Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FireFox kraschar oförklarligt var 30:e minut! (Troligen löst)


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

God morgon.

 

Har sedan några veckor problem med min webbläsare som kraschar oförklarligt. "Eldräven" har alltid fungerat bra och kraschen kan komma när som helst under normal surf. Oftast när många flikar är öppna men inte alltid. Video går att spela upp utan problem. På "tomgång" kraschar den inte. Det konstigaste är att webbläsaren fungerar bra i cirka 30 minuter för att sedan gå ner. Efter omstart fungerar den en halvtimma till för att sedan gå ner. Märkligt. 

 

Det här sker på en gammal dator med ett 32-bitars Linux Mint 13. Webbläsaren är uppdaterad genom operativsystemet och kan inte uppdateras separat. Vill påstå att aktuell version är den nyaste (69?) 

 

Har tömt cachen och öppnat chassit (för att utesluta överhettning). Misstänker fel på ett ram minne. Min hårddisk ÄR gammal och liten men fungerar. Jodå, den är bara på 80GiB och den är fylld till runt 46% men det borde väl inte utgöra några problem med skrivning till disken när minnet tar slut. 

 

Kommer inte att starta upp denna dator idag men jag kan bifoga mer uppgifter, bilder, etc.PP i helgen. 

Redigerad av DePhaz
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM-minne är det i den datorn?

Fungerar FF bättre om du kör den utan tillägg (menyn - Hjälp - Starta om utan tillägg)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något liknande Aktivitetshanteraren där du kan se t ex hur mycket RAM som FF lägger beslag på, dels från början och dels när det börjar närma sig krasch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns något liknande tror jag. Det går inte riktigt att förutsäga en krasch men jag kan dra igång den och titta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God...ehh...natt.

 

OK, det här var väl inte riktigt "fair play" men när jag startade upp datorn visade sig en uppdatering till FF vara tillgänglig. uppdaterade den och jag har nu version 69.0.1. Jag testade och det "tycks" fungera stabilt (peppar peppar) men jag förblir realist så jag tänker fortsätta testa innan jag förklarar fallet avslutat. Min dator har 2 GiB minne och så vitt jag kan se så förbrukar FF inte särskilt mycket resurser.

 

Dagens OT: Vid uppdateringen uppstod problem vilka härrör från min framlidne webbläsare Opera. Stängde av denna programkälla. Får se om det hjälper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev DePhaz:

Min dator har 2 GiB minne och så vitt jag kan se så förbrukar FF inte särskilt mycket resurser.

Det beror nog på hur man använder FF, just nu använder min FF 3,5 GB RAM av mina 8 och det börjar bli segt så dags att starta om FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det beror nog på hur man använder FF, just nu använder min FF 3,5 GB RAM av mina 8 och det börjar bli segt så dags att starta om FF.

Samma här: av mina 16GB primärminne (RAM) så tar FF upp c:a 3,5GB just nu. :)
Men jag har inte behovet av att rensa ut Cache och lagrat innehåll, för mina minnen räcker till ändå.

 

Men visst: i Firefox > Verktyg > Inställningar > Sekretess & säkerhet => rensa Cache

Jag skulle tippa på minst 1 GB kan rensas ut - men det leder egentligen inte till något vettigt.

 

Denna sk. Cache kommer förvisso att fyllas på allt eftersom du besöker internet, men normalt sett så skall det inte i nån större utsträckning påverka andra program såsom spel etc.
Men visst kan det spela roll om man har begränsat primärminne (ram) och då kan det vara bättre att stänga alla webbläsare medan man håller på med annat och detta gäller inte enbart FF.

 

Förvisso finns (åtminstone fanns det förut) möjlighet att själv sätta max-tak på cache i FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att ni har bättre mjukvara än jag att mäta med och kan göra det mer exakt (jag kan inte knepen ? ) men jag laddar upp en bild på "Aktivitetshanteraren". Detta är med två flikar öppna förutom Eforum.

 

 

Skärmbild_2019-09-28_19-23-49.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär så där det ser ut i Aktivitetshanteraren i Windows också. Använd FF i en halv timme och se hur RSS-värdet ändras (jag antar att det är det som är minnesanvändningen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det fungerade bra. Kunde inte köra ett test just vid tidpunkten för din post Cecilia för antivirusprogrammet har en schemalagd kontroll klockan 20. Gjorde lite annat också.

