Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utreda skumma parkeringsskyltar


Rused2
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla glada! 

Jag behöver hjälp från någon som är bra på parkeringsskyltar. 

I Stockholm kan man träffa på en stor mängd olika varianter på parkeringsskyltar med tilläggstavlor och hel drös undantag så man blir lätt förvirrad varje gång man skall parkera sin bil. 

Det är en gata i Stockholm, nämligen Saltmätargatan där en ny skylt har dykt upp men jag vet inte om jag får parkera min bil där?

Kan någon säga vad är det som gäller efter skylten? 

Tack på förhand!

20190917_120402.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är nog att 0-6m är för handikappade och efter 6m övriga. 

Det är dock felskyltat med syftningsfel. Handikapp och 0-6m ska vara inom samma ram för att syftningen skall vara rätt. Som det är skyltat nu så är det endast tillåtet att parkera endast 0-6m. Oavsett handikapp eller ej. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev polken:

Tanken är nog att 0-6m är för handikappade och efter 6m övriga. 

Det är dock felskyltat med syftningsfel. Handikapp och 0-6m ska vara inom samma ram för att syftningen skall vara rätt. Som det är skyltat nu så är det endast tillåtet att parkera endast 0-6m. Oavsett handikapp eller ej. 

Tack! 

Jag trodde att skylten betyder att det är en handikapsparkering 0-6 meter efter skylten och därefter vanlig parkering, taxa 3. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudregeln när det gäller tilläggsskyltar är alltid att:

Översta skylten anger vad som i huvudsak gäller.

Dom undre skyltarna talar om i fallande ordning vad som sedan är specifikt.

Och dessa gäller bara till nästa korsning, sedan skall finnas nya eller alls icke.

 

I ditt fall på bilden ovan är det parkering: sedan handikapp-plats fr.o.m skylten och 6m fram.

Då räknas från där centrum av bakhjulen står från skylten - skall vara minst 6m.

Därefter är det parkeringsavgift etc. som vanligt för alla andra.

 

Om inte och du står parkerad mot skylten, så är det framhjulen mot tavlan - 6m. men då är det sannolikt också andra trafikböter eftersom man parkerat mot färdriktningen.

 

Förövrigt gissar jag på att istället för att måla en handikappruta på denna trånga gata, så har man valt detta alternativ, ovanligt men inte alls konstigt.
I Östersund hittar man absolut inte några sådana konstellationer....även om här finns en del knepiga skyltar också.

 

Just det där med handikapplats är extra viktigt att vara uppmärksam på: dels för att man tar upp en plats som en behövande har behov av, samt att det är dryga böter och med all rätt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Förövrigt gissar jag på att istället för att måla en handikappruta på denna trånga gata, så har man valt detta alternativ, ovanligt men inte alls konstigt.

Det är oftast målat på gatan i Stockholm också men det kan man ju inte se när det är snö på marken. Målningen i gatan anger ju dessutom inte att den som står på handikapplatsen ska betala under vissa klockslag, som alltså skylten anger. Skylten säger inget om vad som gäller efter 6 m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...