Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn känner inte av NVIDIAGeForce GTX 770


Jenkan86
 Share

Go to solution Solved by Jenkan86,

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Har fått ett problem med grafikkortet som jag själv inte kan lösa.

Det började med att photoshop inte fungerade som det brukar göra. Det stod "Graphic hardware acceleration is unavaible. You will need to upgrade your video driver and possibly your video card".

 

Jag försökte att uppdatera drivrutinerna via NVIDIA's hemsida, men misslyckades varje gång, då med texten: "NVIDIA GeForce Experience requires an NVIDIA GPU. Refer to the systemkrav".

 

Jag försökte sedan att avinstallera allt som har med NVIDIA att göra, och därefter att installera det igen, men det går inte. Det står "NVIDIA Products Not Found. We could not find any NVIDIA products within your system. Please try again or use manual search".

 

Vad ska jag göra??

Väldigt tacksam för hjälp, har ingen aning om vad jag ska göra!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat om datorn sen du avinstallerade drivrutinen?

 

Vad är det för dator du har och vem har tillverkat grafikkortet (Nvidia är ju chippet men det sitter på ett grafikkort som någon annan har tillverkat)?

Med vilken sorts kontakt är bildskärmen ansluten till datorn och sitter kontakten på moderkortet eller på ett separat grafikkort?

Om du tittar på uppdateringshistoriken i Windows Update: Har det då installerats någon drivrutin nyligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Ja, jag har startat om datorn.

 

Hur vet jag vem som tillverkat grafikkortet?

Sladdarna sitter i som dom alltid gjort, har inte rört någonting.

Jag tror att problemet kom efter uppdateringen av NVIDIA för några dagar sedan.

screenshot4.jpg

screenshot5.jpg

screenshot6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Jenkan86:

Hej Cecilia!

 

Ja, jag har startat om datorn.

 

Hur vet jag vem som tillverkat grafikkortet?

Sladdarna sitter i som dom alltid gjort, har inte rört någonting.

Jag tror att problemet kom efter uppdateringen av NVIDIA för några dagar sedan.

 

Ansluter du bildskärmen till en kontakt på moderkortet eller till en på ett separat grafikkort?

 

Försök installera grafikkortsdrivrutin härifrån: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/G10AJ/HelpDesk_Download/

Bör vara den som heter VGA Driver.

 

Om inte det heller hjälper så pröva med att göra en systemåterställning till den återställningspunkt som skapades 22 september i samband med drivrutinsinstallationen.

 

31 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Kör gratis Speccy så får du reda på det

https://www.filehippofile.com/download-speccy/

Hos mig är det Intel som är tillverkaren.

 

 

Det där är tillverkaren av själva grafikchippet, och troligen har du inget separat grafikkort. Eller hur ser det ut i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Din processor Intel Core i7 4790 har också en inbyggd grafikkrets som heter Intel® HD Graphics 4600

Om ditt moderkort också har en direkt ansluting till dess inbyggda grafik och detta är aktiverat i BIOS setup (vilket det alltid är per standard) så prova att flytta grafikkortskontakten till moderkortets grafikkontakt, om denna klarar av antingen DVI eller HDMI.

 

Datorn måste startas om (eller den skall vara avstängd med nätsladden urdragen medan man kopplar om) och sedan kör du Windows update.
Men om inbyggda grafiken redan är aktiverad i BIOS så har du också redan senaste Intel grafikdrivrutin via Windows update.

 

Du klickar Start > skriv bara rakt av enhetsh> i listan som kommer upp klickar du "Enhetshanteraren" > ´nytt fönster öppnas > expandera Bildskärmskort => det kommer att tala om vilka grafikkort du har installerade och som känns igen av Windows.

 

Sedan kan du berätta exakt var du hämtade Nvida grafikdrivrutinen och exakt beteckning på denna?
 

image.png.a6bdabcc79e5f507d8d467f3875b55df.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sedan högerklickar på bildskärmskortet > väljer Egenskaper > nytt fönster öppnas och där väljer du Drivrutin => vad står det där?

Exempel:

image.png.59807d11593eda999d14f0fcae7ec6d6.png

 

image.png.9f45f1d32ea532664c4c2863bd626373.png

 

I ditt fall bör det stå Nvida eller om det blivit något galet så kommer det att stå Microsoft Windows VGA - och denna är som sagt inte ok.

