Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inte Huawei E5573CS att fungera som Wifi Extender


SverkerG
 Share

Rekommendera Poster

Jag har anslutit till enheten i appen och tryckt valt att använda den som "extender". Men den hittar inte det nätverk jag vill att den skall ansluta till. Den hittar alla mina grannars nätverk, men inte mitt. 

Jag har även försökt att göra inställningarna via inställningarna genom IP adressen. Men även där får jag inte till det. Den hittar inte mitt nätverk. Jag har även försökt att lägga in det manuellt, men utan framgång. 

Har jag missat nåt? varför funkar det inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att din router är inställd på att bara använda frekvenser i 5 GHz-bandet medan E5573CS bara kan ansluta till 2,4 GHz-bandet?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

Hmmm, ingen aning... Hur kollar jag det?

Har en Apple time capsual modell äldre som jag använder som router. Men signalen når inte sovrummet ordentligt. Tänkte använda Huawein utanför sovrummet som signalfötstärkate. Men den hittar inte  nätverket. 

 

Alla andra enheter hittar nätverket, både till det gamla och huawein.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det verkar snarare som att Time Capsule inte har stöd för annat än 2,4 GHz-bandet.

 

Är det så att Huawei-prylen inte hittar nätverket när de är i samma rum med ett par meters mellanrum?

Kolla i inställningarna för Time Capsule att SSID inte är dolt.

 

Kan man ladda ner manualen till E5573CS någonstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Okej, det verkar snarare som att Time Capsule inte har stöd för annat än 2,4 GHz-bandet.

 

Är det så att Huawei-prylen inte hittar nätverket när de är i samma rum med ett par meters mellanrum?

Kolla i inställningarna för Time Capsule att SSID inte är dolt.

 

Kan man ladda ner manualen till E5573CS någonstans?

 

Ok.

 

Huawein hittar inte nätverket trots att jag är i samma rum.

Hur kollar jag att SSID på time capsual inte är dolt?

Eller det kan jag nog googla mig till.

 

Här är manualen till Huawei. Den enda jag hittar. Är rätt intetsägande..

https://www.telia.se/dam/jcr:860fb7d8-be0b-48ab-91c8-c517c96b8fad/Huawei_E5776_router.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det E5776 eller E5573CS du har?

 

14 minuter sedan, skrev SverkerG:

Hur kollar jag att SSID på time capsual inte är dolt?

Bör ju synas i dess inställningar eller om man i någon mobil etc väljer att den ska glömma nätverket och sen söker efter nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Är det E5776 eller E5573CS du har?

 

Bör ju synas i dess inställningar eller om man i någon mobil etc väljer att den ska glömma nätverket och sen söker efter nätverk.

Är E5573CS jag har. 

I så fall är det inte dolt nätverk. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-22 på 09:11, skrev SverkerG:

Jag har även försökt att göra inställningarna via inställningarna genom IP adressen

Menar du att du surfat in till den med en webbläsare, på 192.168.8.1?

(så gjorde jag på min enhet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt den där Huawei-prylen nu för detta ändamål eller är det något som är gammalt som du försöker använda för något som det finns bättre produkter för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick den från Telia då de stängt av mitt fiber och det skulle ta dem ett par dagar att återställa allt. 

Tänkte vad bra, då kan jag använda den som en extender när fibern börjar fungera. 

Men fick aldrig igång den. 

Nu, sedan den 30/9 Är jag kund hos Comhem och då kan jag förstå om den inte hittar nätverket. För jag utgår att den är låst till Telia. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev SverkerG:

Fick den från Telia ...

... 

Nu, sedan den 30/9 Är jag kund hos Comhem och då kan jag förstå om den inte hittar nätverket. För jag utgår att den är låst till Telia. 

 

Om du använder den för mobilt bredband (med sim-kort) skulle det eventuellt kunna vara så. Men det låter inte sannolikt när den ansluts mot något trådlöst nätverk. Operatörerna kanske skulle kunna låsa för anslutning endast till "deras routrar", för fasta bredband (Telia, Com Hem, m fl), om man köper enheterna från dem. Men operatörerna har inget med våra lokala nätverk att göra.


Sådana här 3G-/4G-routrar är tänkta för användning "på resande fot", så begränsning av vilka WiFi-nät de kan anslutas till skulle vara helt fel.


Inte exakt samma modell som din, men tar med första bästa exempel jag hittade för att ge ett exempel på kommentarerna ovan.
"Routern kan även ställas in att automatiskt dela ut ett annat WLAN till flera enheter vilket kan vara praktiskt för att dra ner dataförbrukningen på abonnemanget samt i sammanhang där man normalt sett bara kan koppla upp en enhet mot internet (t.ex vissa hotell)."

https://www.dustin.se/product/5010779640/e5372

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

Om du använder den för mobilt bredband (med sim-kort) skulle det eventuellt kunna vara så. Men det låter inte sannolikt när den ansluts mot något trådlöst nätverk. Operatörerna kanske skulle kunna låsa för anslutning endast till "deras routrar", för fasta bredband (Telia, Com Hem, m fl), om man köper enheterna från dem. Men operatörerna har inget med våra lokala nätverk att göra.


Sådana här 3G-/4G-routrar är tänkta för användning "på resande fot", så begränsning av vilka WiFi-nät de kan anslutas till skulle vara helt fel.


Inte exakt samma modell som din, men tar med första bästa exempel jag hittade för att ge ett exempel på kommentarerna ovan.
"Routern kan även ställas in att automatiskt dela ut ett annat WLAN till flera enheter vilket kan vara praktiskt för att dra ner dataförbrukningen på abonnemanget samt i sammanhang där man normalt sett bara kan koppla upp en enhet mot internet (t.ex vissa hotell)."

https://www.dustin.se/product/5010779640/e5372

 

Hmm, då föll den teorin med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom enheten hittar dina grannars nätverk torde det inte vara fel på enheten.

Har du testat att starta om routern (Apple) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om denna manual hjälpa dig vidare?

 

https://www.telia.se/dam/jcr:754231f3-6950-4f93-a567-044e02251f9b/TSP-4388_1-1612-Huawei-5573-QSG_WEBB.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Eftersom enheten hittar dina grannars nätverk torde det inte vara fel på enheten.

Har du testat att starta om routern (Apple) ?

Japp...

 

8 timmar sedan, skrev Vedex:

Liknar den manual jag redan har och som jag länkar till i tidigare inlägg. 

Men tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...