Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforums textredigerare


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Till utformaren av eforum:

Fixa till en knapp för 'marginaljustering' (raka höger- och vänsterkanter), se även bifogad bild! Med tillhörande automatisk avstavning för att minska ev luckar i texten.

Marginaljustering.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är texteditorn något som kommer med forumprogrammet och man kan nog inte bara lägga in knappar och funktioner i det hur som helst, dessutom är automatiskt avstavning en rätt komplicerad funktion som behöver ta hänsyn till avstavningsregler, vad som är vokaler och konsonanter osv. Det som @felix skulle kunna kolla är om en sådan funktion redan finns i programmet men kan aktiveras. Dock så kommer ju i så fall den automatiska avstavningen vara anpassad för engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HTML och CSS har inbyggt stöd för marginaljusterad text och om jag tolkar dokumentationen korrekt för editorn som forumet använder så bör det vara ganska trivialt att lägga till den funktionen. Men det för @felix bekräfta.

 

När det gäller avstavningsregler så finns det numera möjligheter i HTML och CSS att styra dessa och även ange vilket språks regler som skall gälla och på eforum borde det vara ganska trivialt att  se till att det enbart är svenska regler som används. Men jag undrar om det verkligen behövs på eforum för det är ju inte så fruktansvärt svårläst, även om man använder långa ord.

 

Lite dokumentation för avstavning för den intresserade hur som helst.

https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/overflow-wrap

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev dosman:

Till utformaren av eforum:

Fixa till en knapp för 'marginaljustering' (raka höger- och vänsterkanter), se även bifogad bild! Med tillhörande automatisk avstavning för att minska ev luckar i texten.


Hej!

Jag har lagt in en knapp för marginaljustering, "justify" i editorn nu som syns för större skärmar (i mindre skärmar som mobiler m.m. är editorns verktygsrad lite mer begränsad). Testa gärna den. Avstavning kräver mer utveckling och test för att få till och inget jag kan kolla på nu. Men bra förslag ?

 

/Felix

 

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,
Javisst kan det vara en häftig funktion, och jag har nyss testat i Ove Söderlunds tråd i Testhörnan Test - marginaljustering i texteditorn

 

Men för mig är det i alla fall inte något särskilt bekymmer och har heller aldrig varit förut och precis som .M ovan säger

Citat

Men jag undrar om det verkligen behövs på eforum för det är ju inte så fruktansvärt svårläst, även om man använder långa ord.

Och det är ju inte en regelrätt ordbehandlare typ MS-Word etc. vi använder oss av i ett forum...

Men visst, finesser kan vara kul. ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var fan är knappen för marginaljustering!? När man äntligen vill testa den så fick man tji. Varken högerjustering eller centrerad text går heller ej att välja, som tidigare det gjord förrut.

Var-ar-knappen.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.png.cc2469e0ec3a1927c5307e2bbd5f9382.png

Ps. Aha. Om du öppnar upp fönstret så finns alla knapparna där.

Känns som det saknas en knapp: Var är knappen för att stega igenom menyknapparna om man kör med litet fönster?

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

image.png.cc2469e0ec3a1927c5307e2bbd5f9382.png

Ps. Aha. Om du öppnar upp fönstret så finns alla knapparna där.

Fattar inte vad du menar. Hur f-n "öppnar jag fönstret"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja om du har webbläsaren igång och öppnar redigeraren, så får denna en viss storlek beroende på om du kör webbläsaren i fönsterläge eller i fullskärmsläge.
 

Tex. hos mig ser ut ut så här med två olika scenarion i Firefox och med en 24" bildskärm med 1920x1080 upplösning

 

image.thumb.png.1d5032a1b54bc9485df3f4d82a3a0049.png

 

 

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, på det viset.  Jag kör alltid fullskärm med upplösningen 1024x768 och 16 bitars färg. Maxupplösningen för min skärm är 1280x1024, vilket ej går att använda, har testat.

 

Fixa istället till att eforums textredigerare alltid visar fulla menyer / knappar. Tydligt är att jag måste använda min laptop bara för att kunna använda eforum. Snart begär jag urträde från eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visste inte ens om att det var ett problem med detta innan tråden påbörjades.

Jag har överhuvudtaget aldrig noterat detta fenomen förrän i idag.

Detta är knappar jag aldrig lagt märke till och därför aldrig använder och nu när jag blivit varse om dessa, så kommer jag i alla fall aldrig att använda dessa.

Och jag måste säga att för mig personligen har det ingen som helst betydelse heller.

