Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får man bort inaktuella felmeddelanden från Loggboken?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Tomas E,

Rekommendera Poster

Nu har jag flyttat allt jag vill kopiera till ett Bibliotek och gjort en säkerhetskopiering av filhistoriken. Däremot kommer fortfarande felmeddelanden som gäller filer som jag helt raderat från hårddisken. Hur gör man för att slippa dessa och bara se de som är aktuella för den senaste kopieringen? Det verkar som om inte Windows förstår att jag tagit bort dem eller att rester av dem ligger och skräpar någonstans. Nu är dessa förvisso nere i 253 istället för runt 1500 så det går ju åt rätt håll, men som sagt, en hel drös av dem gäller filer som inte längre finns kvar.

 

image.png.c5ab62494c6f20b95ff7bc5fa2bb9226.png

 

 

Kan det här vara lösningen?

 

image.png.16c91dacf97095f7898ea9039b4208d0.png

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-17 på 22:53, skrev Tomas E:

Kan det här vara lösningen?

Det tror jag inte för det handlar om äldre versioner av filer som finns.

 

Har du dubbelkollat att filerna som Filhistorik klagar på verkligen inte finns?

Hur lyder det kompletta felmeddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det tror jag inte för det handlar om äldre versioner av filer som finns.

 

Har du dubbelkollat att filerna som Filhistorik klagar på verkligen inte finns?

Hur lyder det kompletta felmeddelandet?

Fel    2019-09-17 21:22:55    Microsoft-Windows-FileHistory-Engine    100    Ingen    Filen säkerhetskopierades inte på grund av att dess fullständiga sökväg överskrider gränsen MAX_PATH eller innehåller tecken som inte stöds: D:\Användare\osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett annat exempel: I alternativ för säkerhetskopiering finns en mapp mapp som jag inte minns om jag tog bort eller bara döpte om, men den finns inte kvar annat än  i Windows mappar för Filhistorik, så här.

 

Säkerhetskopiera de här mapparna

+  Lägg till en mapp

 

Gamla Datorn HDD

D:\

 

Mappen "Gamla Datorn HDD" har jag raderat, alternativt döpt om till Användare. Jag har två gånger tagit bort mappen Gamla Datorn HDD från listan men den kommer ändå tillbaks varje gång jag startar säkerhetskopieringen eller om det är när den är slutförd att den finns där. Någon gång under eller efter processen läggs den till. Inför varje säkerhetskopiering är jag tvungen att ta bort mappen "Gamla Datorn HDD" från objekt som ska säkerhetskopieras med Filhistorik, fastän det alltså inte längre finns någon mapp på D:\ som heter så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Fel    2019-09-17 21:22:55    Microsoft-Windows-FileHistory-Engine    100    Ingen    Filen säkerhetskopierades inte på grund av att dess fullständiga sökväg överskrider gränsen MAX_PATH eller innehåller tecken som inte stöds: D:\Användare\osv

Hur många tecken är det i den kompletta sökvägen inklusive filnamnet?

Finns det något annat än bokstäver, siffror och punkt i sökvägen eller filnamnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Cecilia:

Hur många tecken är det i den kompletta sökvägen inklusive filnamnet?

Finns det något annat än bokstäver, siffror och punkt i sökvägen eller filnamnet?

Inte mer än 48. Men däremot fanns det nåt tecken i filnamnet som inte fanns med i originalet. Det syntes som nån slags konstig symbol i loggen.

 

Nåväl jag tror det börjar lösa sig nu. Jag bestämde mig kort efter att ha startat tråden för att rensa filhistoriken enligt inlägg nr 1. Tog idag bort mappen "Gamla Datorn HDD" och lade till mappen Användare istället. Har stängt av automatisk säkerhetskopiering bara för att jag själv vill bestämma när det ska ske. Körde nyss en säkerhetskopiering av filhistoriken och nu finns det bara 31 felaktiga händelser.

 

Anledningen till att jag inte förstått varför vissa filer genererat felmeddelanden beror på att det inte syns några otillåtna tecken i dem när man läser sökvägen i loggen: image.png.a137cc660042aef636033e724121c0b5.png 

 

Om jag däremot sparar samma felmeddelande som en textfil så finns det ett konstigt tecken i slutet på filnamnet: image.png.5a96f5aae4d62c8591611c554de8c6c1.png

 

Ovan nämnda fil finns inte om jag öppnar den mapp som fel-loggen hänvisar till. Jag skulle tro att om jag flyttar de andra filerna i samma mapp till ett annat ställe och sen raderar mappen kommer även felmeddelandet att försvinna. Ska prova med det i alla fall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick återigen problem med två mappar som jag raderat. En av dem skulle enligt uppgift ligga på skrivbordet. Där fanns naturligtvis ingen mapp överhuvudtaget. Jag raderade därför återigen alla säkerhetskopior utom den sista, rensade felloggen och som en extra åtgärd startade jag om datorn. Sen körde jag säkerhetskopiering av filhistorik igen och nu är äntligen rutan för felmeddelanden tom!

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det verkar vara så att om man flyttar det man vill spara till en ny mapp där man lägger sina "hela" filer och sen ersätter den felande mappen med denna nya mapp så fungerar det hela vägen. Det kan däremot bli ett ganska tidsödande projekt om man har filer i flera undermappar som genererar felmeddelanden. Om man då för att snabba upp proceduren bort huvudmappen inklusive undermappar på en gång så fungerar det inte alltid. Det är då man får rensa alla kopior utom den sista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...