Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
jbo

Outlook 2019 - kan inte logga in till G-mail

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Problembeskrivning

Jag har sedan många år min G-mail synkad (IMAP) med min Outlook (Office 2007, 2010, 2013).

Inställningarna hos G-mail är:

IMAP - Aktiverad

2-stegsverifiering - Aktiverad (för ett av mina 7 G-mailkonton)

Åtkomst för tredje part (med "Applösenord") - Aktiverad

Med dessa inställningar har allt fungerat bra till och med Office 2013.

Nyligen uppgraderade jag från Office 2013 till Office 2019 (ej 365-utgåva utan standardversion för användning för en enhet)

Installationen av Office gjordes enl. sedvanlig av- och nyinstallation av Office med bibehållet OS, vilket är Windows 10).

Allt gick förvånansvärt bra - utom att det nu inte går att logga in till G-mail från det nya Outlook (2019, alltså). 

När jag startar Outlook är det alltid offline (default får mig). Fram till dess ser allt bra ut.

Men så snart jag ändrar från offline till online så dyker ett inloggningsfönster från Google upp och vill att jag skall ange e-postkonto och lösenord (och 2-stegsverifiering för det konto som kräver det).

Jag fyller i alla uppgifter men nekas ändå inloggning.

Nästa sak som händer är att Google-fönstret föreslår ett av de andra e-postkontona och vill att jag loggar in där på samma sätt, vilket jag gör, men ändå nekas inloggning.

Osv. med alla konton tills det börjar om med första kontot igen.

Det går inte heller stänga ner Googles inloggningsfönster.

Och det går inte att komma åt Outlook överhuvudtaget så länge Googles inloggningsfönster är aktivt. Och det är det till dess man helt avslutar Outlook, vilket dock inte inte går att göra på vanligt sätt  - det måste ske via Aktivitetshanteraren.

Detta är ett välkänt, numer klassiskt, problem som löstes just med att aktivera "Åtkomst för tredje part" på sitt Google-konto, väl dokumenterat på webb, bl.a. i detta Youtubeklipp (TecknoMath).

Men, som sagt, denna inställning är ju redan gjord och hade uppenbarligen ingen effekt efter uppgraderingen till Office 2019. 

Så jag loggade in på mitt Google-konto och lade till ytterligare en app (för "Åtkomst för tredje part"), vilken är Outlook igen alltså, för den skull att Google/G-mail identifierar mitt nya Office/Outlook 2019 som en ny/annan app än mitt Office/Outlook 2013. Men inte heller detta gav någon effekt på min Outlook i Office 2019 (med min andra dator som fortfarande kör Office 2013 är det inga problem att logga in från Outlook till G-mail).

Försök till lösningar

Jag har nu sökt runt en hel del på webben och svaren på problem verkar vara de samma:

Googles guide för att "Logga in med applösenord"

Och denna åtgärd har jag alltså redan gjort (och den fungerar alltså endast för Office 2013 på min andra dator som nämnts ovan).

Nu har jag dock sett att det möjligen inte räcker att göra ändringarna på Google, utan man måste även göra dem på Outlook (för nyare versioner av Office som 2016 och 2019), t.ex. enligt guiden: Lägga till ett Gmail-konto i Outlook (kolla gärna den enkla steg för steg guide om ni inte är bekanta med den).

Jag har försökt även detta (med valet för IMAP - som inte nämns i guiden ovan - eftersom jag inte har någon 365-version) men det slutar på samma sätt som ovan med att inloggningen nekas i fönstret från Google (enl. ovan).

Eftersom jag endast kan kan komma åt Outlook i offline-läge (enl. ovan) så följer jag alltså guiden i offlne-läge (och är osäker på vilken betydelse det kan ha för resultatet - och skulle det ha betydelse så hamnar jag i en moment-22-situation eftersom jag i onlineläge inte kommer åt något som helst i Outlook, som beskrivits ovan).

Längre än så här har jag inte kommit och hoppas nu på hjälp från ett kunnigt eforum.

Eftersom jag helt sköter min e-post via Outlook är detta av stor vikt för mig.

Alla förslag och tips är välkomna!