 

Som jag skrev ovan:

Citat

Och det är ju inte en regelrätt ordbehandlare typ MS-Word etc. vi använder oss av i ett forum...

 

Men jag tycker det är tråkigt om du känner så illa över detta att du funderar på att lämna Eforum.

Det vill vi verkligen inte och hoppas att du stannar kvar.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev dosman:

Fixa istället till att eforums textredigerare alltid visar fulla menyer / knappar.

Nja, då blir det i stället problem för dem som har riktigt små fönster, som på mobiler, att hela fönstret tas upp av knappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder dator och fullskärmsläge och har fortfarande ej fått svar på varför inga formateringsknappar visas i textredigeraren! Jag väntar vid min mila...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev dosman:

Jag använder dator och fullskärmsläge och har fortfarande ej fått svar på varför inga formateringsknappar visas i textredigeraren! Jag väntar vid min mila...

 

15 timmar sedan, skrev dosman:

Jaha, på det viset.  Jag kör alltid fullskärm med upplösningen 1024x768 och 16 bitars färg. Maxupplösningen för min skärm är 1280x1024, vilket ej går att använda, har testat.

 

Du har helt enkelt inte tillräckligt med hög upplösning för att det skall fungera korrekt. Men din skärm har möjlighet att visa högre upplösning, så istället för att gnälla över att du har för låg upplösning, varför inte istället be om hjälp att lösa problemet med att du inte når den högre upplösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gnällt över att ha för låg upplösning. Har även prövat på en annan dator med högre skärmupplösning och det är likadant där; inga formateringsknappar. Så jag tycker att admin Felix ska titta på det. Så jag anser att felet ligger i forumprogrammet. Beklagar f ö att du har en dålig dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forumprogrammet har tre uppsättningar av knappar för editorn, för stora, medium och små fönster. Jag vet inte hur många pixlar/upplösning som krävs för de olika kategorierna men datorskärmar med vanlig upplösning/fönsterstorlek är tänkt att hamna i kategorin stora fönster, surfplattor i mediumkategorin och mobiler i kategorin för små fönster. I kategorin för stora fönster har texteditorn 19 knappar, i medium är det 15 och för de minsta 8.

 

Genom att testa olika storlekar på mitt webbläsarfönster verkar gränsen mellan stor och medium ligga på ca 1100-1200 pixlar i bredd. En upplösning på 1024 i sidled medför alltså att man hamnar i mellankategorin.

 

Om man har en Windows-version där man kan och har skalat om visningen får man räkna om upplösningen utifrån det.

 

Själv har jag svårt att förstå vad nyttan med att högerjustera, centrera och justera mot båda kanterna är i ett forum där det är meningen att det ska vara lätt att läsa texten för andra, alla de tre fallen gör texten svårläst. Ser man på Felix inlägg med marginaljustering https://eforum.idg.se/topic/359212-eforums-textredigerare/?do=findComment&comment=1717713 högt upp i tråden är det ju svårläst i och med att avståndet mellan orden hela tiden varierar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min andra bärbara dator har jag den rekommenderade upplösningen 1366 x 768 och då borde jag väl hamna i kategorin 'stor', men det gör jag inte! Fortfarande inga formateringsknappar i forums textredigerare. Jag har på nämnda dator testat med Firefox 68, Edge och IE11, samma nedslående resultat. Verkar olösligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att köra i fönster. Och plötsligt fungerar det! Se bifogad bild. Man skall alltså göra tvärtom s a s. Då får jag väl skriva lite för att kunna marginaljustera. Det där om att det blir luckor / tomrum i texten beror just på avsaknaden av avstavning. Använder man extremt långa ord så bäddar det just för långa tomrum mellan orden. Men det kommer att bli bättre när Felix i snar framtid inför avstavning. Manuell eller automatisk.

 

Då verkar det ju som att problemet är löst. Tycker att texten ovan ser ganska snygg ut! Som alltså är just marginaljusterad. Detta stycka är dock normalt vänsterjusterat.

Plotsligt-hander-det.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att marginaljusteringen såg betydligt snyggare ut i själva redigeraren! Där är raderna betydligt längre! När man sedan klickar på knappen [ Skicka ] så kortas raderna i slutresultatet och plötsligt ser det... mindre angenämnt ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en till trevlig styckeformateringsmöjlighet

som heter 'spärrad text'. Jag har lagt till knappen i

eforums textredigerare - ja, på låtsas då. Dagstid-

ningar brukar nyttja spärrat i sina spalter.

Marginal-Sparrat.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...