Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Erfarenheter av HDD / SSD


Globetrot
 Share

Rekommendera Poster

Skulle vara intressant veta om någons erfarenheter användning av interna hårddiskar (HDD) 2,5" och 3,5" (mest intressant mekaniska HDD men SSD också) hållbarhet, märke/modell m.m. Är det något rekommenderas just för operativsystem (OS) och andra är just bäst för lagring ?

 

Är det klokt att installera SSD i stationär dator för OS och för lagring skulle vara HDD ?!

 

Jag själv brukar partitionera HDD vid nyinstallation av OS (om finns bara en) en del för OS och program andra del för dokument, foto o.s.v. (då är mycket lättare vid ominstallation av OS).

Är det rekommenderas / kan man installera program också separat från OS !?

Redigerad av Globetrot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i flera år kört Windows från en SSD med en extra HDD för lagring. Tycker det har fungerat fint. Jag har för det mesta kört Samsung hårddiskar, vet inte varför det blev så men dom har fungerat väldigt väl och jag har bara haft problem med en disk på säkert 20 år.

 

Jag har provat flera SSD för primär disk för Windows och jag är inte säker på vilket märke och modell jag har nu. Den kom förinstallerad i datorn jag köpte.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Jag tycker att SSD-diskarna är för dyra. Jag har väl ett 30-tal 1TB 3.5" diskar varav de flesta är Western Digital (Black Serie) WD1001FALS och (Green Serie) WD10EADS. Har köpt nästan samtliga begagnade på Tradera men brukar aldrig köpa diskar som snurrat mer än 10K timmar eller i vart fall max 20K timmar. Att diskarna är kollade i Crystal Disk Info och är fria från sektorfel är ett krav.

 

Hitintills har jag inte varit med om att någon hdd har kraschat. Är väl född med med tur.  ?  Och att ersätta dessa dryga 30TB med SSD-diskar skulle ju kosta en mindre förmögenhet. Och molntjänster är inget för mig som kör via mobilt bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Och att ersätta dessa dryga 30TB med SSD-diskar skulle ju kosta en mindre förmögenhet.

Det finns ju idag ingen anledning att som privatperson att använda SSD för lagring utan SSD är ju intressant just som systemdisk och, om det får plats, installerade program och filer man använder väldigt mycket för det är då man drar nytta av att SSD är så snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns ju idag ingen anledning att som privatperson att använda SSD för lagring utan SSD är ju intressant just som systemdisk och, om det får plats, installerade program och filer man använder väldigt mycket för det är då man drar nytta av att SSD är så snabb.

Grannen har SSD i sina datorer, både stationär och laptop, och visst går det snabbare, det är ju inget snack om det. Har själv planer på att "pensionera" den stationära dator vid årsskiftet som jag kör MS Win 7 i och fortsätta använda en annan stationär dator som jag har MS Win 8 i och samtidigt klona den hdd och sätta i en SSD i den istället. Förutsatt att man på ett enkelt och smidigt sätt kan klona en hdd till en SSD. Har ett svagt minne att jag läste om någon moderator på detta forumet som hade klonat en hdd och det resulterade i att hela disken blev korrupt. Dvs den ursprungliga hdd som satt i datorn från början. Dvs kloningen misslyckades och ursprungsdisken blev korrupt. Och det låter ju mindre roligt. Det bästa är väl iof att först göra en total kopia av disken till en extern hdd INNAN man börjar klona disken till en annan SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Det bästa är väl iof att först göra en total kopia av disken till en extern hdd INNAN man börjar klona disken till en annan SSD.

Ja, säkerhetskopior är alltid bra, men jag har klonat en gång för länge sen utan problem men annars så kan man ju se det som att det är ett bra tillfälle för att göra en ren installation av Windows och sen spara den gamla hårddisken som backup ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har precis nu (40 minuter sedan) bytt ut en Intel SSD 520 180 GB med 5 års garanti mot en Samsung 850 Pro 1TB med 10 års garanti.
Det var för att jag hade utrymmes brist.
Min första Intel SSD 520 installerade jag runt 2012 eller därikring och den har verkligen varit bra.
Min första Samsung SSD 850 Pro på 1 TB som D : har jag haft i över fyra år.

Min BPX SSD mSATA M.2 på 480 GB (5-års garanti) har jag haft i  c:a två år.

Alla dessa är extremt snabba, tillförlitliga och kostar därefter naturligtvis.

Men alla mina diskar kör på SATA-gränsnittet förutom BPX som sitter i en M.2 ja förvisso med mSATA även där. 
 

Det finns modernare och snabbare gränssnitt och att köra SSD tex. via PCIE bussen ökar överföringshastigheten rejält mot SATA bussen som max kan hantera 6GB/s=6Gb/s eftersom SATA bussen har 10-bitar: 8 bitar för data och 2-bitar för felkorrigering, för dom som klarar det.

Så här ser det ut hos mig just nu:

after.PNG.3c6f6f7106aaa6099b85280c02e5a794.PNG
Att D disken som är exakt samma som C dvs. Samsung 850 Pro 1 TB ser ut att vara mindre, beror enbart på att jag då valde att utöka den icke allokerade arean till 15 % av totala utrymmet.

Varför kan läsas i AnandTechs intressanta artikel om SSD:

Exploring the Relationship Between Spare Area and performance consistency in modern SSD.

 

Förövrigt har dom flesta konsument SSD 3-års garanti, men tex.Samsungs SSD tex. EVO -serien (5-års garanti) några av marknadens absolut bästa SSD i fråga om hastighet och tillförlitlighet/ kontra pris enligt alla seriösa tester, men det finns andra alternativ som utmanar tronen och då föreslår jag att läsa tester på AnanandTech eller varför inte NordicHardware: Svenska SSD guiden- Världens största test av SSD-enheter – Hitta den bästa SSD:n för dig!

 

Tex. finns det SSD som är så extremt usla, att en snabb hårddisk utklassar den, därför är det viktigt att läsa på och inte bara köpa en SSD bara för att det är en SSD.

 

Hos mig används i huvudsak SSD för Windows 10 operativsystem, WMware virtuella Linux och Windows maskiner samt alla mina installerade program inkl. spel, Cad/Cam samt i olika Adobe program för cache/växlingsfiler, etc. men aldrig för lagring eller inläsning av bilder, filmer, ritningar, backup etc. där använder jag uteslutande hårddiskar, ibland även externa via USB port - men då går det långsamt....men för backup spelar det ingen roll.
Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...