 

Gjorde testet nu istället och det var stabilt. Bifogar en bild på aktivitetshanteraren. Vid tidpunkten var tre flikar öppna förutom Youtube där jag hade "musik med stillbild" (det fanns ingen video, bara en bild). Lite högre siffror men det fungerade bra. Klippet var ganska exakt en timma långt och det var ju en lämplig testperiod.

 

2024526062_Skrmbild_2019-09-28_22-51-50.thumb.png.77c2a70acb0f8a8da0a0acd216c21ba0.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört från och till idag (inget lång tids test alltså) men det tycks fungera utan problem. :) Skulle det uppstå några problem får jag testa med de tips som givits i tråden.

 

Trevlig kväll.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo, god kväll.

 

Det är en vecka sedan min senast post och jag kan meddela att FF fortfarande kraschar. Har stängt av två tillägg: To Google Translate och Video Downloader Professional (Behöll uBlock Origin) men det hjälpte inte. Begriper inte varför det kraschar.  Tror att det är webbläsaren som är instabil. För det är webbläsaren som går ner, inte webbsidan jag surfar på. Visst kan det vara något fel på modemet (kör kabel på denna dator då den inte kan Wi-Fi) kabeln eller nätverkskortet (internt) men det skulle väl knappast sänka FireFox. Eller? Jag har inte uppdaterat kärnan till ny version (4.4.0-165.193) kan det vara problemet? Stängde av en "väder informations funktion" som jag lagt på panelen (vid klockan). Får se om det hjälper.

 

Edit: Har kört någon timme nu. Verkar stabilt...

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag är böjd att tro att det inte alls är Firefox som är grundproblemet, utan din Windows installation; antingen direkt via ett hårdvaruproblem eller att i iallafall någon korrupt Windows systemfil som orsakar detta? Kan mycket väl orsakas av ett hårdvaruproblem tex. problem med minnena (ram) eller hårddisk-fel.

 

Börja med detta: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Se också detta från Microsoft; https://support.microsoft.com/sv-se/help/947821/fix-windows-update-errors-by-using-the-dism-or-system-update-readiness

Obs. att punkt 3 i den artikeln är samma som jag redan gett en instruktion om i min länk ovan.

Kör dessa och återkom med resultaten.

 

PS.

Förresten: är det diskproblem så kan man förvärra situationen ju mer disken används.

Men du kan köra gratis HDDScan v4.1 Free Hard Drive Testing Tool Review

för att kontrollera diskens status.

Kom i håg att avbocka ev. 3:e partsprogram under installationen.

Om det kanske är ett problem med RAM-minnena: se denna Eforum guide:
Test av RAM-minnet

 

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-26 på 07:47, skrev DePhaz:

Det här sker på en gammal dator med ett 32-bitars Linux Mint 13.

DePhaz kör Linux Mint och inte Windows ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
54 minuter sedan, skrev mbgtmari:

DePhaz kör Linux Mint och inte Windows ;)

Ok missade det..hehe

Nåväl då kan du åtminstone testa minnena, för det är helt oberoende av datorns operativsystem, visserligen baserat på Linux kernel vid boot från CD eller USB-sticka.

 

Sedan köra ett disk check program från tillverkaren av hårddisken och tex. Seatools från Seagate installeras på CD-skiva alt. USB-sticka och bootas direkt från denna, så det är oberoende av datorns operativsystem det med. Men det var länge sedan jag använde detta och glömt det mesta, men jag tror att det även skall fungera oberoende av hårddisk-tillverkare?

 

Men Linux Mint Cachen bör du rensa:

1.) sudo apt-get update < > Updates all the packages in the apt cache to the current version
2.) sudo apt-get autoclean < > Cleans all packages that have been superseded by a newer version of the same package
3.) sudo apt-get autoremove < > Cleans all packages that were once installed as dependencies for other packages but are no longer needed; i.e. the original package was uninstalled

 

Möjligen att något inte står rätt till med din nuvarande FF  69.0.1 som kanske inte är 100% kompatibel med Linux Mint 13?

Kanske prova att avinstallera FF helt från datorn och sedan hämta och installera FF ver. 60. Och ändra i inställningar så att automatisk uppdatering av FF är avbockad.

