Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivbordet


Lerkamelen
 Share

Rekommendera Poster

Vad har hänt med mitt skrivbord? Tidigare var mina ikoner och worddokument lätt åtkomliga på skrivbordet. Nu plötsligt ser skrivbordet helt annorlunda ut. Måste ha kommit åt någon tangent av misstag. Hur får jag tillbaka mitt gamla trygga skrivbord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Windows version: Windows 7, 8 eller 10?

 

Här är några tips att följa, tyvärr på engelska:

Online-tech-tips: Desktop Icons Missing or Disappeared

 

Artikeln handlar i delvis om att återbygga förlorade ikoner "Rebuild Icon Cache", vilket även finns instruktioner om på Eforum.

Annars se Windows tips: Windows 7  http://windowstips.nu/aterstalla-ikoncache/

I stort sett samma för Windows 10.

 

Dell:
 

Citat

 

Ibland visas inte ikoner på rätt sätt.  Du kanske ser ett tomt utrymme där en ikon borde finnas antingen i Aktivitetsfältet eller skrivbordet i Windows när du använder Windows Vista eller Windows 7.  De här ikonerna kan skadas av en rad olika orsaker, till exempel installation av programvara från tredje part.  Det här problemet kan åtgärdas på följande sätt genom att återskapa cacheminnet för ikoner (IconCache.db).
 

1.       Klicka på Start-knappen och Dator för att öppna ett Windows Explorer-fönster.
2.       Klicka på Ordna i verktygsfältet och välj Mapp-och sökalternativ för att öppna fönstret Mappalternativ.
3.       Klicka på fliken Visning.
4.       Klicka på markeringen för Visa dolda filer, mappar eller enheter och klicka sedan på OK.
5.       I Windows Explorer-fönstret navigerar du till mappen C:\Users\username\AppData\Local där ”username” står för den personens användarnamn som för närvarande är inloggad på datorn.
6.       Hitta och ta bort filen IconCache.db.
7.       Stäng fönstret och starta om datorn. Windows kommer automatiskt att återskapa cacheminnet för ikoner vid omstart.

 

Problemet bör åtgärdas genom att återskapa cacheminnet för ikoner, men om inte kan du felsöka problemet ytterligare genom att testa ett nyligen skapat användarkonto eller testa systemet i felsäkert läge.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...