Men annars prova med den inbyggda grafikporten först - ifall det finns en sådan, för processorn klarar av detta via dess inbyggda grafikkrets Intel HD Graphics 4600.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inte systemåterställning till återställningspunkt 22 september. Det fanns en den 26 sept som jag provade med, men det kom upp ett felmeddelande (se bild).

Provade länken med grafikkortsdrivrutin från Asus, men fick felmeddelande (se bild).

 

Ska jag alltså öppna själva burken och se hur sladdarna sitter?

 

Angående enhetshanteraren så ser jag bara grafikkortet om jag klickar på "visa dolda enheter".

 

Vågar jag flytta grafikkortskontakten själv, eller kan jag ställa till med ytterligare problem?

 

screenshot7.jpg

screenshot8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är redan lite halvfull på C: , och jag har funderat på att ändra om partitionerna.

Ska man passa på nu när jag ändå har problem med grafikkortet (om det löser även grafikkortsproblemet)?

screenshot10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte själv har byggt datorn, råder jag dig att inte öppna burken och det skall normalt heller inte behövas.

 

Det där var en konstig bild och jag förstår den alls icke.

Är du helt säker på att du följt stegen ovan och gått via Enhetshanteraren?

Det kan helt enkelt inte vara möjligt att du inte skall kunna se vilken typ av grafikkort samt vilken drivrutin som detta körs med - i annat fall skulle det inte vara bild alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Jenkan86:

Min dator är redan lite halvfull på ? , och jag har funderat på att ändra om partitionerna.

Ska man passa på nu när jag ändå har problem med grafikkortet (om det löser även grafikkortsproblemet)?

screenshot10.jpg

En fråga = en tråd, även om vi brukar töja på detta ibland.

Öppna upp en ny tråd om detta sedan i lämpligt underforum.

Hamnar den fel så ingen fara, då flyttar vi bara tråden till rätt ställe.

Mvh  Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Du har rätt drivrutin i alla fall.

Men kod 45 betyder att hårdvaran inte är kopplad/felaktig eller inte känns igen av datorns BIOS (Basic IN/Out put System) viket styr hur dom olika hårdvaruenheterna skall skötas o i och med detta klarar heller inte Windows av att skicka signaler  från programmet om vad som skall utföras.

 

Hmm..

Du kanske måste öppna upp chassit i alla fall?

Då skall strömsladden vara urkopplad från vägguttaget, och du måste vara försiktig med statiska kläder, helst bör man använda ett sk. ESD-armband som skall sitta åt och ansluts på olackad del av datorns chassi.

 

Sedan kan du börja med att trycka på grafikkortet och se till att det verkligen sitter som det skall och nedstoppat i PCIE x16-kontakten närmast processorn.

Och tryck inte på grafikkorts-kylaren utan på kanten av själva kretskortet både fram och bak.

Därefter kontrollerar du att spänningsmatingen från nätaggregat som sitter antingen bak eller ovanpå grafikkortet verkligen sitter som det skall. Om denna 12V matning glappar det allra minsta kommer det icke att fungera.

På vissa grafikkort krävs det två stycken och dessutom krävs det att nätaggregatet orkar driva?

 

8600923_2.jpg

 

 

Men du bör börja ned att kontrollera grafikkorts kabeln om du kör via DP (displayport eller HDMI).

Byt kabel i annat fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mittåt, jag läste fel i hastigheten: det finns en betydligt nyare grafikdrivrutin som du kan börja med:

Version: 436.30
Release Date: 2019.9.10

Windows 7/10 64-bit https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/151275/en-us

 

Du laddar hem grafikdrivrutinen och sparar vart som helst på datorn (installationsfilen kan du sedan bara ta bort). Sedan stänger du alla öppna program och högerklickar på setup-filen och väljer 'Kör som administratör'.

Följ instruktionerna på bildskärmen och till sist startar du om datorn.

 

När du sedan i framtiden manuellt skall kontrollera efter en nyare grafikdrivrutin går du in på denna sida:

https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

I dom olika menyvalen i tur och ordning väljer du:

Product type: Geforce

Product series: Geforce 700 series Obs! att Geforce 700m series är för bärbara datorer, alltid om det står ett m=mobil enhet.

Product: Geforce GTX 770

Operativssytem: Windows 7 eller 10 64-bit

Download type: Game ready driver

Language: English

Klicka Search

 

image.png.94af57d08809bacba904f7de98c90eba.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Du laddar hem grafikdrivrutinen och sparar vart som helst på datorn (installationsfilen kan du sedan bara ta bort). Sedan stänger du alla öppna program och högerklickar på setup-filen och väljer 'Kör som administratör'.