Om detta fungerar så uppgradera FF, men stoppa vid ver. 68

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Men Linux Mint Cachen bör du rensa:

1.) sudo apt-get update < > Updates all the packages in the apt cache to the current version
2.) sudo apt-get autoclean < > Cleans all packages that have been superseded by a newer version of the same package
3.) sudo apt-get autoremove < > Cleans all packages that were once installed as dependencies for other packages but are no longer needed; i.e. the original package was uninstalled

 

OK, gjorde dessa operationer i terminalen. Det såg ut som följer:

 

ms-raven-hunt@msravenhunt-DM109A-ABS-8740SE-SV330 ~ $ sudo apt-get update
[sudo] lösenord för ms-raven-hunt:
Läs:1 http://security.ubuntu.com/ubuntu xenial-security InRelease [109 kB]
Bra:2 http://archive.ubuntu.com/ubuntu xenial InRelease                        
Läs:3 http://archive.ubuntu.com/ubuntu xenial-updates InRelease [109 kB]       
Bra:4 http://archive.canonical.com/ubuntu xenial InRelease                     
Ign:5 http://packages.linuxmint.com serena InRelease                           
Bra:6 http://packages.linuxmint.com serena Release                             
Läs:7 http://archive.ubuntu.com/ubuntu xenial-backports InRelease [107 kB]     
Hämtade 325 kB på 1s (230 kB/s)                              
Läser paketlistor… Färdig
ms-raven-hunt@msravenhunt-DM109A-ABS-8740SE-SV330 ~ $ sudo apt-get autoclean
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd       
Läser tillståndsinformation… Färdig
ms-raven-hunt@msravenhunt-DM109A-ABS-8740SE-SV330 ~ $ sudo apt-get autoremove
Läser paketlistor… Färdig
Bygger beroendeträd       
Läser tillståndsinformation… Färdig
Följande paket kommer att TAS BORT:
  freeglut3 hedgewars-data liblua5.1-0 libmikmod3 libphonon4qt5-4 libphysfs1
  libqt5script5 libsdl-mixer1.2 libsdl-net1.2 libsdl-pango1 libsdl-ttf2.0-0
  libxnvctrl0 psensor-common ttf-dejavu-core ttf-wqy-zenhei tuxpaint-data
  tuxpaint-plugins-default tuxpaint-stamps-default
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 18 att ta bort och 30 att inte uppgradera.
Efter denna åtgärd kommer 385 MB att frigöras på disken.
Vill du fortsätta? [J/n] j
(Läser databasen ... 383451 filer och kataloger installerade.)
Tar bort freeglut3:i386 (2.8.1-2) ...
Tar bort hedgewars-data (0.9.22-dfsg-7) ...
Tar bort liblua5.1-0:i386 (5.1.5-8ubuntu1) ...
Tar bort libsdl-mixer1.2:i386 (1.2.12-11build1) ...
Tar bort libmikmod3:i386 (3.3.8-2) ...
Tar bort libphonon4qt5-4:i386 (4:4.8.3-0ubuntu3) ...
Tar bort libphysfs1:i386 (2.0.3-3) ...
Tar bort libqt5script5:i386 (5.5.1+dfsg-2build1) ...
Tar bort libsdl-net1.2:i386 (1.2.8-4) ...
Tar bort libsdl-pango1:i386 (0.1.2-6) ...
Tar bort libsdl-ttf2.0-0:i386 (2.0.11-3) ...
Tar bort libxnvctrl0 (361.42-0ubuntu1) ...
Tar bort psensor-common (1.1.3-2ubuntu3) ...
Tar bort ttf-dejavu-core (2.35-1) ...
Tar bort ttf-wqy-zenhei (0.9.45-6ubuntu1) ...
Tar bort tuxpaint-data (1:0.9.22-2) ...
Tar bort tuxpaint-plugins-default (1:0.9.22-2) ...
Tar bort tuxpaint-stamps-default (2014.08.23-1) ...
Hanterar utlösare för libc-bin (2.23-0ubuntu11) ...
Hanterar utlösare för doc-base (0.10.7) ...
Behandlar 1 borttagen doc-base-fil…
Registrerar dokument med scrollkeeper…
Hanterar utlösare för fontconfig (2.11.94-0ubuntu1.1) ...
Hanterar utlösare för hicolor-icon-theme (0.15-0ubuntu1.1) ...
ms-raven-hunt@msravenhunt-DM109A-ABS-8740SE-SV330 ~ $

 

Har ingen aning om varför min dator har fått efternamnet "DM109A-ABS-8740SE-SV330" då jag inte tror att den haft det innan (arbetar inte mycket med Terminalen) men kanske ska det vara så.

