Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Ctrl hänger kvar

Rekommendera Poster

Har råkat ut för ett ytterst irriterande fenomen. Kan vara så att det är Windows 10 Pro i sig som är boven men symtomen uppträder bara (såvitt jag hittills märkt) när Excel (Microsoft Office 365 Pro Plus, 1902) är inblandat.

Först en liten bakgrundsinfo, som kanske inte är relevant men innan jag märkte av detta problem, som dock kan ha funnits ändå, råkade jag komma åt Ctrl+Win+C som gav högkontrastläge, eller i vart fall inga färger. Ctrl+Win+C för att återställa.

Jag använder och har använt sedan lång tid (typ 2014) AutoHotkey där jag mappat om så att tangent F1 ger Ctrl+C, tangent F4 ger Ctrl-V.

Detta har fungerat fint och gör väl i princip det fortfarande.

Förutom nu då, när Excel (forts.vis bara E) är igång.

Om E är igång och jag trycker F1 eller F4, oavsett ordning, så blir det som om Ctrl hålls nere hela tiden. Klickar jag på olika celler markeras dessa som om just Ctrl hålls nere. Problemet stannar inte i E utan om jag där trycker ESC så öppnas Windows startmeny, så som den gör vid Ctrl+ESC.

Använder jag F1 eller F4 i Word uppstår inte problemet utan allt fungerar så som det gjort tidigare.

Ett klick på Ctrl gör att Ctrl-funktionen släpps.

OBS! Det är alltså inte frågan om ett defekt tangentbord eftersom Ctrl+C/Ctrl+V "simuleras" mjukvarumässigt av AutoHotkey.

Finns någon "feature" i Excel för urklipp som så att säga störs av mitt skript?

F1::Send, ^c
F4::Send, ^v

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper. Men som felsökning:

i en vanlig excel utan AutoHotkey så beter sig markören som du beskriver om du trycker Shift+F8 (som om Ctrl är intryckt). Har du råkat lägg in det i din AutoHotkey?

Problemet är att det inte stängs av med Ctrl. Du måste trycka F8.  

Ett större problem är att det verkar ärvas utanför excel. 

Den uppenbara frågan är om du har pillat loss Ctrl och gjort rent (skyddsglasögon rekommenderas)? Borde inte påverkas av att excel startas.

Tröga tangenter (hjälpmedel). Snabbkommandot är Shift 5 ggr. Kan du trigga det på något sätt när du startar excel? 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/13810/windows-keyboard-shortcuts-accessibility

Min dator "tar" inte ens en gång Ctrl+Win+C. Så du verkar ju ha hjälpmedelsfunktionerna aktiverade i alla fall. 

Kan du ha råkat ställa in något annat språk i excel? Låter konstigt att tangenbordslayoten skulle flytta på Ctrl, men vem vet

Här har du en tråd med diverse lösningsförslag:

https://superuser.com/questions/956049/control-key-acts-as-if-it-is-stuck-periodically

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet uppstår bara när Excel är aktivt. Alltid, varje gång.

Det händer aldrig utanför Excel, ex. i Word, eller i denna eforums texteditor men när jag i skrivande stund testar Powerpoint får jag även där fel.

Ctrl+C och Ctrl+V fungerar helt okej även i Excel, kopiera och klistra in fungerar bra. Ctrl torde därför inte ha bytt plats.

Det spelar ingen roll om jag använder externt tangentbord eller det inbyggda på den bärbara och när felet uppstår används ju inte ens tangenten Ctrl utan tangenterna F1 eller F4, som simulerar Ctrl.

Ctrl är inte nertryckt när jag använder F1/F4 vilket enkelt kan kontrolleras med ex. att klicka på ESC. (Vore den nertryckt skulle startmenyn öppnas)

Jag har inget i AutoHotkey som involverar F8 eller Shift.

Inget av förslagen hjälpte förutom de temporära.

MEN! När jag har on-screen keybord öppet kan jag använda F1/F4 i Excel utan att problemen uppstår.

Måste kolla artiklar i PC för Alla, har för mig att det fanns någon utökad urklippshanterare för Office omnämnt där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast det låter ju väldigt mycket som trögt tangentbord. kan du inte trycka shift 5 ggr och sedan gå in i inställningarna och "döda" möjligheten att använda det? Bara för att utesluta helt?

För övrigt finns det tydligen ett felsökningsverktyg för tangentbordet i Windows:

Win+x->inställningar->uppdatering säkerhet->felsök->tangentbord

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-performance/ctrl-key-acts-as-if-its-stuck/8a618ebc-f7ea-4058-a544-5b8702f86381

Tangenbordslayout: Kan du ha kommit åt Alt+shift när excel var öppen (standard - snabbkommandot för att byta tangentbord)? Jag har för mig att man ställer in det för ett program i taget. Det skulle ju kunna f;rklara varf;r de beter sig konstigt bara i excel. Faaaan, nu st'ngde jag av snabbkommandot utan att byta tillbaks till svenska (...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

fast det låter ju väldigt mycket som trögt tangentbord. kan du inte trycka shift 5 ggr och sedan gå in i inställningarna och "döda" möjligheten att använda det? Bara för att utesluta helt?

