Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Image på skadad ssd


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Min Intel ssd, som har ett par år på nacken börjar visa tecken på att den inte är så bra. Det började med att jag, under gång, vred på min datorburk för att kolla en kontakt. Då slocknade allt. Det gjorde mig förstås orolig, trodde kanske först att det kanske var någon kontakt som glappade, men jag startade igen på normalt sätt. Körde så CHKDSK och även Intels analysprogram. Det visade att allt nog inte var helt ok med disken. Så jag har bestämt mig för att köpa en ny.
Frågan är hur jag skall kunna spara en hel del viktiga program som inte går att få tag på och som jag inte har cd-skivor till. Jag har True Image 2018 installerat på datorn. Så jag funderar på om jag kan klona den disk som sannolikt har några trasiga sektorer till en ny? Eller får man med sig problem då? Eller kan man fixa det med en image? Jag har klonat förut, men då har det snarare rört sig om en säkerhetsåtgärd. Den klon jag har är rätt gammal och när jag testade den idag såg jag att där får jag jobb med uppdateringar, drivrutiner mm. Den kändes inte så rolig att jobba med.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har visserligen inte en SSD några sektorer på samma sätt som en hårddisk utan internt fungerar den mer som ett USB-minne, men jag förstår att det finns vissa felaktigheter i det eftersom Intels analysprogram anger det. Beroende på vad för problem det är med SSD:n kan det bli problem med en klon också. Det du kan göra är kanske att klona till en ny SSD och sen göra en reparation av själva Windows där inte program och dina egna filer rörs.

 

Men att datorn stängde av sig när du vred på den uppfattar jag inte som något som tyder på att det just skulle vara problem med SSD:n.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, hej! 

Tack för svar. 

Får se nu om jag förstod dig rätt. Du menar att jag klonar befintlig ssd till en ny ssd. Men vilken av de två skulle jag göra reparation av? Den nya eller den gamla? Och på vilket sätt gör jag i så fall reparation? Jag har använt Windows 7:s CHKDSK på C. Men jag har även en mindre partition på disken. Båda har jag kört CHKDSK. Med den skillnaden att det sker en omstart vid CHKDSK på C. Det var då jag först såg att det fanns fel på disken. Den mindre partitionen fanns inga fel vid CHKDSK. 

Jag tror inte jag vet hur jag gör en reparation av disken, så förklara gärna. 

 

Jag provade även en klon jag redan hade, men den är så gammal (gjord före datorn byggdes om helt med nya komponenter), så slarvigt uttryckt såg det inte klokt ut på skärmen när jag kom in i Windows. Dvs skärmupplösningen gjorde att det var svårt navigera, musen kunde inte ställas in så jag fick en lagom fart på den, diverse felmeddelanden som kanske var drivrutiner som fattades, uppdateringar saknades osv. Kanske beror det på att den disken inte har suttit i den ombyggda datorn. Men i övrigt fanns alla program jag måste ha. Skärmupplösningen löste sig genom inställning och omstart. Skulle möjligen den disken kunna fungera att klona från till en nyköpt? Förutsatt att jag uppdaterar. 

Gissar att det är många drivrutiner som behövs. Vid ombygget av datorn förra sommaren hade jag hjälp hemma av en duktig tekniker från Tech Troopers. Jag minns att han, på den befintliga ssd:n hämtade hem mycket och han uppdaterade även bios. Sådant jag inte behärskar själv. 

Summerar:

Använda befintlig ssd och klona till en ny och sedan köra ngn form av reparation på vilken? 

Eller, med hjälp, uppdatera/uppgradera min äldre ssd - klon från tiden före ombygget och sedan klona till ny ssd? 

Du uppfattar det som att stoppet inte har med ev fel på ssd:n att göra? Så tänkte jag med, men jag har kollat alla kontakter både utanför och invändigt. Kan förstås vara vad som helst, men det är lite oroväckande. Teori? 

Följdfråga:

Jag försökte göra en image på befintlig ssd med mitt True Image 2018 till en extern disk. Men TI klarade inte det. Jag ville ha backup på båda partitionerna och angav det. Började processen och målet en extern disk. Men den stannade upp och kunde inte göra backup på en viss mapp i Windows (oklart vilken). Fråga kom om jag ville hoppa över den och fortsätta eller stoppa. Eftersom jag inte vet vilken betydelse den aktuella mappen har, så tänkte jag det vore dumt göra en image där något som kanske behövs fattas. 

Har aldrig råkat ut för ett sådant problem förut i True Image. 

