Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Har nytt jobb och har tjänat ihop 6 semesterdagar som jag tänkte ta ut på en minisemester under oktober. Jag skulle vilja ha förslag från er på bra och trevliga städer. Sol och bad går bort, helt ointressant. Även vacker natur är trevligt och jag gillar kulturer och mat som är udda jämfört med den svenska. Förslag som ni gillar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju inte skrivit hur mycket resan får kosta utan bara att du helst avstår från sol- och bad. Jag tycker ju Italien är häftigt så varför inte Rom? Eller Paris? Eller uppleva lugnet i de franska vingårdarna i Provence? Eller en resa till Skottland och hyr en bil och åk runt några dagar. En resa jag kan garantera att du aldrig kommer att glömma.  👍

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid velat besöka Carcassonne och jag tror om man besöker det på hösten så slipper man den stora turistrusningen. Å andra sidan vet jag inte om ställen har öppet utanför turistsäsongen. Fast det ligger ganska nära Toulouse så man kanske kan hänga där i värsta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill hyra en bil och åka omkring för att njuta av naturen så är ju Kreta och Cypern fint om man bara håller sig borta från de stora turistorterna utan väljer städerna där folk bor. Cypern har ju mycket intressant historia om du gillar det och samma sak med Turkiet (Antalya).

Jag har gillat Barcelona, Rom och Prag också men de är rätt mycket turister där som sätter sin prägel på stan så maten blir ju inte så annorlunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Du har ju inte skrivit hur mycket resan får kosta utan bara att du helst avstår från sol- och bad. Jag tycker ju Italien är häftigt så varför inte Rom? Eller Paris? Eller uppleva lugnet i de franska vingårdarna i Provence? Eller en resa till Skottland och hyr en bil och åk runt några dagar. En resa jag kan garantera att du aldrig kommer att glömma.  👍

Syftet med minisemestern är ett kort miljöombyte och koppla bort jobbet helt under några dagar, så vad det får kosta är inte som en "ordentlig" semester, men nånstans kring 5-8 tkr. Dina förslag låter väldigt bra! Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Prag eller kanske det mindre vanliga Krakow.

Prag gillade jag, och åker gärna dit igen, men nu känns det som att jag vill hitta nåt nytt, och Krakow är ett bra förslag! Har tidigare kollegor som varit där och pratat gott om det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, skrev .M:

Jag har alltid velat besöka Carcassonne och jag tror om man besöker det på hösten så slipper man den stora turistrusningen. Å andra sidan vet jag inte om ställen har öppet utanför turistsäsongen. Fast det ligger ganska nära Toulouse så man kanske kan hänga där i värsta fall.

Jag har medvetet valt att resa utanför säsongen, för jag vill se verkligheten och inte turistverkligheten och framförallt slippa trängas med typiska turister :)  Även om jag per definition är turist så vill jag inte känna mig som en...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du vill hyra en bil och åka omkring för att njuta av naturen så är ju Kreta och Cypern fint om man bara håller sig borta från de stora turistorterna utan väljer städerna där folk bor. Cypern har ju mycket intressant historia om du gillar det och samma sak med Turkiet (Antalya).

Jag har gillat Barcelona, Rom och Prag också men de är rätt mycket turister där som sätter sin prägel på stan så maten blir ju inte så annorlunda.

Kreta och Cypern är underbara, har varit där flera gånger men inte hyrt bil men tagit guidade bussturer och det gav en viss mersmak, det var dock kring 15 år sen, men visst var det fint då även om man ändrat lite intresse sen dess :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Prag gillade jag, och åker gärna dit igen, men nu känns det som att jag vill hitta nåt nytt, och Krakow är ett bra förslag! Har tidigare kollegor som varit där och pratat gott om det. 

Jag har varit till Prag men inte till Budapest men vad jag har förstått så ska det också vara väldigt fint och likartat med mycket gammalt kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Porto och Vila Nova de Gaia. Dessa städer har mycket att bjuda på. Vila Nova de Gaia är mest känt för portvin. Porto och Vila Novo de Gaia ligger vid Douros mynnung. Porto på norra sidan och VNG på södra. Från centrum av Porto är det c:a 15 minuters promenad till VNG. Lissabon med grannstäder, som t.ex Sintra är ett annat bra alternativ.

Redigerad av fagerja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, skrev fagerja:

Porto och Vila Nova de Gaia. Dessa städer har mycket att bjuda på. Vila Nova de Gaia är mest känt för portvin. Porto och Vila Novo de Gaia ligger vid Douros mynnung. Porto på norra sidan och VNG på södra. Från centrum av Porto är det c:a 15 minuters promenad till VNG. Lissabon med grannstäder, som t.ex Sintra är ett annat bra alternativ.

Kollade som hastigast på Google maps (för att jag aldrig hört talas om dessa städer) och det ser onekligen trevligt ut! Tack! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var för ett par år sedan till Spaniens förra huvudstad Toledo på ett studiebesök och vi fick då en guidad stadsvandring som innehöll en del verkligt intressanta historier (även om åtm. en av dessa påstås vara en en "romantisk skröna").

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...