Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felaktig installation från Windows store av spel låser datorns nedladdning av spelet och uppdateringar.


Aggie
 Share

Rekommendera Poster

Jag gjorde en nedladdning från Windows store, ett litet spel "Kub Genius". Det gick inte så bra att installera, tog mycket tid och lyckades avinstallera i datorn innan det blev installerat. Nu kommer jag inte åt att ta bort det som blev installerat, kan inte installera om utan har hamnat i en evig lopp. Inte heller Windows update fungerar utan bara snurrar och söker efter ev ny uppdatering. Går detta att läsa på något sätt? Vad händer om jag försöker backa tillbaka tiden. Har inte gjort någon återställningspunkt manuellt. Är precis uppdaterad till Windows 1903. Har läst att Windows skapar återställningspunkter automatiskt när man installerar något. Stämmer detta. Och hur mycket försvinner på datorn om man väljer att återställa och behålla filer, alla program eller bara det senaste som man har installerat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Aggie:

Har läst att Windows skapar återställningspunkter automatiskt när man installerar något. Stämmer detta.

Oftast och jag föreslår att du ser om du har någon återställningspunkt att backa till.

 

Backar man till en systemåterställningspunkt förlorar man de program som är installerade efteråt och annat som är ändrat sen dess men ens egna privata filer berörs inte.

Sen finns det andra typer av återställningar som är mer eller mindre en ominstallation av Windows och då kan man förlora mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningspunkt har jag skapat, men inte efter uppdateringen till 1903. Så jag vet inte om det går. Fungerar återställningen i Win10 precis likadant som i win8, 8.1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows skapar återställningspunkter själv då och då så det är ju bara att kolla om det finns någon.

 

I princip fungerar systemåterställningen med återställningspunkter likadant sen Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2019-09-27 på 22:28, skrev Cecilia:

Windows skapar återställningspunkter själv då och då så det är ju bara att kolla om det finns någon.

 

I princip fungerar systemåterställningen med återställningspunkter likadant sen Windows XP.

Börjar bli desperat nu. Hade inga återställningspunkt. Så jag har inte återställt ännu. 

Har kört wsreset utan att det fungerar. Appen vill bara ladda ner utan att den går att stoppa.

Har repeterat store appen. Ingen förändring. 

Windows update bara står och snurrar.

Vad mer kan jag göra. Dator fungerar i övrigt. Virusprogram och Internet allt fungerar utom det som kommer från Microsoft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det någon som vet hur man får bort appar som man äger på store. Dvs appar som man inte länge vill ha kvar och som inte har blivit installerade på datorn. 

Tack i förhand för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Cecilia.

Men jag har ingen fungerande Windows installation att använda och inte heller Windows på CD, så då måste jag ladda ner denna först. Var hittar jag den? Ska det bara originalet eller den uppdaterade varianten? Kör just nu Windows version 1903. Går det bra att köra Windows från USB eller ska jag bränna över den på CD? Kan något gå fel då att jag inte kommer in i datorn eller Internet efter det? Går reparationen att gör som vanligt i datorn eller ska den göras i felsöker läge? Hur kommer jag till felsöker läge i Windows 10? Många frågor tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare sig för DISM eller SFC behöver du ha någon Windows-skiva.

 

Men det går bra att hämta installationsprogrammet för Windows 10 här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

för att lägga på en DVD-skiva eller ett USB-minne.

 

Vid alla sådana här operationer bör man ha sina viktiga filer säkerhetskopierade, saker kan hända som inte är tänkta att hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har pratat med mikrosoft chat som säger så här. Se nedan. Vet ej om han förstod mitt problem. Vad säger ni om dettta

 

Testa att stänga av ditt antivirus en liten stund och försök uppdatera igen

fungerar inte

Testa att köra felsökaren, även den finns vid "Uppdatering och säkerhet"

fungerar inte har gjort det

Ok, vilken version har du av Windows 10?

1903

Ok, är det en "kulimutativ" nedladdning du försöker göra?

uppdatering*

 

Vad vi skulle kunna göra (då din PC låter skadad) är en så kallad "påplats uppgradering" det innebär följande:
Windows reparerar dina systemfiler och skadade filer raderas. Dina personliga filer och dokument sparas

kan du hjälpa mig så att även programmen sparas

Vissa program kommer försvinna, du använder dom högst sannolikt inte

Du kommer se en lista


https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

har kollat alla program försvinner

Hahah nej det gör dom inte

Du tänker på en Rendisk installation

 

Det behövs ingen återställningspunkt

Om du trycker på länken ovan och följer dessa alternativ så har du min garranti att programmen kommer fortsätta finnas

1.Klicka på ”Ladda ner verktyget nu” och sedan välj ”Kör”

2.Välj Skapa installationsmedia för en annan dator.

3.Välj språk, utgåva och arkitektur  (32-bitars eller 64-bitars) för Windows.

4.Välj ISO och spara filen på skrivbordet. 

5.Öppna ISO filen som du har sparat på ditt skrivbord och dubbelklicka på setup.

6.Välj att du inte vill ladda ner uppdateringar och fortsätt.

7.Följ stegen tills det står att du kommer att behålla dina personliga filer och program och klicka på Installera.

Viktigt vid steg 6 att trycka på den blåa lilla texten under för att kunna välja att du inte vill ha uppdateringar

Tror du att du kan hantera detta?

kanske

Skulle du kunna återkomma om någonting går snett?

Det är 7 steg, du fixar det gallant

 

Ok, spara länken och instruktionerna och testa detta när du har mer tid. Det kommer högst sannolikt att reparera dina problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en reparationsinstallation av Windows går djupare än DISM och SFC så den påverkar mer. Därför föreslår jag att du börjar med DISM och SFC, och först om det inte hjälper så ser man om en reparationsinstallation av Windows åtgärdar problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-14 på 12:40, skrev Cecilia:

Vare sig för DISM eller SFC behöver du ha någon Windows-skiva.

 

Men det går bra att hämta installationsprogrammet för Windows 10 här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

för att lägga på en DVD-skiva eller ett USB-minne.

 

Vid alla sådana här operationer bör man ha sina viktiga filer säkerhetskopierade, saker kan hända som inte är tänkta att hända.

Ursäkta men jag är lite trög .

 

Vad jag inte förstår med texten är att jag inte behöver någon Windows-skiva. Det står i texten (instruktionerna) till DISM, om Windows update klienten är skadad ska du använda en fungerande Windows installation som reperationskälla eller en Windows sida vid sida mapp från en nätverksresurs eller från ett flyttbara medium, som Windows DVD som filkälla.

 

Jag kan inte använda Windows update. Det är bara animeringen som snurrar, inget händer. Jag är låst att uppdatera och jag är låst till Windows store.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva utan Windows-skiva. Har du tur så går det för det finns många orsaker till att Windows Update inte fungerar och alla innebär inte att klienten är skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-19 på 00:11, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Hur har det gått?

Mvh

Nja jag förstår ingenting. Datorn har inte gått att uppdatera på 24 dagar, bara uppdateringsanimationen har snurrat och jag har varit låst till Windows store. I söndags satte jag igång datorn för att ladda ner Windows 10 och försöka fixa det med instruktionerna härifrån. Då fanns helt plötsligt en väntande omstart. Jag startade om datorn och allt tycks fungera för närvarande. Även ms store låsningen är borta. 

 

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...