Tacksam för förslag. 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Du menar att jag klonar befintlig ssd till en ny ssd. Men vilken av de två skulle jag göra reparation av?

En reparation av Windows-installationen på den nya SSD:n tänkte jag. Reparationsinstallation av Windows 7 finns här: https://www.sevenforums.com/tutorials/3413-repair-install.html

Men om du inte kan klona så är det ju inte så intressant.

 

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Men i övrigt fanns alla program jag måste ha. Skärmupplösningen löste sig genom inställning och omstart. Skulle möjligen den disken kunna fungera att klona från till en nyköpt? Förutsatt att jag uppdaterar. 

Ja

Och du kan uppdatera när du kör den nya SSD:n, dvs. efter kloningen om du vill för då har du den gamla klonen kvar som backup utifall att det skulle bli något problem med uppdateringarna.

 

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Gissar att det är många drivrutiner som behövs.

Ja, det brukar vara så. Framför allt behöver du leta reda på webbsidan för ditt moderkorts drivrutiner och installera de senaste därifrån. Sen brukar Windows Update kunna få ordning på resten, men är det något problem är det bara att fråga så tar vi det just det fallet då.

 

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Du uppfattar det som att stoppet inte har med ev fel på ssd:n att göra? Så tänkte jag med, men jag har kollat alla kontakter både utanför och invändigt. Kan förstås vara vad som helst, men det är lite oroväckande. Teori? 

Det kan finnas en drivrutin som är till för att upptäcka plötsliga rörelser och då stänga av hårddisken. Det är tänkt för fallet att man råkar tappa sin bärbara dator och då ska hårddisken stängas av för att diskhuvudena inte ska skada själva disken inne i hårddisken. Men det är ju egentligen inte aktuellt i ditt fall med en stationär dator och SSD men jag vet ju inte vad teknikern installerade. Sen kan det ju finnas något glapp inne i datorn fast du inte har kunnat känna det.

 

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Men den stannade upp och kunde inte göra backup på en viss mapp i Windows (oklart vilken). Fråga kom om jag ville hoppa över den och fortsätta eller stoppa. Eftersom jag inte vet vilken betydelse den aktuella mappen har, så tänkte jag det vore dumt göra en image där något som kanske behövs fattas. 

Kan vara så att en fil i den mappen just ligger där SSD:n har en skada och då på ett sånt sätt att det inte går att läsa filen. Pröva gärna igen och skriv här vilken mapp/fil det gäller så kan vi se om det är en viktig mapp, om den går att återskapa på något annat vis etc.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för utförliga svar!
Jag hinner inte kolla det du föreslår idag - och möjligen inte heller de närmaste dagarna, men jag tänker kolla och återkommer givetvis.
En hel del tänkvärt i dina kommentarer.
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att klona en disk med fel skall du använda ddrescue. Programmet finns på SystemRescueCD, som är en live linuxdistribution speciellt gjord för att åtgärda problem med systemet (linux och Windows). Ddrescue skiljer sig från andra kloningsprogram då  det är gjort just för att rädda data på skadade enheter. Kan t.ex läsa disken både från början eller från slutet. Normalt körs det i flera omgångar, varav den första kopierar datat i oskadade områden. Därefter försöka få räddat så mycket data som möjligt från skadade områden. Andra kloningsprogram stannar om de upptäcker fel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack både Cecilia och fagerja!
Har inte förstått citera-funktionen (eller snarare glömt hur man gör), så nu kommer ni båda med i samma svep. Har inte hunnit så mycket idag. (Skall testa era förslag). Men passade på att kopiera felmeddelandet i True Image 2018 när den stannade upp vid försök att göra image.

Jag bifogar även Intels Toolbox's felmeddelande vid snabb test (samma vid längre).

Dessutom resultaten vid CHKDSK på de båda partitionerna (C:) och (E:) på min Intel ssd 480 GB köpt 2016.
Hoppas kunna hinna mer mellan varven de närmaste dagarna.

K Olagus

190904 DIAGNOS SNABB FEL SSD.jpg

190908 IMAGE T.I. FAILED.jpg

CHKDSK-2 PÅ C.docx CHKDSK E.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är SSD:n?

Jag tänkte att om den är mindre än tre år kan det gå bra att reklamera den.

 

True Image säger att den inte kommer åt en loggfil och det borde du kunna ignorera för Windows ska fungera bra även om en loggfil saknas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia hej! 

Ssd:n köptes oktober 2016. Får kolla om den går att reklamera. 