Ja, det är testat redan. Och då borde man kunna återskapa felet oavsett applikation.

4 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

För övrigt finns det tydligen ett felsökningsverktyg för tangentbordet i Windows:

Win+x->inställningar->uppdatering säkerhet->felsök->tangentbord

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-performance/ctrl-key-acts-as-if-its-stuck/8a618ebc-f7ea-4058-a544-5b8702f86381

Hittar inget att anmärka på.

5 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Tangenbordslayout: Kan du ha kommit åt Alt+shift när excel var öppen (standard - snabbkommandot för att byta tangentbord)? Jag har för mig att man ställer in det för ett program i taget. Det skulle ju kunna f;rklara varf;r de beter sig konstigt bara i excel. Faaaan, nu st'ngde jag av snabbkommandot utan att byta tillbaks till svenska (...

Ja, det är möjligt men Alt+Shift ger ingen skillnad i funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Win mellanslag är det tydligen nuförtiden. 

Nja. Då återstår väl att starta excel i felsäkert läge för att utesluta att någon VBA-skript eller liknande  ändrar någon inställning vid start. 

https://support.office.com/sv-se/article/Öppna-office-program-i-felsäkert-läge-på-en-windows-dator-dedf944a-5f4b-4afb-a453-528af4f7ac72

Alternativt att flytta runt möss och tangenbord mellan olika portar. Eller ominstallation av tangentbordet

Redigerad av MH_resurrected

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Alternativt att flytta runt möss och tangenbord mellan olika portar. Eller ominstallation av tangentbordet

Eftersom tangentborden fungerar som de ska när man använder dess tangenter utesluter jag något fel på dessa.

Det är endast när ett skript, som ska simulera tangenttryckningar, körs som felet uppstår.

30 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Då återstår väl att starta excel i felsäkert läge för att utesluta att någon VBA-skript eller liknande  ändrar någon inställning vid start. 

Gjorde så och då fungerar det bra.

Ville då verifiera att problemet åter igen uppstår när jag startar Excel normalt men nu kan jag inte återskapa felet. ⁉️

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev MH_resurrected:

virtuella minuspoäng

Ja, vi får be @felix fixa nåt sånt ;)

Av tidigare erfarenheter ska man inte ropa hej förrän man pissat i bäckenet, eller hur ordspråket nu var ;) men nu kör jag med detta:

F1::Send, {ctrl down}c{ctrl up}
F4::Send, {ctrl down}v{ctrl up}

Fortfarande är det ju ett mysterium hur alla miljontals copy/paste jag gjort genom åren inte längre fungerar sedan igår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-09-24 på 19:36, skrev Mikael63:

Fortfarande är det ju ett mysterium hur alla miljontals copy/paste jag gjort genom åren inte längre fungerar sedan igår

Hm.. hm..

I denna tråd framgår hur jag har anslutit min skärm/datorer:

eforum.idg.se/topic/356724-en-stor-skärm-eller-två-mindre/

När detta med Ctrl började dyka upp var Linuxdatorn avstängd.

Jag växlade senare till annan källa till skärmen och växlade tangentbord med switchen *). (Körde Linux) Fungerade bra.

Växlade tillbaka källa och växlade åter tangentbord för att köra Windows.

Då märkte jag att i inloggningsfönstret skrevs det en väldig massa tecken, som att en tangent var nertryckt.

Fick stopp på det men märkte att musens LED blinkade och tangentbordets belysning och indikatorer blinkade. Dock inte i takt och jag upplevde musens blink mer slumpmässig medan tangentbordet mer regelbundet.

Mus & tangentbord "dog" alltså korta stunder.

Tänkte:

Glapp i switchen - nix

Glapp i USB-porten på skärmen, bytte port där - nix

Switchen "orkar" inte driva (fast orkar ju i Linuxmiljön) varför jag anslöt extra strömförsörjning - nix.

Startade om Windows - borta.

Testade då många gånger att växla källa/växla tangentbord men kunde inte upprepa problemet.

Inte förrän nyss då detta hände igen.

Omstart av Windows tar bort problemet med blinkande tangentbord.

Problemet med Ctrl kanske kvarstår och det behöver ju inte finnas ett samband, men det ligger ju nära till hands.

Eftersom omstart av ett operativsystem hjälper kan jag inte gärna skylla på skärmen eller på switchen, även om de kanske påverkar. Antingen får jag leva med detta eller så får jag skippa att ansluta tangentbordet via skärmen och ansluta direkt till Windowsdatorn.

Det innebär dock en ökning med 33%(?) fler kablar jag tvingas ansluta till Windowsdatorn (hela tre st således) men jag får väl kompensera med att äta en isglass för den arbetsinsatsen...

*) USB-switch alltså

Tillägg: Problemet med Ctrl är tillbaka, trots ändring i mitt skript.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, verkligen...

Jag kan nu utesluta att det skulle vara något med lösningen där jag ansluter tangentbord och mus via skärmen, via USB-C till datorn.

Jag kan även dementera mitt påstående att On-screen keyboard skulle "släcka" felet.