EDIT:

Det skall tilläggas att jag ännu inte har testat att gå in på Outlook.com för att där göra inställningar/förändringar -  vilket beror på att jag aldrig haft något konto registrerat där (ett Microsoftkonto har jag dock såklart, men det är, väl, en annan sak) då jag alltid endast haft min Officemjukvara som applikationer på en bestämd fysisk enhet, och är osäker på om det skulle göra någon skillnad om jag nu skulle göra ett sådant försök. Men om någon som använder Office på samma sätt som jag och vet att det fungerar så är det så klart värt att prova.

NY EDIT

Jag loggade ändå in på Outlook.com (man når det både via Outlook.com och via sitt Microsoftkonto -> Fler åtgärder -> Visa Inkorgen).

Det visade sig att det inte hade någon större effekt för min del, kanske p.g.a. att jag inte har något 365-konto.

Till en början är allt jag ser är tomt e-post konto (https://outlook.live.com/mail/inbox) som till viss del påminner om mitt vanliga Outlook för mail (det är alltså första gången jag loggar in här)

De inställningar som man kan komma åt, och som bl.a. visas i t.ex. det här Youtubeklippet "Outlook 2019 How to change your password", (som faktiskt löste just den personens problem med samma sak) är inte åtkomliga för mig på sätt som beskrivs där.

Men i tråden "Anslutning av gmail till Olutlook 2019" (answers.microsoft.com) finns en annan väg att gå.

Följer man anvisningarna där når man via "Inställningar" sitt konto och kan göra de inställningar för synkronisering av kontot som krävs.

Jag fyllde glatt i allt som begärdes (valde att importera till befintliga mappar istället för att skapa ny mapp) för alla mina G-mailkonton och var nu helt säker på att allt äntligen skulle lösa sig.

Det gjorde det emellertid inte.

Problemen i min Outlook 2019 (på datorn) är desamma... :(

Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad mer jag kan göra, men hoppas att det finns andra som vet. Det måste ju bara finnas någon lösning någon stans...

EDIT: Anledningen att det inte hade någon effekt på min Outlook på min fysiska dator är helt enkelt att de länkade trådarna närmast ovan behandlar Outlook på webb - inte på den egna fysiska datorn - för mig framgick det inte helt tydligt

Kanske är det sedan en tid tillbaka så pass allmänt att använda molnbaserade appar - jämför med mjukvara i den egna datorn - att skribenterna i de aktuella trådarna ovan inte lagt ned alltför mycket möda på att tala om vilket slags Outlook som avses.

Detta blir tydligare förklarat längre ned i tråden. 

Redigerad av jbo
Uppdatering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

”för det konto som kräver det” Du har fler än ett Google-konto? Du måste skapa ett nytt applösenord för vardera. De nya lösenorden ska du använda i ditt nya outlook. Ingen annanstans. 

Prova att lägga till kontona via kontrollpanelen istället. Ta bort profilerna innan. Börja med att lägga till bara ett konto(med rätt applösen)

Redigerad av polken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 timmar sedan, skrev polken:

”för det konto som kräver det” Du har fler än ett Google-konto? Du måste skapa ett nytt applösenord för vardera. De nya lösenorden ska du använda i ditt nya outlook. Ingen annanstans. 

Prova att lägga till kontona via kontrollpanelen istället. Ta bort profilerna innan. Börja med att lägga till bara ett konto(med rätt applösen)

Tusen tack för svar :)!

Jag skall försöka följa dina råd.

Först bara ett förtydligande.

Citat

De nya lösenorden ska du använda i ditt nya outlook. Ingen annanstans. 

Det är alltså till mitt Outlook på min fysiska dator som jag vill kunna nå och synka mitt G-mailkonto (i mitt försök att lösa problemet, beskrivet i min edit ovan, förväxlade jag Outlook på webben med mitt Outlook på datorn). Av ditt svar att döma observerade du det, men det kan ju vara bra att göra det klart, för tråden här i allmänhet, då det numera blivit allt vanligare att sköta det mesta i molnbaserade appar.

Citat

Du har fler än ett Google-konto?

Det är riktigt. 7 stycken totalt (och ett outlook.com-konto).

Ett par följdfrågor först (jag är rädd att de kommer att vara väldigt nybörjarmässiga, för det är precis så jag känner mig för närvarande - efter alla misslyckade försök):

Citat

Prova att lägga till kontona via kontrollpanelen istället.

