Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Newbie på CD-bränning


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

Har nyligen skaffat en Plextor CD-brännare och var ute och köpte fem TDK CD-skivor som jag tänkte bränna lite på.

 

Programmet som följde med Plextorbrännaren har bara med musik och kopiering av CD till CD att göra.

 

Satt och sökte på forumet efter tips på bra CD-brännarprogram. Fann då att någon tipsade om Nero och gav länken dit. Men det verkar ju bara ha med musikbränning att göra. Hittade ingen downloadlänk heller. Jag tänker använda CD-bränningen som en slags backup av mina datorfiler och bilder som jag skapat med mera.

 

Var hittar man bra CD-brännarprogram som en newbie som jag kan förstå sig på? =)

 

Helst inga shareware, om det är möjligt.

 

Tack på förhand!

 

/Stefan.E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nero är inte bara för musik, att det framstår som så beror nog på att de flesta använder sin brännare för att göra musikskivor av mp3. :)

Ladda hem kan du göra på

http://www.nero.com/en/download.htm

Annars finns det en del andra program som till exempel CDRWin,...

Kommer dock inte ihåg deras adresser, men det borde gå att söka på namnet eller till exempel på www.download.com

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-14 16:07:41 av Johan Ax.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett "newbi" program är Easy CD-Creator, men jag rekomenderar dig Nero, det finns en så kallad "Wizard" du kan köra för att komma igång med det.

 

Att bränna annat än Musik-skivor med Nero är det som är just bra med den, den kan bränna det mesta.

 

När du startar Nero så väljer du helt enkelt att du skall skapa en skiva av den typ som är högst upp. (kommer inte ihåg exakt vad det heter), sedan är det som i windows, dra över de filer du vill bränna till vänster sida, klicka sedan på Bränn och vips är din skiva klar. (efter en viss tid...)

 

Ett hett tips är annars att titta i hjälpen för Nero.

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Esuk skrev:

När du startar Nero så väljer du helt enkelt att du skall skapa en skiva av den typ som är högst upp. (kommer inte ihåg exakt vad det heter...

Valet heter CD-ROM (ISO).

 

När jag köpte mig en RICOH MP7120A följde Nero burning rom på svenska med.

 

Bra med att program som har guider och dess utom är på svenska.

 

Alla är vi barn i början.

 

Ett tips till er som bränner första gången, testa med en CD-RW skiva först.

Då kan ni nämligen bränna om den om det blir fel.

Välj en låg brännings hastighet typ 4x och stäng av alla onödiga program som kan störa bränningen.

Sedan rekomenderar nero att brännaren sitter ensam på en IDE kanal.

 

/Milkman

 

[inlägget ändrat 2001-10-14 16:29:20 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Milkman!

 

Sedan rekomenderar nero att brännaren sitter ensam på en IDE kanal.

 

Jodå, det är fixat för min del. Satte CD-brännaren ensam master på en IDE-kanal.

 

 

Ett tips till er som bränner första gången, testa med en CD-RW skiva först.

 

Hrm, råkade visst få tag på fem CD-R skivor.

 

 

Till alla andra som bidragit med tips

 

Tack så mycket för tipsen! Ska prova dem alla. Testade att tanka hem Nero, men det går i snigelfart från deras FTP-sajter. Ska försöka igen och hoppas det går snabbare.

 

/Stefan.E

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-10-14 16:48:53 av Stefan.E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan.E skrev:

Hrm, råkade visst få tag på fem CD-R skivor.

Med min brännare fick jag 1st CD-R skiva & 2st CD-RW, bra så att man kommer igång.

 

Köpte sedan en 25-pack CD-R skivor på CO.

 

Fick även med ett program som heter IN-CD.

Gör så att brännaren blir lika enkel att använda som en diskett fast "lite" större, ca 350MB om jag inte mins fel.

 

Tyvärr funkade inte programmet under WinME men uppgraderade det över WWW.

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Milkman!

 

Jag fick inte med några CD-R eller CD-RW skivor med min CD-brännare. De fick jag själv köpa.

 

Det som följde med var PlextorTools alltså ett program som bara verkar vara till musikCD och musikfiler. Jag satt och lekte med det ett tag, men fick det inte att funka med vanliga filer.

 

Vet inte om det är någon som fått det att fungera till vanliga filer? I så fall hur?

 

/Stefan.E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är någon som fått det att fungera till vanliga filer? I så fall hur?

 

Nje, PlexTools är bara en liten verktygslåda med musikcdripper, formattering av cd-rw och lite andra nödvändiga eller onödiga tillbehör.

 

Jag antar att du köpt din brännare i "bulk" - dvs utan kartong och bundlad mjukvara? Om du köpt en "retail" bör du fått med ett program för normal bränning oxå - exempelvis Nero eller WinOnCD osv.

 

Du är nog tvungen att inskaffa ett brännarprogram själv mao. Nero är juh i mitt tycke ungefär bäst - så det är aldrig fel och finns i svensk version: http://www.oakmedia.se

 

-

 

Kan jag göra en förfrågan efter ev. gratisprogram (freeware) som hanterar bränning av dataskivor till Windows? Vore intressant att se :)

 

(Ja, Fireburner är ett alternativ - fast man måste skapa en iso först - och det är inte gratis (shareware))

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2001-10-14 17:13:02 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag göra en förfrågan efter ev. gratisprogram (freeware) som hanterar bränning av dataskivor till Windows? Vore intressant att se :)

 

CDRWin är gratis, om man nöjer sig med bränning i 1x :-) Vill man att det ska gå fortare, måste man köpa en licens såklart...

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CDRWin är gratis, om man nöjer sig med bränning i 1x :-) Vill man att det ska gå fortare, måste man köpa en licens såklart...

 

Åh tusan, att inte fler programtillverkare satsar på den licensvarianten? Endast 1x-bränning - helt underbart, 70min per skiva =) *lol*

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

70min per skiva =) *lol*

 

Hehe ;) Jo, man behöver nog inte tvista om att 30-dagars trial är populärare bland användarna ;-)

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

PaleRider!

 

 

Att sitta och samla damm i 1x när man har en Plextor som ger 20/10/40 är ingen höjdare =)

 

/Stefan.E

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Weyland!

 

Jag antar att du köpt din brännare i "bulk" - dvs utan kartong och bundlad mjukvara? Om du köpt en "retail" bör du fått med ett program för normal bränning oxå - exempelvis Nero eller WinOnCD osv.

 

Jag sitter och funderar på hur sören den kom nu. Men den var nog bulk ändå, för att jag fick inget Nero eller WinOnCD med. =) Sedan följde en CD med innehållande Usermanual och PlextorTools med just det du skrev.

 

/Stefan.E

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta och samla damm i 1x när man har en Plextor som ger 20/10/40 är ingen höjdare =)

 

Nä, men bra marknadsföring; känner du dig inte riktigt sugen att ta fram ditt visa och köpa en licens nu ? =)

 

 

 

/PaleRider

- Riding the wind of Mandrake Linux 8.1 :-)

----------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

PaleRider!

 

Hehe, visst är jag sugen på att plocka fram Visakortet. =) Köra till magnetremsan kryllar sig ;)

 

/Stefan.E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...