Följ instruktionerna på bildskärmen och till sist startar du om datorn.

Från TS:

På 2019-09-27 på 16:35, skrev Jenkan86:

Jag försökte att uppdatera drivrutinerna via NVIDIA's hemsida, men misslyckades varje gång, då med texten: "NVIDIA GeForce Experience requires an NVIDIA GPU. Refer to the systemkrav".

 

Jag försökte sedan att avinstallera allt som har med NVIDIA att göra, och därefter att installera det igen, men det går inte. Det står "NVIDIA Products Not Found. We could not find any NVIDIA products within your system. Please try again or use manual search".

Det går nog inte att installera eller uppdatera en drivrutin till hårdvara som datorn anser inte finns.

 

6 timmar sedan, skrev Jenkan86:

Jag hittar inte systemåterställning till återställningspunkt 22 september. Det fanns en den 26 sept som jag provade med, men det kom upp ett felmeddelande (se bild).

På det som visas just innan din skärmbild finns en knapp eller text att klicka på för att se om det finns tidigare systemåterställningspunkter än den senaste (26 sept).

 

6 timmar sedan, skrev Jenkan86:

Provade länken med grafikkortsdrivrutin från Asus, men fick felmeddelande (se bild).

Tror du missade den bilden eller så missförstår jag innehållet i bilderna.

 

6 timmar sedan, skrev Jenkan86:

Ska jag alltså öppna själva burken och se hur sladdarna sitter?

Du kan börja med att ta ett foto av baksidan av datorn samt berätta vilken av sladdarna där som går till bildskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-27 på 16:35, skrev Jenkan86:

..//..

Jag försökte att uppdatera drivrutinerna via NVIDIA's hemsida, men misslyckades varje gång, då med texten: "NVIDIA GeForce Experience requires an NVIDIA GPU. Refer to the systemkrav".

 

Jag försökte sedan att avinstallera allt som har med NVIDIA att göra, och därefter att installera det igen, men det går inte. Det står "NVIDIA Products Not Found. We could not find any NVIDIA products within your system. Please try again or use manual search".

..//..

 

47 minuter sedan, skrev Cecilia:

Från TS:

Det går nog inte att installera eller uppdatera en drivrutin till hårdvara som datorn anser inte finns.

..//..

 

TS har försökt med NVIDIA GeForce Experience vilket är något helt annat. Det är en programsvit som innehåller andra saker också som tex. att kunna spela in live och givetvis att hålla grafikdrivrutinerna uppdaterade.

 

Jag refererade direkt till just att ta hem grafikdrivrutinen inkl. Nvidias program som i sig också håller koll på uppdateringar, att kunna ställa in bildskärmsupplösningar, färgprofiler, gaming specifika inställningar etc. etc. Så jag rekommenderar att du provar mitt tips ovan.

GTX 770 släpptes 2013 men eftersom Nvidia fortfarande släpper nya grafikdrivrutiner anser jag nog att det är värt att ladda hem och installera dessa enligt min länk ovan.

 

Men om du har ett annat problem som gör att Windows inte känner igen hårdvaran alls så prova med dom tips du fått ovan och till sist gör ett nytt försök att installera grafikdrivrutin enligt beskrivning ovan.

Mvh :)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara tacka för att ni försöker hjälpa mig, väldigt bussigt av er!

Provade först att installera enligt Flyfishermans instruktioner, men det gick inte. Får åter felmeddelande.

 

 

datorbaksida.jpg

screenshot13.jpg

screenshot14.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder ju uppenbarligen Nvidia-kortet utan större problem i alla fall.

22 timmar sedan, skrev Jenkan86:

Provade länken med grafikkortsdrivrutin från Asus, men fick felmeddelande (se bild).

Vilket felmeddelande kom vid den installationen?

 

Har du kollat om du har någon äldre återställningspunkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Vill bara tacka er för att ni försökt hjälpa mig, och berätta att det är löst nu! Kontaktade supporten hos windows , som fjärrstyrde datorn. Först kände den inte av något grafikkort alls. Han körde något kommando "cleanup-image/ restorehealth"

Efter det lyckades han på något sätt att installer Nvidia igen, så nu fungerar det!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...