Jag antar att du menar kontrollpanelen i Outlook. Jag vet inget annat sätt att administrera konton än via den (Arkiv -> Kontoinställningar). Och jag kommer som sagt bara åt att göra saker i Outlook i offlineläge. Men det borde väl inte utgöra något problem - om jag först tar bort alla e-postkonton som jag tror du föreslår (se nästa punkt nedan).

Citat

Ta bort profilerna innan.

Börja med att lägga till bara ett konto(med rätt applösen)

Med "Ta bort profilerna", menar du "profiler" liktydigt med e-postkonton?

Tar jag bort e-postkontona förlorar jag antagligen alla dessas relaterade .ost-filer (User>AppData>Microsoft>Outlook; där en massa inställningar/konfigureringar finns). Jag säkerhetskopierar alltid dessa i likhet med .pst-filen och en del annat i Outlook. Frågan är om jag kan använda dem (.ost-filerna) igen, när jag lägger till "bara ett konto" i taget "(med rätt applösen)" utan att få tillbaks problemet?

När du säger "med rätt applösen" - menar du då att jag först skall ta bort befintliga applösen på Google (de två jag har för mitt huvudkonto), innan jag börjar om från början?

Det är ju också så att jag nu sköter min e-post från min reservdator med Office 2013 där Outlook fungerar som den skall. Jag kan ta bort det extra applösen jag, i samband med att lösa problemen här, lade till för mitt huvudkonto. Men det ursprungliga (från ett antal år tillbaka) fungerar ju bra och det vill jag inte äventyra. Så jag hoppas det fungerar att behålla det.

Och, tycker man, borde inte mitt applösen för mitt huvudkonto fungera även på denna dator med Office 2019 då det fungerar på min dator med Office 2013?

D.v.s. - jag skulle kunna bort alla konton utom det och utvärdera vad som händer (så har jag i alla fall minskat risken för att förlora inställningar/konfigurering för det)?

I instruktionen från Google för applösenord står:

"Öppna inställningarna för Google-kontot i appen eller på enheten som du vill konfigurera. Byt ut lösenordet mot det 16 tecken långa lösenordet ovan"

Det är möjligt att det blev någon miss i just den delen i.o.m. nyinstallationen (jag behövde ju aldrig själv lägga till några e-postkonton - allt fanns där från början när installationen av Office 2019 var klar: Konton, Kontakter, Kalender... allt, t.o.m. mina Favoriter (e-postkontakter) fanns där de skulle. Det var bara mina signaturer för e-post som jag behövde lägga in själv.

Jag har försökt att byta ut, eventuellt felaktigt, lösen för mitt huvudkonto (som har applösenord) i Outlook (Arkiv>Kontoinställningar>Kontoinställningar>E-post>Ändra...). Men i Office 2019 fungerar det inte. Man (jag) kommer inte åt några avancerade inställningar i det fönster som öppnas. Se bilder nedan. (Jag försökte även med "Reparera..." där det verkar finnas lite fler alternativ men i steg två dyker samma Google-fönster upp som beskrivits ovan...

Någon som vet hur man kommer åt att ändra lösenord, eller andra väsentliga inställningar som portar, etc. (som man kunde i tidigare versioner av Office), i sitt Outlook (på datorn)? Det skulle förmodligen kunna lösa en hel del.

Sedan tillkommer frågan om hur jag skall göra med 2-stegsverifiering. Skall jag eller skall jag inte.

I Microsoft-guiden "Lägga till ett Gmail-konto i Outlook" trycker man starkt på 2-stegsverifiering.

Vad anser ni här på eforum?

outlook-ändra-1.PNG

outlook-ändra-2.PNG

Redigerad av jbo
Redigeringen är grammatisk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev jbo:

När du säger "med rätt applösen" - menar du då att jag först skall ta bort befintliga applösen på Google (de två jag har för mitt huvudkonto), innan jag börjar om från början?

Jag tror att applösenord är unika för varje app som ska komma åt Gmail-kontot och nu har du en ny app, Outlook 2019, och behöver därför ett nytt applösenord. Börja med att logga in på Googles konto-inställningar och skapa nytt applösenord som du anger i Outlook 2019 innan du börjar med något mer komplicerat som att ta bort konton.

