Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
  1. Tomas E

Tomas E

• Liknande Innehåll

• Av Herr Hall
      Hej!

Jag skulle vilja ha en mjukvara som ligger på min stationära dator, som nattetid, en gång i veckan, kopierar/synkroniserar specifika mappar på min dator och min NAS - till en extern HDD, som jag har ansluten till min stationära dator.

- Jag vill alltså sjulv kunna väl vilka mappar som ska bevakas
      - Jag vill själv kunna välja hur ofta den ska kopiera
      - Jag vill bara att ändrade eller nya filer ska kopieras 
      - Jag vill att filer eller mappar som jag ändrat, tagit bort eller flyttat ska kopierar/raderas

Jag vill helt enkelt att min externa HDD, ska vara en exakt koipa av vissa utvalda mappar, som ligger på min dator och min NAS

Finns detta???
    • Av DePhaz
      Gokväll

Jag sökte och fann denna tråd: https://eforum.idg.se/topic/339236-skapa-backup-på-extern-disk-linux-mint-13/?hl=säkerhetskopiering men fann inget i den som hjälpte mig i min tanke. I sitt inlägg #2 berör Mikael63 som hastigast "Verktyg för säkerhetskopiering" och det är det jag vill använda. Behöver dock hjälp med detta. 

Kommer från Ubuntu 12.04 och där var det hela enkelt: bara att gå in i "alla inställningar" välja "säkerhetskopiering" och välja en tidpunkt. Klart! sedan skötte det sig själv en gång i veckan. Mint verkar kräva lite krusande innan jag kan åstadkomma samma sak. Jag har 2 diskar i min stationära dator. Disk 1  (dev/sda1) är på 80GB och innehåller själva systemet samt sparade filer. Disk 2 (dev/sdb1) är på 1TB och av någon anledning FAT formaterad. Är namngiven HDD. Hur som helst så kikade jag på verktyget och valde att kopiera mina filer enligt följande:

Källa: Root
      Mål: HDD

Inga undantag gjordes och i nästa diagonal ser det då ut enligt följande:

Källa                           /root
      Mål                             /media/datornamn/HDD
      Komprimering            Bevara filstruktur
      Skriv över målfilerna  Kontrollsumman stämmer inte

OK, nu hänger jag inte med. Är det här bra eller dåligt? Vågar inte klicka på verkställ i detta läge. Finns det inte enklare sätt? Finns det inget sätt att bara ställa in en automatisk filkopiering som jag beskrev att Ubuntu gjorde men med skillnaden att det bara är Home mappen som sparas och inte allt (jag misstänker att detta OS tog kopia på hela systemet men är inte säker)? 

• Av Yoga
      Hej, 

Jag laddade upp foto för backup till google drive med googles app "säkerhetskopiering" för ändamålet. Inställning valdes för att kunna ladda upp oändligt med foton/ngt lägre upplösning (se #2 i bifogat bild). Sedan startade jag uppladdningen på c:a 10.000 foton.  

Dock fylls mitt utrymme på google drive trots att bilderna inte ska ta upp ngn plats ("gratis obegränsat lagringsutrymme" kallar ju google detta för).

När jag spanar på webben i google foto (#1) så är valet där inte synkat med det man väljer i appen för uppladdning, dessutom så har bilderna även dykt upp i google foto trots att jag inte valt detta i appen (#3) då jag laddade upp allting. 

Har ngn möjligtvis ngn idé om vad som är felet här?  alternativt om ngn har tips på hur man får support från google
      Mvh Yoga

• Av hans.liljekvist
      Hej!

Sedan jag installerade win10 på min fujitsu laptop så kan jag inte längre kontrollera strömsparläget när jag stänger locket och kör via HDMI-kabeln till teven. Datorn går till strömsparläge när den vill känns det som, har gått igenom alla avancerade inställningar som finns (tror jag) för energi, batteri, skärm och ställt alla på "Aldrig". Lik förbaskat så går den till strömsparläge så fort jag lämnar den ett par minuter. Börjar tro att det är en glitch med grafikkortet, Nvidia. Lämnar jag datorn på med ett videoklipp så stänger den inte av naturligtvis, inte heller om jag fjärransluter från min stationära dator. Har kollat laptopens grafikprogram som tillhör Nvidia men hittar inga inställningar för strömsparläge eller batteri inställningar i programmet. Med windows7 Pro gjorde den aldrig så.

Misstänker att det helt enkelt är så win 10 kör dubbelt eller tredubbelt så många processer som win7 eftersom fläkten aldrig stängs av, den går hela tiden trots att jag inte gör något på datorn, jag behöver bara starta den. Tror att processorn är väldigt nära överhettning hela tiden och så fort jag slutar använda mus eller tangentbord så stänger den av i överhettningssyfte. Kan det vara så? Det är en i3 processor. Om jag är nära lösningen så undrar jag vilka processer jag kan stänga av i Aktivitetshanteraren för att minska datorns dolda aktiviteter som bara har till syfte synkronisering med Microsoft och till ingen nytta över huvudtaget, tex "Ringa".

Det händer inte alltid men oftast när jag ligger i soffan och kollar på ID youtube, jag pausar för att ta en cigg eller det andra och när jag kommer tillbaka är teven svart och laptopen har själv gått till strömsparläge, "ingen videosignal" står det på teven och så trycker jag på vänster usb musknapp så kan jag fortsätta titta. Detta händer bara när laptopens lock är stängt med HDMI kabeln kopplad till teven, som den i princip alltid är. Hade aldrig dessa problem med win7 pro.

Någon som känner igen sig, är det något som inte är kompatibelt med win10 eller är det bara utveckling? pc för alla hade en underbar tips och tricks artikel vilka processer man kan stänga av som jobbar i bakgrunden men som inte gör någon nytta, finns det någon expertis om vilka processer man kan stänga i win10 för att spara sin fläkts levnadstid.

Jag bara spekulerar men tror faktiskt att det är w10 som får min laptop att gå till strömsparläge på grund av den enorma mängd av data som op kommunicerar i bakgrunden.

Någon som känner igen sig?
    • Av brgizmo
      Hej, någon som är bra på Modem-Router inställningar. Har fått ett Modem-Router från Telia ”Technicolor TG799vac” Skall man byta namn och lösenord på modem eller måste det ha sin fabriksinställning om nu Telia ansluter då och då för att uppdatera modemmet.
      Det finns även ett Wi-Fi 2,4 och 5GHz, skall man ha ”VPS” till, kan inte då andra lätt koppla in sig på mitt Wi-Fi genom att trycka på VPS-knappen. Jag gör ju så när jag ansluter min trådlösa skrivare och då hämtar den alla inställningar utan att fråga om lösenord.

Vad står detta för, står under inställningar i Wi-Fi: Understruket är inställt.
      Short Guard Interval on/off
      Cyclic-Delay Diversity on/off
      Space Time Block Code on/off
      ACL mode (val) Blacklist,  Disabled,  Whitlist, Register

Om det finns någon nätverksguro hoppas jag att ni kan ge mig svar på ovan. Tack!
  • Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Skapa nytt...