Problemet tycks uppstå när jag har växlat från Linuxmiljö till Windowsmiljö OCH jag har Excel eller Powerpoint aktiv.

Tillägg: Men vad f@.. händer? Min skriptfil som jag ändrat i enligt några inlägg upp i tråden, har inte längre kvar dessa ändringar?

Nu får jag tillsätta en enmansutredning...

Återkopplar då jag inte vill riskera minuspoäng;)

Utredningen gick fortare än beräknat men jag tar bra betalt för den ändå.

Jag hade visst en skripfil som låg i autostart och en annan som jag startar manuellt om jag avslutat skriptet. Borde givetvis ha haft en genväg i autostart i stället men..

Nåväl, jag kunde ju åtminstone utesluta en del.

Återstår väl dock fortfarande att se hur länge detta håller i sig..

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog även utesluta att det skulle ha något med just copy/paste, som är det mitt skript utför.

Jag lade till en annan "key map" där jag mappat om § till att vara alt+tab vilket jag skrev som !{tab}.

Fungerade väldigt många gånger för att sedan ge resultatet att ALT också hänger sig. Även här när Excel är aktivt.

Detta utan att någon växling av skärm/tgb skett mellan olika datorer.

Ändrade till {alt down}{tab}{alt up} och det tycks hjälpa.

Men! Det är något riktigt skumt som pågår...

I systray finns en ikon för skriptet som körs, där kan jag högerklicka och välja att editera, paus, suspend, reload osv.

Där högerklickade jag och editerade enl. ovan. sparade och använde reload. Detta i dag och för de båda alternativen.

För att här i editorn kunna skriva tecknet § som ju är min trigger pausade jag skriptet men detta "tog" inte varför jag avslutade autohotkey. När jag startar det igen, denna gång via den fil som ligger i autostart, så saknas denna rad i skriptet!??

Fattar inte...

Kan det vara så att det startas flera instanser av skriptet fast jag inte ser det?

Måste gå till botten med detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte kommit längre men jag kan konstatera att det ÄR Excel som stökar till det.

Jag har i samma skript även en funktion där jag togglar ljud av/på med F12.

Detta har fungerat väl i några år men nu, i Excel, så fungerar inte F12 för detta. F12 ger, med Excel aktivt, det som F12 ska göra normalt - Spara som...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hee. Nu har du snart felsökningshackat det här så mycket att du närmar dig "2600.com"-mentalitet.

Excel har ju möjligheten att köra egen språkprofil, inklusive tangentbordslayout (Arkiv->alternativ->språk). Det tyder ju på att excel har en egen ingång till tangentbordet på något sätt. Så i princip borde du kunna få en konflikt om excel försöker "köra över" AutoHotkey på något sätt.  

Men hur tusan lagar du det? Ominstallation eller reparation är väl det mest logiska. Men då vet du inte vad som lite tråkigt

https://support.office.com/sv-se/article/reparera-ett-office-program-7821d4b6-7c1d-4205-aa0e-a6b40c5bb88b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Men hur tusan lagar du det?

Jag försöker kringgå det i stället. Nu använder jag Pause-knappen för att toggla ljudet.

Finns det något i still med "tröga tangenter" eller smarta tangenter i Excel?

Som tillkommit eller ändrats i någon uppdatering i september?

Vi har fått något angående mallar installerat som skulle kunna stämma i tid.

Jag har nu inaktiverat de tre com-tillägg som fanns. (Dock inget om mallarna)

Just nu fungerar åter F12 i Excel men så har det varit tidigare med att det fungerar ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Finns det något i still med "tröga tangenter" eller smarta tangenter i Excel?

Som tillkommit eller ändrats i någon uppdatering i september?

Vi har fått något angående mallar installerat som skulle kunna stämma i tid.

Inget jag läst om. Men jag är inte med i något nyhetsbrev eller liknande.

Mallarna skulle möjligtvis kunna innehålla någon VBA-kod med "onkey":

https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/excel.application.onkey

Men varför skulle problemen ärvas utanför excel???

Hur var det med felsäkert läge? Försvinner problemet under den sessionen men återkommer om du startar om i "Icke felsäkert"? Eller var det bara en slump att du slapp problemen när du körde felsäkert första gången?

Om felsäkert funkar är det väl läge att rota efter sånt. 

Finns det något Icke-Microsoftskt i:

Arkiv->Alternativ->Tillägg

Eller ligger det något och autostartar

https://support.office.com/sv-se/article/anpassa-hur-excel-startas-6509b9af-2cc8-4fb6-9ef5-cf5f1d292c19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Finns det något Icke-Microsoftskt i:

Arkiv->Alternativ->Tillägg

Det fanns men inget som inte har funnits där tidigare. Dessa är nu inaktiverade. Någon av dem kan kanske ha uppdaterats.

Att det fungerar just nu med dessa inaktiverade behöver inte betyda att felet låg där. Jag behöver några dagar för att utvärdera..

26 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Nja, min fil med egna makron men den har alltid funnits där.

Jag hittar inga spår av de där mallarna (Templafy) i just Excel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...