Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Martassen

Word och valen vid punktlistor borta

Rekommendera Poster

Sitter med Word och jag råka på något vis tagit bort något val under knappen "Flernivålista".
Jag har råkat få bort den varianten som är:

1.

1,1
 111 osv.

Om vill göra listor som är:

1. Färger
 1.1 Blå
 1.2 grön

2 Bilar
 2.1 Volvo
 2.2 Saab

Se bifogad bild.

Hur får jag tillbaka standardvalen som ligger vid knappen Flernivålistor?
Om man på nåt vis kan återställa verktygsfältet eller liknande? Var inne på "Fler kommandon" och testade någon återställ men jag får inte tillbaka det.

Jag gissar på att jag råkat högerklickat och tagit bort det ifrån galleriet.

Nån som vet?

Tack på förhand!

flernivå.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste borde vara att hitta ett gammalt dokument med det format du vill ha (så att det syns under  i "listor i aktuellt dokument"), högerklicka och lägg till i biblioteket.

Om du inte har något gammal dokument så får du trycka på "definiera nytt listformat". Där anger du att du vill ha siffror som numer för varje nivå (bilden visar 1,2,3 för Tredje nivån). Det är ännu smidigare om du trycker på knappen Format längs ner.

image.png.980f817d2064f6d295af9336cfcfd5d2.png

Ok-Ok 

Gå tillbaks till din meny (listar i nya dokument), högerklicka och lägg till i bibliotek. 

Alternativt. Skapa din lista i fel format, gå till din meny och välj "definiera ny flernivå". 

Gå tillbaks till din meny, listar i nya dokument, högerklicka och lägg till i bibliotek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vitt jag vet finns det ingen färdig funktion för att t.ex dra och släpa.

Men exempel på en fulvariant för att flytta det första formatet (formatX) sist (och göra 2:an till förstaval )

1. stå i ett temp-dokument av något slag. 
  2. använd knappen Flernivålistor för att skapa en lista med formatX (som du vill lägga sist)
  3. Gå in i  knappen Flernivålistor, högerklicka på formatX och tag bort det
  4. Gå in i  knappen Flernivålistor, högerklicka på formatX i "listar i nya dokument" välj "spara i listbibliotek"

Nu ligger den gamla 2:an först och den gamla 1:an sist. 

Om du skapar ett dokument med de listor du vill ha så borde du kunna bestämma ordningen genom att ta bort alla och lägga till en och en. Inte snyggt, men det går. 

PS:

reservation: Det är möjligt att word är "smart" och lägger de vanligaste listorna först. Så det är inte säkert att din ordning ligger kvar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...