Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fördela i Excel


Elsaed
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla.

Fick för mig att jag skulle leka med Excel och inser att leken nu börjat bli jobbig. 

Jag håller på med studier dit klubbar anmäler in ett behov. Sedan har jag en budget att ta hänsyn till.

Så om fem klubbar skickat in behov på 2,5,5,15st utbildningar (27) men budgeten tillåter bara 20st vill jag fördela dessa 20 på fem klubbar MEN den som skickade in 2 ska ju inte ha 5. Samt att jag vill "vikta" klubbarna så exempelvis den som skickat in 2 är mer värd än 5 som är mer värd än 15. Krångligt?

 

Tänker så här: Jag lägger in en "viktningskolumn" ex 0.2, 0.5, 0.3...... som på något sätt visar vilken klubb som har prioritet att få behovet tillgodosett och andra klubbar får mindre. Men återigen en klubb med behov 2 ska ju inte ha mer än just 2 och 20 platser ska fördelas

 

Verkar krångligt så skickar upp excelbladet om ni vill kolla på det.

TEST behov och viktning.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den koden. Skulle vilja dock ha att en klubb kanske har mer prioritet än andra eller olika prio. ex klubb 1 o 2 vill jag ska kunna skicka alla sina medan klubb 5 som kvoterar 15 kanske får skicka 5, alltså lägre prioritering av antal platser. Någon extra kolumn med tal som visar på vilken prio och som ger utslag på "tilldelade platser efter budget"?

 

Redigerad av Elsaed
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en viktning på procent men får ju då inte summan att stämma riktigt utan får trixa lite ?

=$BH$37*(B7/B$33)+BF7 <-- ny kolumn men procentviktning

 

Viktning

100%
50%
50%
-200%
Redigerad av Elsaed
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...