Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Image på skadad ssd


K Olagus
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag satte igång processen att hämta min image på systemdisken från en extern disk till den tomma interna disken. Men jag tycker det verkar som att det bara är min image som lägger sig där - precis som den ligger på den externa disken. Kanske ingen framkomlig väg?

Acronis är inte helt lätt att förstå sig på. i alla fall inte de nyare versionerna. Jag hade en betydligt enklare från 2011 förut, men den har jag inte kvar.
En backupimage av backupimage alltså....
Borde väl i så fall ha lagt in operativet först på den mekaniska disken.
Nästa procedur blir väl att skifta till min Corsairdisk och hämta in drivisarna (har dem på ett USB-minne).
K Olagus

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Monshi:

Äsh, det är bättre att installera om allt och se om du inte kan få ordning på det hela.

Du verkar ju ha god hälsa på dina backuper.

Att ta en gammal disk med drivrutiner för annan dator i Windows bäddar för problem även om det ibland kan gå att reda ut.

 

fast du kan alltid testa med din image, vad har du att förlora. Bara ta godtycklig disk som rymmer avbilden och lägg in den. Men som sagt, ta chansen och installera om.

Njae, jag försöker rädda viktiga program som finns där. Annars hade jag nog börjat om. Dessa program går inte längre att få tag i, så därför har jag varit noga med kloner och image.
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Jag satte igång processen att hämta min image på systemdisken från en extern disk till den tomma interna disken.

Jag vet inte hur ditt program fungerar men det kan vara någon sorts komprimerat format som måste återställas med samma program.

Kolla manualen. Här är för Acronis True Image 2019: https://www.acronis.com/en-us/support/documentation/ATI2019/index.html#7942.html

Här är en sammanställning över olika dokument: https://www.acronis.com/en-us/support/documentation/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, det funkar inte.
Är nu inne i alternativet äldre ssd från före nybygget. Just nu inte så kul eftersom operativet inte anses äkta. Har inte Microsoft lärt sig än att man byter hårddiskar?
Blåskärm och elände. Kan inte heller använda USB-uttag för min minnespinne och inte heller minneskortsläsaren. Just nu bränner jag en dvd med drivrutiner och hoppas att den accepterar det.

Tänkte lägga in antivirus, så jag har skaffat en trial på F-Secure, men jag måste ju först ta drivrutinerna i felsäkert läge - de du rekommenderade. Så hoppas den accepterar min dvd.

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag hängt med, men har du skapat en återställningsenhet (Rescue Media CD eller USB) mha Acronis True Image Backup-program och har en Backup-fil (.tib), som fungerar och är skapad med samma program?

Montera i så fall den nya disken (SSD) i datorn och anslut disken med Backup-filen (antingen monterar du denna i datorn eller ansluter du den externt via USB). Starta sedan datorn från "Återställningsenheten" (Rescue Media) och följ instruktionerna. Det är nog inte ok med att ha image-filen på systemdisken, utan lägg denna på en egen disk (om det överhuvud taget går).

Det har inte skett så stora förändringar av Acronis program, vad beträffar hanteringen, de senaste åren, så det är bara att försöka. Var bara försiktig och ha inga andra enheter anslutna till datorn under återställningen av denna. /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
47 minuter sedan, skrev bgjo:

Vet inte om jag hängt med, men har du skapat en återställningsenhet (Rescue Media CD eller USB) mha Acronis True Image Backup-program och har en Backup-fil (.tib), som fungerar och är skapad med samma program?

Montera i så fall den nya disken (SSD) i datorn och anslut disken med Backup-filen (antingen monterar du denna i datorn eller ansluter du den externt via USB). Starta sedan datorn från "Återställningsenheten" (Rescue Media) och följ instruktionerna. Det är nog inte ok med att ha image-filen på systemdisken, utan lägg denna på en egen disk (om det överhuvud taget går).

Det har inte skett så stora förändringar av Acronis program, vad beträffar hanteringen, de senaste åren, så det är bara att försöka. Var bara försiktig och ha inga andra enheter anslutna till datorn under återställningen av denna. /bgjo

Det kanske är lite rörigare än så, tyvärr.
Jag har förstås inte image-filen på systemdisken. Den ligger just nu, till ingen nytta på en helt ny mekanisk disk inne i datorn. Den disken var ett av alternativen jag funderade på inatt, men som sagt, det blev bara en kopia av imagen, vilket jag inte är betjänt av. Alla image som jag gjort tidigare ligger på flera externa hårddiskar. Den bästa, i mitt tycke, var den som jag gjorde strax efter datorn byggdes om och fungerade väl - så även min systemdisk.

