Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tomas E

Varför varnar Windows för sina egna dolda bilder?

Rekommendera Poster

Hittade hur man kan använda bilderna på startskärmen som t ex skrivbordsbakgrund. När jag var i färd med att kopiera bilderna till en annan mapp för att döpa om dem med filändelsen .jpg så dök den här rutan upp. Varför det undrar jag? Har för övrigt avstått från att kopiera dem tills jag vet säkert vad det handlar om.

1560967155_Varningfrbilder.PNG.6ec86617359c8798d1384b0ef3518187.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är de fantastiska spotlightbilderna du blir varnad för så kan jag inte tänka mig att varningen kommer från Windows. Jag kopierar dessa av hjärtans lust utan varning. Jag kopierar dem förstås från assets-mappen i datorn, inte från Internet. Hur gör du? Vad har du för antivirusprogram?

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske Windows har blivit så smart att när en fil fått ett annat filtillägg än vad filhuvudet anger så får man en varning?

Varför ska de ha ett annat filtillägg?

Eller är det så att de egentligen ska ha ett annat filformat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
45 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Om det är de fantastiska spotlightbilderna du blir varnad för så kan jag inte tänka mig att varningen kommer från Windows. Jag kopierar dessa av hjärtans lust utan varning. Jag kopierar dem förstås från assets-mappen i datorn, inte från Internet. Hur gör du? Vad har du för antivirusprogram?

Jag hittade dem också i den dolda assets-mappen på (C:) efter lite läsning här:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.671591/spara-windows-10-bilder

McAfee är aktivt än så länge, får väl se hur jag gör sen när testperioden är över. Om det är det programmet som ställer till det så finns det säkert bättre alternativ.

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Japp McAfee är boven. Jag har haft AVG Free i 13 år men nu har jag bytt till Windows 10s egna antivirusprogram som jag tycker sköter sig bra. Jag fick aldrig in något skräp när jag hade AVG och Windows Defender har inte heller släppt in något skräp i min dator.  Inget av dessa två program har heller protesterat mot mitt kopierande av spotlightbilderna.

@Mikael63du undrade varför man skulle ge assetsfilerna ett filtillägg. Det är för att de inte har någon ändelse. Det framgår kanske tydligare i min tråd Vad möts ni av för bild?

https://eforum.idg.se/topic/352616-vad-möts-ni-av-för-bild-i-windows-10-version-1607/

Redigerad av mbgtmari
Nu får jag skärpa mig. Detta är andra gången jag glömmer att klicka på Spara-knappen efter att ha redigerat mitt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag läste artikeln av Anders, när länken nu postades, men varför döpa om dem till .jpg när det är .png förstår jag inte riktigt..

Eller så är det bara dessa som Anders skriver är skräp som är .png, jag har inga andra filer.

Kan ju vara McAfee som gör ett bra jobb bara. IrfanView varnar också för att det är fel filtillägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

.jpg passar ihop med naturbilder. Och visst är IrfanView är ett fantastiskt bra program. När jag laddar ner en sådan här bild från assets

cf8deff8c0ffdbac59b710f3b0443c3990c48b8d6bd8efef66ecd5bb4db2a97f.png.5722bae79bf018ca74199c52ee0de11d.png

och skriver .jpg på den också samt drar den till IrfanView för att se hur den ser ut, varnar mig IrfanView för att det är fel filändelse och byter därefter ut den till den riktiga, dvs.PNG.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Japp McAfee är boven. Jag har haft AVG Free i 13 år men nu har jag bytt till Windows 10s egna antivirusprogram som jag tycker sköter sig bra. Jag fick aldrig in något skräp när jag hade AVG och Windows Defender har inte heller släppt in något skräp i min dator.  Inget av dessa två program har heller protesterat mot mitt kopierande av spotlightbilderna.