Jag provar att göra en image igen och hoppas jag kan ignorera loggfilen och fortsätta. Frågan är om den har betydelse om jag händelsevis skulle behöva använda min image? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel SSD 540S (liksom fler av deras serier) har 5-års garanti: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005861/memory-and-storage.html

När det gäller SSD så betyder detta att Intel dessutom garanterar att deras SSD (i vald produktfamilj) skall hålla i minst 5-år.

 

Detta tycker jag faller under detta utan mankemang.

Du kontaktar i första hand leverantören tex. där du köpte den och åberopar Intels 5-års garanti.

Vägrar dom så kontakta Intel Support direkt: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/contact-support.html

Intel är enligt min erfarenhet trevliga och försöker att hjälpa till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej alla!

Skulle vilja återuppta felsökning på min stationära dator. Behöver nog en hel del hjälp. (Har försökt nå de som hjälpt mig bygga om datorn och fixa så den fungerade - Tech Troopers. Men de håller på att omorganisera sig och är praktiskt taget onåbara. Har bara fått ett ärendenummer och det är jag inte hjälpt av nu när det brådskar.)

Så..., jag har alltså en stationär bildbehandlingsdator med Windows 7 Pro på. Min systemdisk är en Intel ssd på 480GB.
Övrig konfiguration enligt följande:

Processor: Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB
Moderkort: MSI Z170A MPOWER GAMING TITANIUM
Grafikkort: MSI GeForce GT 1030 2GB OC Fläktlös
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W
Minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LP

 

Den är alltså i princip helt ombyggd, skedde april 2018. Det som inte byttes ut var just systemdisken, dvd-enheten och minneskortläsaren. Och chassit förstås.
Jag började lite försiktigt idag. Sparade in lite på några externa diskar, hämtade uppdateringar från antivirus och Windows update. Det var inga problem.

Nästa steg var att försöka igen att göra en image på systemdisken med 2 partitioner till en extern disk. Men då hakade det återigen upp sig. Denna gång "Unable to create volume snapshot" och så slutade processen tämligen omgående (Acronis True Image 2018). Förra gången jag försökte, som jag skrev om här, kunde den inte ta med en fil i Windows. Det skulle sannolikt inte spela någon roll enligt Cecilia.
Så nu sitter jag här och kommer inte vidare.

 

Min nästa plan var att göra en klon på försök till en ssd som jag inte har använt (Tech Troopers la in Windows 10 för att kolla något på den vid ombygget, men jag tänker alltså inte ha W10). Men att försöka klona om det inte ens går att göra en image känns lite onödigt.

Min strategi nu är att köra CHKDSK på  (C:) och (E:) som de båda partitionerna på systemdisken heter. (E:) innehåller bildbehandlingsprogram.

I datorn finns även två mekaniska diskar, men de tänkte jag inte göra image på. De är också nya.

Tech Troopers la in ett diskanalysprogram som heter Chrystal Disk Info. Jag packade upp och körde det på samtliga diskar i datorn. Men jag kan inte tolka resultaten, så jag vet inte om det finns fel. Bifogar loggar och bild.

191005 ACRONIS IMAGE FEL.jpg

191005 SSD CHRYSTAL DISK INFO.jpg

DISK 2 MEKANISK.docx DISK 3 MEKANISK.docx SSD.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vet inte varför jag inte lyckas redigera text här, men jag fortsätter:

Hade nu tänkt att köra CHKDSK eftersom jag inte kommer vidare. Vet heller inte om Loggboken är användbar i detta läge. Så många fel oftast som egentligen inte har så stor betydelse.
Jag tar fasta på Cecilias löfte att jag kunde få hjälp här (fatta mig rätt, jag skall jobba på själv, men behöver ändå era synpunkter.)
K Olagus

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev K Olagus:

Nästa steg var att försöka igen att göra en image på systemdisken med 2 partitioner till en extern disk. Men då hakade det återigen upp sig. Denna gång "Unable to create volume snapshot" och så slutade processen tämligen omgående (Acronis True Image 2018).

Har du försökt göra ovanstående i felsäkert läge i stället för i normalt läge?

I felsäkert läge är det färre program igång som kan störa, dvs mindre risk för att filer inte kan kopieras eller att "snapshot" inte kan skapas.

