Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Onödiga tjänster


Pegee
 Share

Rekommendera Poster

Min sambo har en halvdan dator. Hon tycker att den är nog för hennes behov, men den är långsam!
När man går in i aktivitetshanteraren så finns det en oherrans massa tjänster som körs. Vissa är
nödvändiga och vissa andra är fullständigt meningslösa.  Där borde det gå att hämta hem mycket
tid som går åt till onödiga funktioner.

 

Finns det någon lista på vad alla tjänster gör (den beskrivning som finns i aktivitetshanteraren
är väldigt kryptisk) och som går att stänga av? Svenska eller engelska spelar ingen roll. Det finns
inga andra enheter på nätverket förutom en skrivare och av och till hennes mobiltelefon.

 

tjänst.jpg

Redigerad av Pegee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjänster belastar bara processorn medan de används och de flesta tjänster används inte. Tjänster som saknar ett värde i PID-kolumnen (Process IDentity) är inte ens laddade till RAM-minnet och tar däremot inte ens upp plats i det.

 

Är det processorn (CPU) som är hårt belastad eller är det att minnet är nästan fullt som slöar ner datorn enligt fliken Processer, Prestanda eller Information?

 

För en bättre förståelse av nyttan med att inaktivera tjänster i Windows 10 är det här en bra sida: https://www.howtogeek.com/252969/should-you-disable-windows-services-to-speed-up-your-pc/

och den här tar upp vilka man kan inaktivera utan allt för mycket problem: https://www.howtogeek.com/252969/should-you-disable-windows-services-to-speed-up-your-pc/

Det är inte många man kan ändra från standardinställningen (som oftast är att starta bara när någon behöver tjänsten, dvs Manual).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är någon jättenytta med att stänga av tjänster, så är det i
så fall bättre att satsa på mer minne? Så här ser det ut när jag försöker
starta Firefox:

 

cpu.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ju vara ont om ledigt minne. Hur mycket minne är det (bilden är så liten att jag inte kan läsa vad det står)?

Det ser ut som mycket diskaktivitet också och det kan det bli när det är ont om ledigt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesutrymmet är 1,5 GB använt av 1,6 så det är verkligen inte mycket plats över!
Men det kanske är så att det är dags att ta fram plånboken i alla fall!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för dator är det ?  1.6 GB är väldigt lite minne för Windows 10. Om möjligt att utöka det rekommenderas det eller ett mindre resurskrävande operativsystem (någon unix dist).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en pytteliten ASUS eeeBox PC. Används egentligen bara för att kunna komma ut
på nätet och göra bankärenden, facebook, e-shopping och andra nätrelaterade sysslor.
Inte speciellt krävande. Men som sagt, datorn tar lång tid på sig att komma igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Monshi:

1.6 GB är väldigt lite minne för Windows 10.

Jag håller med Monshi. Jag förstår inte ens hur det går att utföra de uppräknade uppgifterna med så lite minne. Att bankärenden fungerar smärtfritt, utan plötsliga uppehåll, är, enligt mig, det viktigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Monshi:

Vad för dator är det ?  1.6 GB är väldigt lite minne för Windows 10. Om möjligt att utöka det rekommenderas det eller ett mindre resurskrävande operativsystem (någon unix dist).

Ja, jag har för mig att 2 GB RAM är minimum för den senaste versionen av Windows 10.

 

Vill man att det inte ska vara så långsamt så är det nog någon mycket enkel Linux-distribution för mycket gamla eller svaga datorer som är lämplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare: Det är nog dags att ta fram plånboken.
Ett billigare alternativ än att köpa en helt ny dator.
Resultatet lär inte bli racerfart, men acceptabelt i alla fall.
Det är i alla fall värt att försöka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kraftigt avråda från att manuellt stoppa eller avsluta olika tjänster i Windows 10 om man inte vet vad man håller på med.

Visst, man kan tjäna nån ytterligare MB i sparat RAM minne (primärminne) men det är marginellt och viss mån någon löjligt liten processor-användning.

Däremot riskerar man att stöta på patrull i form av ett instabilt system.

Jag håller med Cecilia till fullo i inläggen ovan.

 

Grundregeln är: har man för lite minne - både sekundärt (hårddisk, SSD) och primärt (ram, grafikminne) så brukar det också vara behäftat med en alldeles för slö processor och då skall man inte ens köra ett krävande operativsystem och än mindre program som kräver mer än det klarar av.

I ditt fall avråder jag helt från att köra Windows 10 - även om det kan fungera, dock långsamt.

 

Det finns olika gratis Linux distributioner som kan vara trevliga och dessutom har låg påverkan på systemresurserna, beroende på vilken utgåva och variant man väljer.
Håller du bara på med internet surfing, tittar på video/ bilder, skickar e-post samt ordbehandling etc. så kör ett Linux alternativ på den datorn?
Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några grundkrav för installation av Windows 10.

 

Processor:

1 gigahertz (GHz) eller snabbare processor eller System on a Chip (SoC)

RAM: 

1 gigabyte (GB) för 32-bitars eller 2 GB för 64-bitars 

Hårddiskutrymme:

16 GB för 32-bitars OS eller 32 GB för 64-bitars OS

För att driften inte ska bli ojämn, så utgå alltid med minst 2 GB RAM oavsett 32 eller 64 -bitars.

 

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specifications

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...