Jag brydde mig aldrig om att aktivera McAfee utan körde egna kontroller med Windows Defender. Men efter en vecka eller nåt sånt så aktiverades McAfees virusskydd automatiskt och sen dess har det med jämna mellanrum kommit skrämselmeddelanden där man uppmanats att köpa programmet med valen "Agera nu" eller "Jag tar risken". Jag har bara klickat i kryssrutan då. Vet inte vad de har för avtal med Microsoft men det måste vara fördelaktigt för MS att låta dem hålla på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

McAfee har nog ett avtal med datortillverkaren och inte med Microsoft, dvs. McAfee betalar datortillverkaren en slant för att den ska skicka med McAfee.

Har du fortfarande ett uppdaterat McAfee som kan detektera skadliga filer eller har det slutat att fungera fullt ut för att prövotiden har gått ut?

Det senare är ju riskabelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
43 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du fortfarande ett uppdaterat McAfee som kan detektera skadliga filer eller har det slutat att fungera fullt ut för att prövotiden har gått ut?

Det senare är ju riskabelt.

McAfee var aktivt igår när jag skulle kopiera filerna, så om de är smittade så har inte McAfee upptäckt det. Vad som däremot är konstigt är att fastän jag har avinstallerat McAfee och bara kör Windows Defender så kommer ändå det där meddelandet upp om jag tar ett antal bilder och vill kopiera dem till en annan mapp. Jag har i och för sig inte döpt om dem än till något med .jpg. Måste man göra det innan man kopierar dem till en annan mapp? Det står det inget om i artikeln jag länkade till i alla fall.

Jag har i och för sig klickat på "Spara bild" eller nåt sånt när en fin bild dök upp under uppstartsprocessen. Jag kom då direkt efter uppstart till en sida via Microsoft Edge där det fanns ett stort bibliotek med bilder att hämta gratis. Detta borde dock inte vara orsaken tycker jag.

Det har för övrigt aldrig funnits några hot enligt de meddelanden som jag fått via virusprogrammen.

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När jag klickar på "visa information" så visas mappen jag själv skapat för att lägga filerna i. Jag har döpt den till "5 - Windows startskärm". Det måste vara därför systemet varnar. Ska prova lägga dem i nån av de andra mapparna med bilder och se om det funkar bättre.

Nej det blev samma.

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det spelar ingen roll vilken av bilderna jag väljer, får samma meddelande oavsett. Kan jag ladda upp en av dem till forumet och se vad som händer? Forumet har väl nån antivirusfunktion hoppas jag?

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Meddelandet kommer inte från McAfee för då hade det stått tydligt.

Meddelandet gäller internetsäkerhet och det finns en koll i Windows som visar ett meddelande när det är risk med att man gör något med en fil som är markerad med "nedladdad från internet". Det har inget att göra med att Defender (eller annat program) anser att de är skadliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Meddelandet gäller internetsäkerhet och det finns en koll i Windows som visar ett meddelande när det är risk med att man gör något med en fil som är markerad med "nedladdad från internet". Det har inget att göra med att Defender (eller annat program) anser att de är skadliga.

Nu har jag provat att dra varenda en av de 33 filerna till en annan mapp. Samtliga genererar varningen. Det är högst 1 bild av dessa som jag själv sparat ner. Tror inte att det är något fel på någon av dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara mest ointressant innehåll, små bilder som jag inte har nån nytta av. Tog över fem stycken men jag behöver inte ägna mer tid åt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, skrev Cecilia:

Så då får jag samma meddelande om jag flyttar en installerare.exe som jag haft i hämtade filer till en annan mapp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev Tomas E:

Tror inte att det är något fel på någon av dem.

Inte jag heller, det skulle vara väldigt besvärligt att gömma skadlig kod i bilder och ändå besvärligare att få den att köras.

Just nu, skrev Tomas E:

Så då får jag samma meddelande om jag flyttar en installerare.exe som jag haft i hämtade filer till en annan mapp?

Pröva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...