Felsäkert läge: https://www.enkelteknik.se/sa-startar-du-windows-7-och-8-i-felsakert-lage

 

 

 

17 minuter sedan, skrev K Olagus:

Vet inte varför jag inte lyckas redigera text här,

Hur gör du och vad händer?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I väntan på svar satte jag igång Eseaus To Do Backup istället (gratisversionen). Den rullar på men det kommer att ta drygt 4 timmar, så jag kan inte mycket göra just nu. Vill förstås använda Acronis, men får testa dina tips någon av de närmaste dagarna. 
Har alltså inte använt mig av felsäkert läge. Där är jag osäker, men jag läser på.
Jag har Eseaus till min laptop och det har alltid fungerat. Osäker på om programmet kan klona också? Just nu skulle det vara bra att komma framåt en bit, för jag ligger efter med bildjobb p.g.a. strulet. Så en fräsch ssd med drivrutiner som är uppdaterade är väl målet. Dvs i så fall klona min gamla till en lite mindre där W10 ligger och sen hämta alla drivrutiner som kan behövas när datorn är c:a 1 1/2 år gammal. Och därefter skaffa en ny ssd, tror jag.

 

Redigeringen här var nog bara något som hängde sig, för nu kan jag backa och ändra i text.

K Olagus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Och så slocknar datorn under Eseaus….Jag fick stänga av på knappen. Startade sen i felsäkert läge för att använda Acronis igen, men då kunde jag inte komma åt alla funktioner. Skärmen blir ju lite annorlunda och hur jag än försökte, så kunde jag inte komma åt disken - den externa - som jag ville skicka min image till.
Så nu startade jag om och kör CHKDSK på (C:). 
Bifogar resultatet av CHKDSK på (C:). Inte så uppmuntrande. Kan det tolkas?191005 CHKDSK C.docx191005 CHKDSK C.docx191005 CHKDSK C.docx

K Olagus

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där läsfelen är inte bra och då kommer nog ingen backup/kloning som omfattar sådana områden att gå bra, tyvärr.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
32 minuter sedan, skrev Cecilia:

De där läsfelen är inte bra och då kommer nog ingen backup/kloning som omfattar sådana områden att gå bra, tyvärr.

Japp, det där kommer inte att fungera oavsett backup eller kloningsprogram.
Ledsen.?
Rädda det du kan (personliga bilder, filmer, dokument etc.) till extern enhet, sedan bara ominstallera allt på en ny och fräsch SSD är mitt tips.

 

Samsung 860 EVO Series MZ-76E1T0B 1TB (extremt bra SSD)

på 1GB https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4655197

Eller denna Intel 545s Series 2.5" SSD 512GB (väldigt bra också) på 512MB: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4401424

 

Och jag utgår från att du redan har backup på disken, vilket vi alltid vurmar för och alltid säger till om titt som tätt, men få lyssnar på...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack, tänkte väl det.
Då är det tur att jag har en äldre ssd som är en klon sedan länge. Där finns alla mina viktiga program som väl är.  Dock har den inte varit inne i nybygget, så jag måste ha ner drivrutiner osv från moderkortet. När ni två ser min konfiguration som jag skrev här idag, kan ni hjälpa mig att säga vad jag borde hämta från moderkortssidan?

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-MPOWER-GAMING-TITANIUM#down-driver
Den hjälpen fick jag ju av teknikern, men det gick i en sådan hastighet att jag knappast hängde med. Tror att han även uppgraderade bios.

Tanken är då att när den klonen är uppgraderad och uppdaterad, så skaffar jag en ny ssd med lite större utrymme (Har tittat på Samsungs som får bra kritik lite här och där. Tankar?) och klonar igen. Så borde det väl funka tycker jag?
Backup gör jag stup i kvarten, men kanske saker ibland händer väldigt snabbt - så tycks det ha varit med den här ssd:n i alla fall. Från felfri till full av fel på rätt kort tid.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej min vän,

Inga problem och du har tyvärr haft en dålig SSD och detta händer som en hårddisk kan gå sönder.

I ditt fall har det hänt och med en (i mitt tycke) värdelös SSD som aldrig borde hittat ut på marknaden ens. Långsam och bedrövlig.

Se mina tips ovan. Dessa är både extremt snabba och har minst 5-års garanti  (dom flesta andra har bara 3--års garanti).