 

Edit: Infogar kraschraport från FF.

 



AdapterDeviceID: 0x71c6
AdapterDriverVendor: mesa/r300
AdapterDriverVersion: 11.2.0.0
AdapterVendorID: 0x1002
Add-ons: uBlock0%40raymondhill.net:1.18.6,webcompat%40mozilla.org:6.1.0,screenshots%40mozilla.org:39.0.0,formautofill%40mozilla.org:1.0,fxmonitor%40mozilla.org:3.0,default-theme%40mozilla.org:1.0,yahoo-se%40search.mozilla.org:1.0,duckduckgo%40search.mozilla.org:1.0,allaannonser-sv-SE%40search.mozilla.org:1.2,prisjakt-sv-SE%40search.mozilla.org:1.0,tyda-sv-SE%40search.mozilla.org:1.0,wikipedia%40search.mozilla.org:1.0,langpack-sv-SE%40firefox.mozilla.org:69.0,langpack-en-GB%40firefox.mozilla.org:69.0,langpack-en-CA%40firefox.mozilla.org:69.0
BuildID: 20190918105114
ContentSandboxCapabilities: 119
ContentSandboxCapable: 1
ContentSandboxLevel: 4
CrashTime: 1570349901
DOMIPCEnabled: 1
EventLoopNestingLevel: 1
FramePoisonBase: 0000004041121792
FramePoisonSize: 4096
InstallTime: 1569599107
IsWayland: 0
IsWaylandDRM: 0
Notes: Linux Mint 18.1 SerenaFP(D00-L1000-W00000000-T000) WR? WR- OMTP? OMTP+1
ProductID: {ec8030f7-c20a-464f-9b0e-13a3a9e97384}
ProductName: Firefox
ReleaseChannel: release
SafeMode: 0
SecondsSinceLastCrash: 715
StartupCrash: 0
StartupTime: 1570349294
TelemetryEnvironment: {"build":{"applicationId":"{ec8030f7-c20a-464f-9b0e-13a3a9e97384}","applicationName":"Firefox","architecture":"x86","buildId":"20190918105114","version":"69.0.1","vendor":"Mozilla","displayVersion":"69.0.1","platformVersion":"69.0.1","xpcomAbi":"x86-gcc3","updaterAvailable":false},"partner":{"distributionId":"mint","distributionVersion":"1.0","partnerId":null,"distributor":null,"distributorChannel":null,"partnerNames":["mint "]},"system":{"memoryMB":2900,"virtualMaxMB":null,"cpu":{"count":2,"cores":1,"vendor":"GenuineIntel","family":15,"model":4,"stepping":1,"l2cacheKB":null,"l3cacheKB":1024,"speedMHz":null,"extensions":["hasMMX","hasSSE","hasSSE2","hasSSE3"]},"os":{"name":"Linux","version":"4.4.0-124-generic","locale":"sv-SE"},"hdd":{"profile":{"model":null,"revision":null,"type":null},"binary":{"model":null,"revision":null,"type":null},"system":{"model":null,"revision":null,"type":null}},"gfx":{"D2DEnabled":null,"DWriteEnabled":null,"ContentBackend":"Skia","Headless":false,"adapters":[{"description":"Gallium 0.4 on ATI RV530","vendorID":"0x1002","deviceID":"0x71c6","subsysID":null,"RAM":256,"driver":null,"driverVendor":"mesa/r300","driverVersion":"11.2.0.0","driverDate":null,"GPUActive":true}],"monitors":[{"screenWidth":1600,"screenHeight":900}],"features":{"compositor":"basic","gpuProcess":{"status":"unavailable"},"wrQualified":{"status":"blacklisted"},"webrender":{"status":"opt-in"}}},"appleModelId":null},"settings":{"blocklistEnabled":true,"e10sEnabled":true,"e10sMultiProcesses":8,"telemetryEnabled":false,"locale":"sv-SE","intl":{"requestedLocales":["sv-SE"],"availableLocales":["en-US","en-CA","en-GB","sv-SE"],"appLocales":["sv-SE","und","en-US"],"systemLocales":["sv-SE"],"regionalPrefsLocales":["sv-SE"],"acceptLanguages":["sv-SE","sv","en-US","en"]},"update":{"channel":"release","enabled":true,"autoDownload":false},"userPrefs":{"browser.cache.disk.capacity":1048576,"browser.search.region":"SE","browser.search.widget.inNavBar":false,"browser.startup.page":3},"sandbox":{"effectiveContentProcessLevel":4},"addonCompatibilityCheckEnabled":true,"isDefaultBrowser":true,"defaultSearchEngine":"other-Google","defaultSearchEngineData":{"name":"Google","loadPath":"[https]www.linuxmint.com/google.xml","origin":"verified","submissionURL":"http://www.google.com/search?q="}},"profile":{"creationDate":17496},"addons":{"activeAddons":{"uBlock0@raymondhill.net":{"version":"1.18.6","scope":1,"type":"extension","updateDay":17970,"isSystem":false,"isWebExtension":true,"multiprocessCompatible":true,"blocklisted":false,"description":"Äntligen en effektiv blockerare. Snäll