Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FireFox kraschar oförklarligt var 30:e minut! (Troligen löst)


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Seagates testverktyg för hårddiskar heter SeaTools och finns i några olika varianter: https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/seatools/

För en dator med Linux bör SeaTools Bootable vara bäst eller för en gammal disk kanske bättre med SeaTools for DOS (klicka på "legacy"-program) om datorn har CD-spelare.

 

Det går ju att ändra inställningarna (Sekretess & säkerhet) i Firefox så att den inte gör några sådana blockeringar om du vill pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

11:e oktober!? Det var länge sedan! ? Nåja, så blir det när tiden går för fort...

 

Har inte haft möjlighet att undersöka disken närmare. Tror jag bara byter ut den på grund av hög ålder. Dum som jag är har jag inte kontrollerat om den nya hårddisken är felfri (den har legat på lager och är så ny att den är ouppackad). Jag har kört vidare med FF som ibland har kraschat oftare och ibland inte alls. Börjar misstänka att det är något med moderkortet för ibland får jag störning på ljudet när jag startar Google translate. Jo, det är sant, men bara då...? Misstanken ligger i att komponenterna stör varandra. Ja, min dator är byggd av begagnade delar.

 

Jag kikade på den backuplösning som Mickael63 föreslog. Hoppas att programmet är lättanvänt och att det verkligen kan göra en klon 1-1 av min disk för det är det jag vill ha. Allt ska med. Får kika på det. Har någon konstig förkylning just nu och är helt orkeslös i kroppen.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänt om man vill göra en klon av sin hårddisk
kör kommandot

#df

....

/dev/sda1

....

#

då vet du att du har en hårddisk som heter /dev/sda

för att göra en kopia av den behöver du installera en hårddisk till som är minst lika stor

För att sedan göra en kopia av /dev/sda måste du starta datorn från en CD eller USB minne med linux som kan köras direkt från CDn / USBn

för annars kommer du få en kopia av /dev/sda under drift vilket inte är samma sak som /dev/sda på den avstängda datorn och det är /dev/sda på den avstängda datorn du behöver för att få en fungerande klon. Jag vet, har provat.

Men OBS följande ger kopiering med alla fel. Hoppas ddrescue är bättre.

# dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1024k count=10000000 <enter>

(om originalhårddisken är sda och klonen ska göras på sdb......)

och så börjar kopieringen av hårddisken sda till hårddisken sdb

bs=1024k innebär att det sker i omgångar på ca 1MB åt gången

count=10000000 gör att kopieringen klara upp till ca 10000GB stora hårddiskar

bas och count behöver inte vara med. Men har en fördel.

När sda är slut, inget mer finns att kopiera kommer ett felmedelande som kan sluta med

count=250000 dvs den har kopierat allt på en ca 250GB stor hårddisk till /dev/sdb

och vet man då att hårddisken sda är på ca 250GB är ju allt väl.

Många bärbara datorer har inte plats för mer än en hårddisk.

Och det lätta sättet göra det här kan då vara att sätta in båda hårddiskarna (originalet) och den blivande klonen i en stationär linux dator som rymmer två extra hårddiskar.

 

Och som sagt, hoppas ddrescue kan ta bort felen.

dd kopierar allt inklusive fel.

Men är originalet allt för trasigt kommer dd som jag minns sluta med felmedelande långt innan hela sda är kopierad. Som jag minns.

 ddrescue spännande !

http://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual.html

 

 

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för genomgången "jannejanne". ?  Jag använde programmet Rufus (https://rufus.ie/) för att skapa ett bootbart USB minne med Linux Mint 17.3 (samma som ligger på min dator) Testade att boota från det och det fungerade bra. Jag känner mig därför modig nog att fortsätta på detta projekt. Jag har en ny (men otestad) hårddisk  1TB stor och på denna ska läggas en klon från en hårddisk som är 80 (!!) GB stor. Hoppas det går vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God förmiddag.

 

Em, är det något trick med det här? Eller är jag för dum? Testade först med den nya hårddisken via en "vagga", då blev den /dev/sdc och använde den kod som jannejanne skrivit i sitt inlägg (ja, jag bytte "sdb" mot "sdc" och tog bort " <enter>" ). Tryckte enter men fick bara en ny rad i terminalen. Stängde av och kopplade in hårddisken direkt till datorn så att det verkligen blev "sdb" men när jag tryckte enter fick jag bara en ny rad i terminalen. Testade med "df" istället för "dd" men utan resultat. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det var ett tag sedan jag besökte den här tråden nu. Och problemet kvarstår (tyvärr). Må hända att den inte kraschar lika ofta men tidigare var det på samma sida och i samma situationer. Nu kan det vara mera när som helst.  Med både hög och låg belastning av webbläsaren. Väldigt irriterande! Har slut på idéer och det enda jag kan försöka med är att tömma internethistoriken komplett. Något som i så fall måste ske en helg då jag har tid på mig att surfa runt och logga in mig överallt efteråt (på telefonen också där jag också blir utloggad av någon outgrundlig anledning).  Jag har historik som är mer än 6 månader gammal men det borde väl inte ta död på webbläsaren tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DePhaz skriver: Jag har historik som är mer än 6 månader gammal men det borde väl inte ta död på webbläsaren tycker jag. slut citat

Varför inte ? För så där 25 år sedan fanns en möjlighet att i ett Word.doc att infoga länkar till celler i ett Excelark. Max antal var om jag minns rätt 8st. Så när man gjorde sin 9e, ja då försvann en av de tidigare gjorda länkarna.

Krascher, ja då skulle jag köra ett minnestestprogram. Men det jobbiga är att även om minnestestet visar på inga problem så är Windows ett mycket hårdare test  och Windows kan likafullt ge krascher pga minnesfel.

Men visar minnestestprogrammet på minnesfel då kommer du 100%-tigt få krascher i Windows.

Själv kör jag Seamonkey och har det inställt för att INGET ska sparas efter avslutad session.

Varken historia, kakor, passwords osv (om jag glömt något). Och givetvis Seamonkey inställt för att inte uppdateras. Uppdateringar är en väldigt vanlig orsak till krascher.

Citat: "Idag kommer de traditionsenliga rapporterna om datorer som slutat fungera." slut citat från

https://techworld.idg.se/2.2524/1.151916/windows-vista-sp1-sanker-datorer

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kör jag visserligen Linux och inte Windows men det är säkerligen samma sak. Jodå, datorn är gammal och dess hårdvara ett hopplock av diverse delar man samlat på sig genom åren. Jag får titta på det här i helgen och kanske rensa historiken ordentligt. Att bara tömma cachen ger ju inget...tydligen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, lägesrapport: Har nu testat under en kortare period och "peppar peppar", det verkar fungera! Tömde hela internethistoriken utom lösenord och kakor. Det senare innebar att jag slapp logga in på nytt överallt. Prima! ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...