dessa data. Via formler, via Pivot, PowerPivot eller liknande.

 

Har inte satt mig in i grundproblemet men problemen brukar bli mindre om dina data är strukturerade korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...