mot både processor och minne.","name":"uBlock Origin","userDisabled":false,"appDisabled":false,"foreignInstall":false,"hasBinaryComponents":false,"installDay":17538,"signedState":2},"screenshots@mozilla.org":{"version":"39.0.0","scope":1,"type":"extension","updateDay":18157,"isSystem":true,"isWebExtension":true,"multiprocessCompatible":true,"blocklisted":false,"description":"Ta klipp och skärmbilder från webben och spara dem tillfälligt eller permanent.","name":"Firefox Screenshots","userDisabled":false,"appDisabled":false,"foreignInstall":false,"hasBinaryComponents":false,"installDay":17486},"formautofill@mozilla.org":{"version":"1.0","scope":1,"type":"extension","updateDay":18157,"isSystem":true,"isWebExtension":true,"multiprocessCompatible":true,"blocklisted":false,"description":null,"name":"Form Autofill","userDisabled":false,"appDisabled":false,"foreignInstall":false,"hasBinaryComponents":false,"installDay":17486},"fxmonitor@mozilla.org":{"version":"3.0","scope":1,"type":"extension","updateDay":18157,"isSystem":true,"isWebExtension":true,"multiprocessCompatible":true,"blocklisted":false,"description":null,"name":"Firefox Monitor","userDisabled":false,"appDisabled":false,"foreignInstall":false,"hasBinaryComponents":false,"installDay":18036},"webcompat@mozilla.org":{"version":"6.1.0","scope":1,"type":"extension","updateDay":18167,"isSystem":true,"isWebExtension":true,"multiprocessCompatible":true,"blocklisted":false,"description":"Urgent post-release fixes for web compatibility.","name":"Web Compat","userDisabled":false,"appDisabled":false,"foreignInstall":false,"hasBinaryComponents":false,"installDay":18167,"signedState":3}},"theme":{"id":"default-theme@mozilla.org","blocklisted":false,"description":"Ett tema med operativsystemets färgskala.","name":"Standard","userDisabled":false,"appDisabled":false,"version":"1.0","scope":4,"foreignInstall":false,"hasBinaryComponents":false,"installDay":18096,"updateDay":18093},"activePlugins":[{"name":"Shockwave Flash","version":"32.0.0.255","description":"Shockwave Flash 32.0 r0","blocklisted":false,"disabled":false,"clicktoplay":true,"mimeTypes":["application/x-shockwave-flash","application/futuresplash"],"updateDay":18135}],"activeGMPlugins":{"gmp-gmpopenh264":{"version":"1.8.1","userDisabled":false,"applyBackgroundUpdates":1},"gmp-widevinecdm":{"version":"4.10.1440.19","userDisabled":false,"applyBackgroundUpdates":1}}},"experiments":{"rollout-monitor-v2-1505837":{"branch":"active","type":"normandy-prefrollout"}}}
ThreadIdNameMapping: 15291:"Gecko_IOThread",15293:"JS Watchdog",15295:"JS Helper",15294:"JS Helper",15296:"Timer",15297:"Link Monitor",15298:"Socket Thread",15308:"Cache2 I/O",15309:"Cookie",15312:"GMPThread",15313:"Worker Launcher",15314:"SoftwareVsyncThread",15315:"Compositor",15316:"ImgDecoder #1",15317:"ImageIO",15318:"ImageBridgeChild",15319:"IPDL Background",15320:"DOM Worker",15321:"QuotaManager IO",15324:"Breakpad Server",15335:"FS Broker 15327",15336:"ProcessHangMon",15343:"DataStorage",15353:"Cache I/O",15355:"mozStorage #1",15356:"DNS Resolver #1",15357:"HTML5 Parser",15358:"mozStorage #2",15359:"ImgDecoder #2",15374:"DNS Resolver #2",15383:"DOM Worker",15386:"localStorage DB",15402:"FS Broker 15394",15406:"mozStorage #3",15407:"URL Classifier",15408:"Classifier Update",15421:"DOM Worker",15425:"DOM Worker",15426:"DOM File",15433:"mozStorage #4",15459:"mozStorage #5",15472:"mozStorage #6",15473:"mozStorage #7",15479:"FS Broker 15476",15515:"FS Broker 15511",15572:"DNS Resolver #3",15582:"FS Broker 15578",15626:"FS Broker 15622",15661:"FS Broker 15651",15744:"VideoCapture",15756:"FS Broker 15753",15823:"DOMCacheThread",15844:"FS Broker 15836",15890:"SSL Cert #23",15891:"StreamTrans #8",15896:"IndexedDB #16",15897:"IndexedDB #17",
Throttleable: 1
UptimeTS: 606.928319
Vendor: Mozilla
Version: 69.0.1
useragent_locale: sv-SE

