Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att ansluta en nätverksenhet NAS


bgjo
 Share

Go to solution Solved by bgjo,

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har, efter att ha gjort en fullständig återställning av Windows 10 Pro, fått problem med att ansluta (återansluta) en av mina nätverksenheter (NAS).

Det går att nå den genom att logga in med administratörsautentisering via web-gränssnittet (192.168.1.10), men inte via Utforskaren.

Vid start av datorn erhålls " Det gick inte att återansluta.." enligt bilden nedan och "Nätverksfelet" "Det går inte att komma åt \\ .." när jag försöker att få tillgång till den (bild 2)

image.png.93eb6b3e81e31706d2250051e5658b15.png   image.png.13199a9b08458760d5ea6c5908a5e75f.png 

 

Försöker jag att via utforskaren med Guiden att "Lägga till en nätverksplats" får jag nedanstående felmeddelande.

image.png.32cf8f33c314de15eddf998b88809ed0.png

 

I stället måste jag använda mig av Guiden "Anslut nätverksenhet och markera rutan "Anslut med andra autentiseringsuppgifter" och kan då markera "Fler alternativ" och ändra föreslagen användare och ändra autentiseringsuppgifterna.

image.png.3bfb0008c9a0d0b40dff3cf1990aa106.png

  image.png.ede64b32ad881bfc5d229fc46444c8ac.png image.png.b1e4e8a92a5490bfb5957b6dca4c9bbc.png

Efter att ha ändrat användare fungerar nätverksenheten tills dess att jag återstartar datorn, och samma procedur får återupprepas.

Nätverksenheten har ett antal användare som alla har full access till denna, men det verkar som Windows har gamla uppgifter lagrat i något register, som den använder vid en uppstart (omstart). Nätverksenheten fungerar från mina andra enheter, och detta skedde som sagt i samband med en fullständig återställningen av Windows 10.

(Mycket blev det, men kanske svårt att förstå?)

Jag är tacksam om någon "e-forumist" kan hjälpa mig med att lösa detta problemet! Med vänlig hälsning /bgjo

image.png

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det har fungerat bra tidigare och att det fungerar bra från andra datorer så kan det vara så att en skriptfil, där kommandot net use ingår, löser, eller kringgår, problemet.

 

se ex. https://eforum.idg.se/topic/348941-bat-fil-för-att-alltid-mappa-upp-en-utdelad-mapp/?do=findComment&comment=1655628

 

Redigerad av Mikael63
Länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryssa i rutan "Kom ihåg mina autentisieringsuppgifter så behöver du inte skriva in dem efter omstart av datorn.

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

Även om det har fungerat bra tidigare och att det fungerar bra från andra datorer så kan det vara så att en skriptfil, där kommandot net use ingår, löser, eller kringgår, problemet.

 

se ex. https://eforum.idg.se/topic/348941-bat-fil-för-att-alltid-mappa-upp-en-utdelad-mapp/?do=findComment&comment=1655628

 

Hej och tack för att du engagerar dig i mitt problem,

Jag vill lägga till en "nätverksplats", inte någon speciell nätverksmapp. Detta var jag tvungen att göra för att få tillgång till enheten. När jag försöker att lägga till en nätverksplats får jag felmeddelande " Du måste ange en resurs att publicera på. Ange en annan plats". Är inte "nas-34-a3-38" en "resurs" ?

Net use kommandot du hänvisar till ovan, förstår jag inte hur jag skall använda (utföra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev polken:

Kryssa i rutan "Kom ihåg mina autentisieringsuppgifter så behöver du inte skriva in dem efter omstart av datorn.

Det hjälper dessvärre inte att kryssa i rutan för "Kom ihåg ..". Jag skrev ovan att jag tappade anslutningen till enheten i samband med en omstart eller utloggning, men det visar sig att detta även sker efter en viss tid, om inte datorn användes. Tack i alla fall /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bgjo:

Hej och tack för att du engagerar dig i mitt problem,

Jag vill lägga till en "nätverksplats", inte någon speciell nätverksmapp. Detta var jag tvungen att göra för att få tillgång till enheten. När jag försöker att lägga till en nätverksplats får jag felmeddelande " Du måste ange en resurs att publicera på. Ange en annan plats". Är inte "nas-34-a3-38" en "resurs" ?

Net use kommandot du hänvisar till ovan, förstår jag inte hur jag skall använda (utföra).

Okej, din bild som innehåller \\nas-34-a3-38\Backup var alltså endast ett sätt (runt) för att komma åt enheten, och då mappen Backup? Du skulle vilja komma åt \\nas-34-a3-38 direkt?

 

Min erfarenhet är att man alltid behöver en "huvudmapp" på enheten, att man inte kommer åt rotkatalogen direkt.
(möjligen kan man "backa" upp ett snäpp när man väl är inne i denna "huvudmapp")

 

Net use kan du testa att använda genom att skriva in kommandot i Kommandotolken.