 

Vad jag nu har gjort istället, utan framgång, var att byta systemdisk till den som tidigare har fungerat, men som behöver ha nya drivrutiner (se ovan) innan den kan fungera. Jag hade laddat ner alla för moderkort, grafikkort,processor. Och jag hade även skaffat en tillfällig licens för F-Secure. Startade i felsäkert läge enligt rekommendation från Cecilia. Satte in USB-minnet med drivisarna. Den uppenbarade sig inte och det såg jag i Enhetshanteraren att det behövdes usb-styrenhetsdrivrutiner. Testade även minneskort och DVD-skiva. Inget uppenbarade sig. Det går av kända skäl inte heller att koppla upp sig eftersom jag behöver drivrutiner för det med. Jag får helt enkelt inte in dem, varken i felsäkert läge eller i normalt läge.

Så just nu befinner jag mig i ett läge där jag behöver hjälp reda ut varför inget går att göra öht oavsett vilket läge datorn är i. Inga externa enheter går att koppla in.
I normalläget anses jag inte ha en äkta Windows. Men det kan jag ju heller inte göra något åt om jag inte kan koppla upp mig. Det har också blivit blåskärm ett par gånger utan att jag har hunnit uppfatta varför och vad det stod.
K Olagus

Redigerad av K Olagus
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev K Olagus:

Njae, jag försöker rädda viktiga program som finns där. Annars hade jag nog börjat om. Dessa program går inte längre att få tag i,

Men då torde du väl ha kvar installationsfilerna för dessa program?

Att installera om på ett nytt operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Men då torde du väl ha kvar installationsfilerna för dessa program?

Att installera om på ett nytt operativsystem.

Nej, som jag skrev har jag inte det. Annars hade det inte varit något problem. 

K Olagus

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev K Olagus:

estade även minneskort och DVD-skiva. Inget uppenbarade sig. Det går av kända skäl inte heller att koppla upp sig eftersom jag behöver drivrutiner för det med. Jag får helt enkelt inte in dem, varken i felsäkert läge eller i normalt läge.

Starta datorn på den dåliga SSD:n och kopiera sen in drivrutinerna på en SSD/hårddisk som du kommer åt när du har startat på den gamla imagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, försöker tolka rätt:

Kopierar drivrutinerna från den stora, dåliga ssd:n till en av de mekaniska diskarna. Byter sen till den gamla, mindre ssd:n. Hämtar där drivrutinerna och försöker få in dem till min gamla ssd. 

Men sen hänger jag inte med.

Tänker att jag gör den gamla ssd:n så bra det går med drivrutiner och uppdateringar plus ett antivirus så jag säkrare kan koppla upp mig. 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan allt fungerar riktigt bra tycker jag inte att du ska installera F-secure utan bara Microsofts Security Essentials: https://support.microsoft.com/sv-se/help/14210/security-essentials-download

Det är alltför ofta de stora antivirusprogrammen ställer till med problem när mycket ska fixas för att få ordning på en gammal installation.

 

Tyvärr har jag lite svårt att följa med i vad du gör, det är besvärligt att komma ihåg hur du benämner olika diskar/SSD t.ex.

 

Men du hade på en annan dator laddat ner drivrutiner om jag förstod det rätt och sen lagt dem på ett USB-minne bara för att upptäcka att du inte kom åt USB-minnet när du hade startat datorn med en gammal image. Korrekt?

Starta då datorn från den dåliga SSD:n, kopiera över drivrutinerna till någon hårddisk i datorn (men inte den med den gamla imagen).

Starta datorn från den gamla imagen, öppna disken med drivrutinerna och installera dem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Innan allt fungerar riktigt bra tycker jag inte att du ska installera F-secure utan bara Microsofts Security Essentials: https://support.microsoft.com/sv-se/help/14210/security-essentials-download

Det är alltför ofta de stora antivirusprogrammen ställer till med problem när mycket ska fixas för att få ordning på en gammal installation.

