Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cmd fönster kommer upp och försvinner vid start


christian++
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Har problem med att cmd fönster öppnas och stängs snabbt vid start. Kan inte se att det står något i dom. Är det någon som vet vad det är för fel? Har sökt igenom datorn med Malwerebytes men hittade inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade på det här och fann några sidor som belyste det här problemet.

 

https://www.tenforums.com/general-support/14383-empty-command-window-popping-up-disappearing.html

 

https://jwiese.eu/en/blog/2017/03/driversetuputility-a-black-popup-once-every-hour/

 

Tydligen en fil som heter    C:\Program Files\DriverSetupUtility\FUB\FUB_Send.bat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev christian++:

där står: 1. realtek wowl utility. 2. spotify. 3. windows security notification icon

Pröva med att inaktivera dem och se om fönstret fortsätter att komma eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har själv märkt att dessa "Cmd-popuper" endast visar sig när man loggar in med ett Administratör-konto..
När jag loggar in som vanlig användare dyker inte dessa upp...

Stämmer det att ni som har detta problem loggar in som Administratör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev WindowsPro:

Jag har själv märkt att dessa "Cmd-popuper" endast visar sig när man loggar in med ett Administratör-konto..
När jag loggar in som vanlig användare dyker inte dessa upp...

Stämmer det att ni som har detta problem loggar in som Administratör?

 

Om det är så i din dator beror det nog på att det är de automatiskt startade programmen (eller rättare sagt referenserna till dem i registret) varierar mellan de olika kontona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör tilläggas att detta inte händer varje gång jag startar datorn. 

 

Om det beror på skadlig kod så borde väl antivirusprogramet upptäcka det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev christian++:

Om det beror på skadlig kod så borde väl antivirusprogramet upptäcka det?

Fast inget antivirusprogram kan hitta allt skadligt, men inte särskilt sannolikt att det skulle bero på skadlig kod för de vill antingen inte synas alls (de vill vara kvar i datorn så att de kan utföra det de vill) eller synas väldigt mycket (om de vill att du ska betala etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att inaktivera i autostart och gått igenom schemaläggaren som har varit uppe i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett långskott är att kolla i Loggboken men det är mycket som händer i samband med en uppstart av Windows så det kan vara svårt att se om där finns någon varning eller information som kan relateras till cmd-fönstret. Ett tips är att vänta ett par minuter innan du loggar in så att allt som inte har med själva inloggningen att göra är avklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-10 på 12:02, skrev Cecilia:

Om det är så i din dator beror det nog på att det är de automatiskt startade programmen (eller rättare sagt referenserna till dem i registret) varierar mellan de olika kontona.

Precis. Och det är inget att oroa sig för - såvida du inte har fått in något olämpligt på datorn.

Normalt sett så har du en rätt slö och relativt trött maskin (ja?) och därmed kommer detta upp.

Det handlar alltså om en Autostartad programvara, mycket riktigt som Cecilia är inne på.

 

Du skriver:
 

Citat

: 1. realtek wowl utility. 2. spotify. 3. windows security notification icon

Realtek WOWl utility 2  = REALTEK Wireless LAN Driver and Utility
sköter det trådlösa för ditt inbygda nätverkskort samt alla inställningar för nätverkskortet.
 

  • Du har Spotify autostartad med Windows - stäng av detta  - tillför absolut ingenting.
  • Spotify kommer du ändå kunna att starta manuellt.

https://www.technipages.com/spotify-disable-automatic-startup

 

M.a.o. är det till 99% inga problem med detta, särskilt eftersom ditt antivirus system inte hittar några problem.

Mvh :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det vore ide´att söka genom datorn efter malware. Sådana illasinnade filer hittas inte med antivirusprogram. Finns ett bra freeware som heter malwarebytes, som jag haft nytta av några ggr. Senast förra veckan när ett sökfält som heter "chromium" poppade upp längst upp på skrivbordet, och inte gick att få bort. Trodde först att det tillhörde google chrome, men vid en sökning fick jag reda på att det var virus-malware. Körde progget malwarebytes, som hittade en massa filer som hade anknytning till chromium. Raderade dessa, och chromium sökfältet försvann.

 

https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-13 på 21:04, skrev christian++:

Bör tilläggas att detta inte händer varje gång jag startar datorn. 

På jobbet använder jag ju Windows och där är det vår IT-avdelning som ser till att Windows och program uppdateras. Ofta är det då en tvingande omstart. För varje sådan start dyker det upp ett par såna kommandotolks-fönster för att snabbt försvinna. Det naturliga är ju att det är ett skript som körs och som så att säga verkställer de tidigare gjorda uppdateringarna. Skriptet avslutas troligen med att ta bort sig själv.

För en "hemmadator" där uppdateringarna körs lite mer godtyckligt utan att man vet om det kommer förekomsten av dessa kommandotolks-fönster att verka slumpartade.

En gissning bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Har inte sett några cmd fönster på ett tag nu. Kanske bara var något tillfälligt. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...