This report also contains technical information about the state of the application when it crashed.

 

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talade med min vän och kollega och han hade ett testprogram på usb som jag kunde få låna. Disken är gammal så det är inte omöjligt att det finns dåliga sektorer och liknande fel som inte syns i SMART testerna. Om disken är dålig skulle jag vilja "ghosta" den i sin helhet då det tar tid att "börja om". Finns det något bra lättanvänt program för ändamålet och skulle man kunna få hjälp med operationen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För "ghostning" se vad Fagerja skriver här:

ddrescue är ett Linux-program.

 

Testprogram kan man ofta hitta på hårddisktillverkarnas webbplatser. Vem har tillverkat din hårddisk?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man kan installera ddrescue i Linux Mint liksom även Clonezilla som jag brukar tipsa om för detta.

Men bäst är nog om man kör kloningsprogrammet från annan disk (ex. USB eller CD) än den man avser klona.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kika på det. Får undersöka vem som tillverkat disken för det har jag inte i huvudet. Återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timeshift ingår numera som standard i Linux Mint.

 

Detta är den "metod" jag använder för att skapa backuper av systemet, ex. innan jag låter Uppdateringshanteraren installera nya kärnor. Har valt att inte schemalägga detta.

 

Jag har behövt göra "restore" två gånger, en gång när systemet inte startade, en gång efter att jag pillat lite för hårt när jag laborerade med olika teman.

 

Jag har avsatt en hel disk på 500 GB enbart för detta och slipper då bekymra mig om diskplats finns.

Just nu har jag 25 avbilder och har 324 GB ledigt.

 

https://itsfoss.com/backup-restore-linux-timeshift/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag få kika på olika kloningslösningar. För någon gång måste det göras...?

 

Idag fick jag i vart fall ett USB minne av min kollega så jag kunde testa disken. Man bootar upp med detta minne och man kan då köra programmet HDD Regenerator v1.71. VAlde att bara skanna disken. Resultatet syns i min fina bild nedan (nä, ni har inte fel på ögonen, bilden är på sned. Fotograferade skärmen). Inga dåliga sektorer funna. Lovade förresten att återkomma med info om min hårddisk modell. Det är en Seagate Barracuda 7200:10 (80GiB).

 

Har förresten funderat på en sak. Det är en otroligt lös teori men kanske kan det finnas ett korn av vett i den: FireFox har själv lagt till ett verktyg, en blocker funktion för spårningskakor från 3:e part, cryptominers och trackers. Teori: Dess funktion är den samma som för uBlock Origin och denna konflikt får FF att gå ner. Tycker det låter plausibelt. Vad tycker ni?

IMG_20191011_213049.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...