 

Tyvärr har jag lite svårt att följa med i vad du gör, det är besvärligt att komma ihåg hur du benämner olika diskar/SSD t.ex.

 

Men du hade på en annan dator laddat ner drivrutiner om jag förstod det rätt och sen lagt dem på ett USB-minne bara för att upptäcka att du inte kom åt USB-minnet när du hade startat datorn med en gammal image. Korrekt?

Starta då datorn från den dåliga SSD:n, kopiera över drivrutinerna till någon hårddisk i datorn (men inte den med den gamla imagen).

Starta datorn från den gamla imagen, öppna disken med drivrutinerna och installera dem.

Rätt uppfattat Cecilia! Och jag kommer att göra som du skriver.

Skall ändå, för din skull, reda ut hur det är med diskarna:

På min ombyggda dator ligger systemdisk Intel 480GB. Den har vi nu konstaterat vara så dålig att jag inte bör använda den mer.
I reserv har jag en Corsair ssd på c:a 240 GB. Den har dock inte de drivrutiner som krävs för att starta något öht. Det erfor jag igår då jag skulle försöka använda USB-minnet, minneskort, DVD-skiva med drivrutiner. Den var ju inte aktuell när jag hade bytt hela inredningen på datorn förra året. Men kan ju komma till användning nu om jag gör allt på rätt sätt så som du beskriver. Allt handlar ju om att rädda de program jag inte kan få tillbaka och som är oumbärliga.

(Jag har även en Intel på 240 GB med en trialversion av Windows 10 på, men knappast i nuläget intressant att använda.)

På datorn finns också två stora, nya mekaniska diskar. Den ena oanvänd.
Efter igår kände jag att jag inte kom någon vart.

Men dina tips idag, att sparka igång min trötta ssd 480GB, lägga in drivrutinerna (som hämtades via min laptop ja) på en av de mekaniska diskarna, skifta till Corsair ssd och ladda drivrutinerna, det var något som jag inte hade tänkt på. Tack för det!

Imagen har jag väl knappast någon användning för där den ligger på den tomma mekaniska hårddisken. Den är ju bara en fil så som de ser ut då man gör image.

Tech Troopers ringde idag bara för att berätta att de inte vet när jag får en tekniker hit. Jag gjorde ett ärende 29/9! De kunde inte ge mig besked. Så jag försöker nog själv med utmärkta eforum istället.
Tar itu med jobbet ikväll.
TACK!!

K Olagus

Redigerad av K Olagus
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till bara:

Teknikern från Tech Troopers (som tidigare hjälpt mig mycket och bra, men som nu av någon anledning inte har tid att svara ens - omorganisation?), sa att Acronis True Image inte är ett bra program för ssd-diskar. Vare sig för kloning eller image. Vet någon om detta är riktigt och vad skall man då använda istället?
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acronis listar vilka program som fungerar fullt ut med SSD: https://kb.acronis.com/content/2699

och skriver att det innebär att programmet anpassar sig till om det är en hårddisk eller en SSD.

Är ditt program (årsmodell) med där?

Jag ser t o m att en SSD-tillverkare skickar med en variant av Acronis True Image för att folk lätt ska kunna flytta från hårddisk till en ny SSD: https://forums.tomshardware.com/threads/cloning-ssd-with-acronis-true-image.3364930/

Teknikern kanske inte visste att det bara är gamla versioner som inte bra.

 

I True Image (åtminstone från årsmodell 2017) verkar det finnas funktioner som heter Rescue Media Builder och Acronis Universal Restore. Det kan vara något av dem som du behöver använda för att göra en "image" användbar.

 