Mvh :thumbsup:

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då ska vi se om jag fattar rätt...Du menar att min Intel på 480GB är dålig redan från början? Den aktuella vi nu pratar om. Hur ser du det?
När jag lite på måfå letat ssd i tron att det nog var slut med min Intel, så fann jag många goda ord om Samsungdiskarna. Men om det nu är så att just denna disken som sitter i har 5 års garanti, då borde jag kunna få en ny. Den köptes 2016, så jag har i så fall 2 år kvar.
Har alltså en felfri (hoppas jag...), mindre Corsair ssd som är en klon, som jag tänkte sätta in och hämta alla dessa drivisar till och sen när den är uppdaterad och klar tänkte jag köpa ny eller byta till en bättre och större. Eller om jag först klonar från Corsairdisken till en ny och därefter  - på den nya hämtar alla drivrutiner och uppdateringar?
En annan fundering är om jag kan använda en ett år gammal image på den nu trasiga disken och lägga den på en annan ssd (den där W10 tillfälligt ligger)? Hjärnan går på högvarv....

Jag har inga viktiga saker på systemdisken förutom vissa program som jag aldrig kan ersätta då jag inte har dem på cd. Dessa har jag fått av en släkting som jobbat på ett större företag som troubleshooter. Det var en enkel match för honom att pyssla in dem. Nu jobbar han på annat och kan inte hjälpa mig. Och programmen är ovärderliga. Därav alla kloner och image:ear genom åren.

Alla bilder ligger skyddade på många externa diskar, så där är jag säker.

K Olagus

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev K Olagus:

Dock har den inte varit inne i nybygget, så jag måste ha ner drivrutiner osv från moderkortet. När ni två ser min konfiguration som jag skrev här idag, kan ni hjälpa mig att säga vad jag borde hämta från moderkortssidan?

Du kan installera alla drivrutiner, om det är något som inte passar eller där det redan finns en nyare drivrutin installerad så kommer du att få ett felmeddelande. Kan vara bra att starta datorn i felsäkert läge när du har bytt till den andra SSD:n  så är det mindre känsligt med att drivrutiner och hårdvara inte stämmer överens.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack Cecilia!

Har funderat och funderat...
Jag har en image gjord med Acronis True Image 2018 kort efter det att min dator blev ombyggd. Med drivrutiner och allt. Samma ssd således, men knappast några fel då. Jag är inte säker, men skulle man kunna använda image likaväl som klon för det första? (Min image ligger på en extern disk).
Andra tanken var, om det skulle kunna funka att använda min image, att använda den först på en befintlig, oanvänd mekanisk hårddisk i datorn? Jag har två nya sådana diskar, de är identiska. Men den ena har jag lite arbeten som pågår i. Den andra helt oanvänd. Om man fortsätter mina tankar, så skulle jag sedan klona från denna mekaniska disk till en ny ssd när jag köpt en.

 

Annars har jag alltså två ssd-diskar varav den ena är före ombygget - den jag behöver drivrutiner till.

Den andra är en disk med Windows 10 på. Windows 10 trial som jag inte kommer att använda. 

Drivrutiner har jag just laddat ner från min laptop. ( Processor: Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB
Moderkort: MSI Z170A MPOWER GAMING TITANIUM
Grafikkort: MSI GeForce GT 1030 2GB OC Fläktlös).

Inte helt lätt att veta vad jag behöver, men jag har tagit de som jag visar på en bifogad skärmdump. Tacksam för tips hur jag går vidare och vilka av mina funderingar som skulle kunna funka - om några. (Den interna, tomma disken är ju bekvämast tror jag.).

 

K Olagus

Image1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsh, det är bättre att installera om allt och se om du inte kan få ordning på det hela.

Du verkar ju ha god hälsa på dina backuper.

Att ta en gammal disk med drivrutiner för annan dator i Windows bäddar för problem även om det ibland kan gå att reda ut.

 

fast du kan alltid testa med din image, vad har du att förlora. Bara ta godtycklig disk som rymmer avbilden och lägg in den. Men som sagt, ta chansen och installera om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev K Olagus:

Jag har en image gjord med Acronis True Image 2018 kort efter det att min dator blev ombyggd. Med drivrutiner och allt. Samma ssd således, men knappast några fel då. Jag är inte säker, men skulle man kunna använda image likaväl som klon för det första?

Det borde gå bra att använda den.

 

51 minuter sedan, skrev K Olagus:

Andra tanken var, om det skulle kunna funka att använda min image, att använda den först på en befintlig, oanvänd mekanisk hårddisk i datorn?

Går förstås bra att använda en mekanisk hårddisk i stället för en SSD.

 

52 minuter sedan, skrev K Olagus:

Drivrutiner har jag just laddat ner från min laptop.

Börja med att installera chipset och LAN (nätverkskabel) så kan du sen surfa till sidan med drivrutiner och hämta dem direkt till rätt dator i stället för att behöva gå omvägen runt en annan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...