Fungerar det bra kan du spara den raden i ett textdokument som du sparar som ex. mappa_nas.bat.

Antingen spara den i autostart-katalogen (Startup) eller så på valfri plats och sedan skapar en genväg till den filen i autostart-katalogen (Startup).

 

Om vi leker med tanken att..

din nas har adressen 192.168.1.201

det användarnamn som fungerar är bgjo

ditt lösen är eforum

nasen har en "huvudmapp" som heter files (där alla andra kataloger finns)

du vill att nasen ska få enhetsbokstav N: (som i Nas)

 

..så borde kommandoraden bli:

Net use N: \\192.168.1.201\files /user:bgjo eforum /PERSISTENT:NO

Redigerad av Mikael63
exempel
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael63 för informationen och lektionen om Net use-kommandot. Fungerar som det skall.

 

Tillbaka till mitt ursprungliga problem.

Måste väl vara något "knas" med Windows när enheten inte återanslutes då jag skapar denna via utforskaren "Anslut nätverksenhet" och kryssar i "Återanslut vid inloggning"? Dessutom har jag, sedan jag installerade Windows 10, kunnat nå nivån ovanför direkt med en genvägslänk "\\nas-34-a3-38". Går fortfarande bra på min "Platta" och min Laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Kör för tillfället Mikaels lösning med bat-filen för mappning av nätverksenheten. Finns dock ett "aber" med denna lösning. Om inte nätverksenheten är igång när datorn startas, får man ha bat-filen lätt tillgänglig på Skrivbordet eller blir det till att Logga ut och Logga in igen eller starta om datorn efter att man startat enheten. Hittar inte heller någon autostart-map som är gemensam för alla användare, utan har fått lägga in bat-filen på varje användare (finns säkert men inte funnit den ännu). /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev bgjo:

Om inte nätverksenheten är igång när datorn startas, får man ha bat-filen lätt tillgänglig på Skrivbordet

Ja, precis.

Om inte enheten finns tillgänglig när man loggar in så blir det ju även knepigt "för Windows" att utföra "Återanslut vid inloggning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, precis.

Om inte enheten finns tillgänglig när man loggar in så blir det ju även knepigt "för Windows" att utföra "Återanslut vid inloggning".

Det har aldrig varit några problem med detta tidigare, då denna blivit tillgänglig vid anropet.

Jag kör bland annat schemalagda Backup'er och om inte enheten är tillslagen när det är dags för Backup, har jag fått ett meddelande, varvid jag "startat" enheten, och Backup'en blivit fullföljd. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Skriver detta inlägg enbart för information!

Har nu fått samma problem, med anslutningen av nätverksenheten, även på min bärbara dator. Måste mappa nätverksenheten innan jag kan använda den även här. Kanske det har med någon uppdatering att göra(?). Använder samma lösning, med en batch-fil, som jag blev rekommenderad till min andra dator. /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-23 på 08:52, skrev bgjo:

Jag kör bland annat schemalagda Backup'er och om inte enheten är tillslagen när det är dags för Backup, har jag fått ett meddelande, varvid jag "startat" enheten, och Backup'en blivit fullföljd.

Om man använder Cobian Backup (för att göra backup, då..) så kan man där lägga in åtgärder som ska utföras före själva backupen och åtgärder som ska utföras efter backupen är klar.

Då kan ex. man peka på mappa_nas.bat före och på avmappa_nas.bat efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man använder Cobian Backup (för att göra backup, då..) så kan man där lägga in åtgärder som ska utföras före själva backupen och åtgärder som ska utföras efter backupen är klar.

Då kan ex. man peka på mappa_nas.bat före och på avmappa_nas.bat efter.

Det går även att göra detta i Acronis program, men det gäller ju fortfarande att NAS:en är tillslagen när den "mappas". Jag tror det har skett en förändring i Windows (säkerhet?), som orsakar att det inte fungerar som det gjort sedan Windows 10 lanserades. Tack Mikael63. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • Solution

Äntligen funnit en lösning på problemet med att återansluta nätverksenheten NAS.

Gamla Autentiseringsuppgifter tog över och kunde redigeras mha Autentiseringshanteraren enlig. bif. bild. Skam den som ger sig!

Vill än en gång tacka för visat intresse och hjälp. /bgjo 

Hantera Autentiseringsuppgifter_20191103085915.png

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
På 2019-11-03 på 09:02, skrev bgjo:

Äntligen funnit en lösning på problemet med att återansluta nätverksenheten NAS.

Gamla Autentiseringsuppgifter tog över och kunde redigeras mha Autentiseringshanteraren enlig. bif. bild. Skam den som ger sig!

Vill än en gång tacka för visat intresse och hjälp. /bgjo 

Hantera Autentiseringsuppgifter_20191103085915.png

Tack för hjälpen! Efter många timmar och olika lösningar funkade denna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...