Hittade den här sidan nu: https://kb.acronis.com/ati2019/aur

"Bootable Media" skulle du kunna skapa på din fungerande dator.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Jag tror att teknikern var ute efter att ge mig skulden, att jag skulle ha använt ett klonprogram som inte skulle vara kompatibelt med en ssd. Det blev en hel del tjafs och jag sa ifrån med besked och skickade även ett mejl om att cheferna skulle få mina synpunkter. Jag tror att den stackars teknikern bara är väldigt pressad i en situation då Tech Troopers blir Smartify, men inte lyckas ta hand om sina kunder. Nog om det.
Jag har Acronis True Image 2018 och de funktioner du nämner finns. Jag har haft Acronis True Image 2011 också för länge sedan. Båda har fungerat väl och jag har lyckats att göra kloner till såväl mekaniska diskar som ssd. Den senaste imagen gjordes som jag skrev strax efter jag fick tillbaka mitt nybygge förra året.
Jag tror alltså att ssd:n är slut - så gott som. Men nu skall jag strax ta och skifta för att lägga in de nödvändiga drivrutinerna och säkerhetsprogrammet från Microsoft på den tomma mekaniska disken. Sen skiftar jag till min lilla Corsair och skall försöka få rätsida på snurret när jag kommer in där. Igår var det första som hände att jag fick veta att jag inte hade en äkta Windowslicens och så stängdes skärmen. Men i dessa tidevarv borde det väl vara känt att folk byter diskar?!
Det blev en eller annan blåskärm också.

Får se vilka äventyr jag råkar ut för sen. Och hur länge jag orkar hålla ut idag.
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det händer mycket på en disk som inte är kompatibel. Men följande har jag gjort nu:

Chipset in.

LAN in.
Raid gick inte och jag tror inte jag behöver den heller.

VGA där uppfylldes inte minimikraven, vad nu det innebär.

Audio in.

Grafikkortsdrivis in.

Processordrivrutinen där uppfylldes heller inte minimikraven.

Microsoft Security Essentials in och skannat.

Tjatet om illegal kopia av operativet tystades genom att jag tryckte in min licens.

Det mest störande var att jag behövde installera en drivrutin till den mus jag har (en jag fick av tidigare teknikern på Tech Troopers, killen som hjälpte mig förra året efter ombygget) - Steel Series Rival 110. Laddade hem vad jag trodde var en drivrutin, men in kom webbläsare Opera, Avast antivirus, genväg till Facebook. Men hittar inget om musen. Den är lite "flipprig" och det går inte att göra så mycket på musinställningarna i kontrollpanelen. Det krävs mer.

Nu drog jag ur nätverkskabeln, för det händer lite väl mycket på en gång när drivrutiner kopplar upp mig utan att jag vill det.

Imorgon skall jag finputsa allt och det lär väl bli nödvändigt att titta på min trasiga disk för att färska upp mitt minne. Mycket finns ju som jag inte behöver och mycket måste hämtas in.

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

Kul att du har fått igång datorn med den andra SSD:n.

 

Gällande musen prova med Engine 3 här: https://steelseries.com/engine#downloads

Kolla noga under installationen om de skickar med onödiga saker (ibland behöver man välja anpassad installation i stället för standard först).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Cecilia! 

Musen löste jag med en tidigare Logitech vars drivrutiner redan fanns inne. Då hade jag iofs redan hittat drivrutin som skulle ha kunnat funka till Steel Engine -. musen. Men jag gillar Logitechmusen bättre, så det är bra. 

Hann köra CHKDSK på ssd:n också. Inga problem med disken. 

Nu lite frågor:

De andra drivrutinerna jag nämner ovanför och som inte gick att få in, behövs de? 

Idag är planen att hämta Windows uppdateringar. Även lägga in antivirus. (men efter wu tror jag?). Hur hämta Windows uppdateringar på bästa sätt till en disk som inte varit inne på flera år? Är ju lite rädd att det kan bli oreda. 

Återkommer så småningom med fler frågor. 

K Olagus

 

 

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga:

Tänker alltså köpa en ny ssd som är större och förhoppningsvis bättre. Tanken är att klona från den jag nu fixar helt till en ny. Denna funderar jag på och vill veta om den passar min konfiguration. 1 TB tänkte jag mig.

https://www.nordichardware.se/test/test-samsung-860-evo-samsung-ersatter-850-evo-med-ny-mellanklass-ssd.html

Färskar upp minnet med vilka komponenter jag har:

Processor: Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB
Moderkort: MSI Z170A MPOWER GAMING TITANIUM
Grafikkort: MSI GeForce GT 1030 2GB OC Fläktlös
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W
Minnen: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LP

 Och..., skall jag använda Acronis True Image 2018 som verkar lite bångstyrigt eller en äldre version jag har liggande på disken jag nu fixar - Acronis True Image 2011?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev K Olagus:

De andra drivrutinerna jag nämner ovanför och som inte gick att få in, behövs de? 

Nej

 

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Hur hämta Windows uppdateringar på bästa sätt till en disk som inte varit inne på flera år? Är ju lite rädd att det kan bli oreda. 

