Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Total rensning inför försäljning


Druid23s
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Skulle vilja ha hjälp med att göra en total rensning av datorn innan försäljning. Jag har en egenbyggd dator med Windows 10 på, och idag använde jag Windows egna verktyg för att installera om operativsystemet via en USB-sticka. Där valde jag att radera allt, alla filer inkl. inställningar. Nu när datorn är igång igen hittar jag dock att mycket av mina egna mappar som jag gjort på C:/ finns kvar. Där ligger också mappar till program som varit installerade sedan tidigare osv. Kan man göra en ominstallering där verkligen allt försvinner? Hur blir det med produktnyckel osv till Windows om jag behöver radera det och sedan installera det igen på en "ren" hårddisk?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en vanlig hårddisk eller SSD det hur man gör en total rensning, dom flesta fabrikat har verktyg för att 

formatera med WD har Data Lifeguard, Seagate s heter Seatools, seden finns ett program Wipedisk, jag

lägger till länkar för radering vanliga HDD, det dessutom speciella program för göra samma sak på en SSD

 

HANS

 

https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=3&lang=en       Western Digital

 

https://www.seagate.com/gb/en/support/downloads/discwizard/    Seagate

 

Wipedisk   https://download.cnet.com/WipeDisk/3000-2094_4-75449927.html    används till olika fabrikat

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Hur blir det om jag vill lägga på Windows 10 sen efter det? Kommer produktnyckeln kunna användas igen efter man rensat hårddisken? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Druid23s:

Jag har en egenbyggd dator med Windows 10 på, och idag använde jag Windows egna verktyg för att installera om operativsystemet via en USB-sticka. Där valde jag att radera allt, alla filer inkl. inställningar. Nu när datorn är igång igen hittar jag dock att mycket av mina egna mappar som jag gjort på C:/ finns kvar. Där ligger också mappar till program som varit installerade sedan tidigare osv. Kan man göra en ominstallering där verkligen allt försvinner?

Ja, du ska starta datorn från USB-stickan och välja anpassad installation (eller något liknande) för att sen välja att ta bort alla befintliga partitioner innan själva installationen påbörjas.

 

44 minuter sedan, skrev Druid23s:

Hur blir det med produktnyckel osv till Windows om jag behöver radera det och sedan installera det igen på en "ren" hårddisk?

Det beror på hur du köpte/fick Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja, du ska starta datorn från USB-stickan och välja anpassad installation (eller något liknande) för att sen välja att ta bort alla befintliga partitioner innan själva installationen påbörjas.

 

Det beror på hur du köpte/fick Windows 10.

Jag köpte Windows 10 på skiva när jag byggde datorn och produktnyckeln stod där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följde Operativsystemet med datorn man har, installerat vid köp och man vill radera/installera om för att sälja, så måste Operativet följa med, även vid försäljningen.

Om man har köpt Operativet man har det på en skiva och ska sälja datorn, så äger man ju kopian på Operativet, då får man välja om man ska sälja med detta vid datorförsäljningen, skivan och produktnyckel följer då med vid försäljningen, annars säljer man datorn utan installerat Operativ, så får köparen fixa detta själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Druid23s:

Jag köpte Windows 10 på skiva när jag byggde datorn och produktnyckeln stod där.

Men du har inte kvar förpackningen där nyckeln stod?

Man kan koppla licensen till sitt Microsoft-konto så skapar man ett användarkonto som är ett Microsoft-konto efter ominstallationen blir Windows aktiverad på det sättet.

Se vidare https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-reactivating-after-hardware-change

Det finns också olika program som söker reda på produktnyckeln i Windows innandöme och då är det bra att köra flera sådana för ibland har de fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...