Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Innehåll ej synligt på hdd


Yoga
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har en extern hdd som har tappat formateringsinformationen och är markerad som RAW i stället för NTFS i diskhantering. Har kört long generic test och SMART på den med seagates mjukvara och ingenting verkar vara "trasigt", allt får pass/godkänt. Får dock inte upp dess innehåll i filhanterare. Någon som vet ett gratis sätt att få allt synligt igen?

 

Mvh Yoga

Skärmklipp2447.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man reparerar en Raw hårddisk
En RAW hårddisk är en hårddisk som använder RAW -filsystem . Reparera information om denna enhet är nödvändig när det har blivit korrupt genom partiell hårdvarufel eller andra frågor såsom felanvändning . Åstadkomma detta genom att återställa enheten med de verktyg som utformats i det aktuella operativsystemet . Processen tar cirka 20 minuter . Instruktioner
1
Klicka på "Start " -menyn .
2

Skriv "cmd " i "Sök " rutan . Högerklicka på " cmd " och välj " Kör som administratör . " 

Addera 3 Type "   chkdsk x : /r /f " och tryck på " Enter " 

BYT " x " med bokstaven på din RAW -enhet.

 

eller försök med https://www.ccleaner.com/recuva       GRATISVERSION FINNS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Hanse:

Hur man reparerar en Raw hårddisk
En RAW hårddisk är en hårddisk som använder RAW -filsystem . Reparera information om denna enhet är nödvändig när det har blivit korrupt genom partiell hårdvarufel eller andra frågor såsom felanvändning . Åstadkomma detta genom att återställa enheten med de verktyg som utformats i det aktuella operativsystemet . Processen tar cirka 20 minuter . Instruktioner
1
Klicka på "Start " -menyn .
2

Skriv "cmd " i "Sök " rutan . Högerklicka på " cmd " och välj " Kör som administratör . " 

Addera 3 Type "   chkdsk x : /r /f " och tryck på " Enter " 

BYT " x " med bokstaven på din RAW -enhet.

 

eller försök med https://www.ccleaner.com/recuva       GRATISVERSION FINNS

Har du någon källa angående lösningen med chkdsk?

Undrar eftersom chkdsk inte fungerar när filsystemet är RAW...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Hanse:

Okej, verkar vara något maskinöversatt. Tveksam till att detta hjälper.

 

I Linux kan man ex. med programmet Diskar välja att Redigera partition och där byta till "rätt" filsystem.

image.thumb.png.8c6e8f7353767450167bfceb92d5336d.png

 

 

 

Jag passar i sammanhanget på att påminna om eforums regel 9, sista stycket:

Citat

Om delar av verk eller artiklar citeras ska källa tydligt anges, om möjligt med länk.

https://eforum.idg.se/guidelines/

 

Jag tycker att detta är bra. Man visar att det är ett citat, man "ger cred" till den som skrivit det.

Dessutom blir det lite som att "friskriva sig" om man inte själv säkert vet att det som står hjälper/stämmer/fungerar.

 

Många gånger räcker det att bara länka till sidan och man kan lägga till info som ex. "detta har hjälpt mig några gånger" eller "jag har inte provat själv men ..."

 

Men tillbaks till trådens ämne så får vi väl avvakta respons från @Yoga.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar.

 

Jag kör nu chkdsk med kommandona /f/r men det tar inte 20 minuter, snarare 24 timmar. Är detta normalt? Bifogar skärmdumpar. 


Ang. tipset att byta hdd:n från ntfs till fat32, med AOMEI Partition Assistant Professional, har jag inte testat än. 
När jag tittar på disken i Partition Assistant så är den märkt som ntfs och "basic MBR", inte RAW. Borde det inte stå RAW där också? 


Sen ang. CCcleaners recuva så hittade den enbart filer från papperskorgen (i ett enda kaos, utan möjlighet att återställa mappar, enbart filer helt ostrukturerat som jag kunde se iaf).

c.PNG

b.PNG

a.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chkdsk anger också att systemet är NTFS, och tycks ju ha gjort en del åtgärder, förhoppningsvis till det bättre men man vet inte...

Du bör kunna avbryta steg 4 om du vill testa om du kommer åt innehållet på disken. Du kan köra den senare om du vill, det är växeln /r som gör det.

Avbryt med Ctrl+C om det går, det kan ta ett tag innan detta ger resultat. (Inte stänga fönstret bara)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Yoga:

Ang. tipset att byta hdd:n från ntfs till fat32, med AOMEI Partition Assistant Professional, har jag inte testat än. 

Det är jag ytterst tveksam till skulle göra saken bättre.

 

Vad fick filsystemet att gå från RAW till NTFS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm frågan är vad nästa steg är att testa? eller ska jag anse innehållet förlorat och formatera om disken kanske? (absolut sista alternativet dock). 

 

Problemet uppstod efter en av många ggr då jag stängt ner datorn utan att kunna avmontera disken. Disken har sällan gått att avmontera (det står alltid att den används fastän jag inte använder den), så jag kan bara gissa att det beror på detta. 

LaCie2019 hdd disk.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chkdsk verkar ha stoppat efter jag tryckt ctrl + c, men inte normalt, den står liksom mer och tuggar på samma ställe. Fortfarande samma i utforksaren, står bara G: och kan ej  komma åt innehållet. NTFS till RAW vet jag inte om det har skett, i diskhantering står ingen info alls just nu. 

k.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...