Det brukar gå bra men om det är väldigt mycket uppdateringar, och särskilt om man har ett antivirus som inte kommer från Microsoft, kan det köra ihop sig så att alla uppdateringar misslyckas. Då brukar det lösa sig om man väljer ut bara ett par stycken uppdateringar först och efter att man har startat om datorn, efter deras installation, så brukar det gå bra att installera många igen.

 

16 minuter sedan, skrev K Olagus:

Denna funderar jag på och vill veta om den passar min konfiguration. 1 TB tänkte jag mig.

Jag har inte sett något om att man behöver ta hänsyn till moderkort mm när man väljer SSD, utan de ska vara lika mycket standard som mekaniska hårddiskar.

 

16 minuter sedan, skrev K Olagus:

Och..., skall jag använda Acronis True Image 2018 som verkar lite bångstyrigt eller en äldre version jag har liggande på disken jag nu fixar - Acronis True Image 2011?

Var 2011 fullt kompatibel med SSD:er enligt Acronis lista?

I så fall går det ju bra med den versionen också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tänkte inte lägga in antivirus först, har ju nu Microsofts säkerhetsprogram. Men min strategi var väl just den, att ta några uppdateringar i taget och starta om.
Acronis True Image 2011 fanns med på listan som en version som stöder ssd, vilket jag ju har testat tidigare. 2011-versionen är betydligt mer lätthanterligt dessutom.
K Olagus

Redigerad av K Olagus
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem har uppstått i ssd-disken när jag jobbar med den nu. Har ännu inte kopplat upp mig och hämtat uppdateringar utan bara gått igenom program och annat innehåll.
Då inträffade muspekarfrysning. Och nu fortsätter det, då och då. Släpper jag musen en stund så kan jag fortsätta jobba. Detta med min Logitechmus. Den funkade bra igår, men började nästan omgående när jag satte igång datorn. Den andra musen, Steel Engine, vars drivrutiner finns inne nu också fungerade öht inte.
Har haft detta problem tidigare, för länge sedan, men jag vet inte vad som löste det. Drivrutiner finns ju inne och jag finner inga utropstecken i enhetshanteraren.
Några idéer?

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara någon Windows-uppdatering som behövs så jag rekommenderar att du kör in dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och alla andra som hjälpt mig i detta ärende!

 

Stort tack!

Nu har jag en väl fungerande ssd som systemdisk. Det tog ett tag och det blev lite trubbel med nerladdningarna från Windows Update, trots att jag gjorde som man skall, några i taget och de med lägsta nummer först. Vid något tillfälle kunde inte Windows "Konfigurera Windowsuppdateringarna. Ändringarna återställs", men uppdateringarna kom in sent omsider. Det blev en blåskärm också i samband med en omstart. Vet inte varför. Allt funkar bra sånär som en uppdatering som inte vill låta sig installeras vare sig via Windows Update eller manuellt hämtad. Den heter KB 4519976.

Muspekarproblemet löste sig när jag bytte från Logitechmusen till Steel Engine-musen.
Nu återstår lite drivrutiner till kringutrustningen som skulle ha hämtats hem för länge sedan.

Sen köper jag den där Samsung-ssd:n på 1 TB. för den som nu är inne, en Corsair, den har inte mycket plats kvar efter alla uppdateringar som kom in. 170 st!

Kloning skall då göras och jag kommer att använda Acronis True Image 2011. Den funkar med ssd-diskar och är betydligt mer användarvänlig.

När jag höll på och skulle hämta hem en licens från F-Secure, så märkte jag att Firefox, som är webbläsaren i den datorn, inte ville fungera så bra. Kunde inte logga in på mitt F-Securekonto. Letade då efter Edge som jag har på laptopen. Det finns en betavariant av Edge för Windows 7. Så löste jag problemet.

Än en gång tack alla!

K Olagus

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga:

Windows Update försöker installera KB 4519976 men misslyckas gång på gång. Jag har försökt hämta den på Microsoft, men det fungerar inte med installation där heller. Alla andra uppdateringar har gått in, såvitt jag förstår. Det verkar som det är en mycket viktig uppdatering, så därför undrar jag hur jag skall göra nu? Inaktiverade mitt antivirusprogram under tiden, så det kan inte ha stört.
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...