8 minuter sedan, skrev jbo:

Sedan tillkommer frågan om hur jag skall göra med 2-stegsverifiering.

Har du inte redan 2-stegsverifiering till Gmail eftersom du behöver applösenord?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag tror att applösenord är unika för varje app som ska komma åt Gmail-kontot och nu har du en ny app, Outlook 2019, och behöver därför ett nytt applösenord. Börja med att logga in på Googles konto-inställningar och skapa nytt applösenord som du anger i Outlook 2019 innan du börjar med något mer komplicerat som att ta bort konton.

Har du inte redan 2-stegsverifiering till Gmail eftersom du behöver applösenord?

Tack för svar!

Citat

Börja med att logga in på Googles konto-inställningar och skapa nytt applösenord som du anger i Outlook 2019 innan du börjar med något mer komplicerat som att ta bort konton.

Jo, det var alltså det jag gjorde (jag vet att det är jättemycket text i mitt inlägg, jag beskrev där, precis som du skriver, att man kanske kunde anta att Google kunde uppfatta mitt Outlook 2019 som en ny app och lade därför till ett nytt applösenord). Problemet är att jag inte kommer åt att ändra det i mina Outlookinställningar för kontot i fråga (som jag beskrev ovan med bifogade bilder). Har du någon lösning för den delen?

Citat

Du har förmodligen rätt. Jag har i alla fall 2-stegsverifiering för mitt huvudkonto. Och på det har jag applösenord.

För de andra kontona har jag inte lagt in någon motsvarande lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, skrev Cecilia:

Förlåt att jag missade det, men det här bör visa hur du ändrar lösenordet, en bra bit ner på sidan: https://support.office.com/sv-se/article/Ändra-eller-uppdatera-ditt-e-postlösenord-58b62e89-6a9b-467b-8865-d5633fcacc3f

Tack igen!

Länken du hänvisar till är väldigt snarlik länken jag själv hänvisade till:

1 timme sedan, skrev jbo:

Problemet med guiden i länken du skickade är att instruktionen för att ändra inställningarna i Outlook inte stämmer med hur det egentligen ser ut i Outlook 2019 nuförtiden - som jag beskrev tidigare med bilderna ovan (ja, jag vet, det är väldigt konstigt att Microsoft fortfarande inte har ändrat detta i sin guider på webben).

Jag fick hursomhelst tag på Microsofts kundtjänst och fick reda på hur det faktiskt går till (och ja, de bekräftade att det inte går till som i guiderna). Istället är det via Kontrollpanelen - som Polken redan föreslagit i sitt inlägg tidigare:

7 timmar sedan, skrev polken:

Det är alltså den övergripande Kontrollpanelen i Windows han menar.

Jag återkommer under kvällen, eller imorgon kväll, med en liten bildguide hur man når sitt Outlookkonto därifrån.

Förhoppningsvis har jag då också hunnit uppdatera alla mina konton med nytt applösenord, lagt in dem i Outlook via Kontrollpanelen och, vem vet, kanske fått det att fungera...

Tack för allt stöd hittills!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
På 2019-09-03 på 15:15, skrev Cecilia:

Förlåt att jag missade det, men det här bör visa hur du ändrar lösenordet, en bra bit ner på sidan: https://support.office.com/sv-se/article/Ändra-eller-uppdatera-ditt-e-postlösenord-58b62e89-6a9b-467b-8865-d5633fcacc3f

Tack igen!

Länken du hänvisar till är väldigt snarlik länken jag själv hänvisade till:

På 2019-09-03 på 14:04, skrev jbo:

Problemet med guiden i länken du skickade är att instruktionen för att ändra inställningarna i Outlook inte stämmer med hur det egentligen ser ut i Outlook 2019 nuförtiden - som jag beskrev tidigare med bilderna ovan (ja, jag vet, det är väldigt konstigt att Microsoft fortfarande inte har ändrat detta i sin guider på webben).

Jag fick hursomhelst tag på Microsofts kundtjänst och fick reda på hur det faktiskt går till (och ja, de bekräftade att det inte går till som i guiderna). Istället är det via Kontrollpanelen - som Polken redan föreslagit i sitt inlägg tidigare:

På 2019-09-03 på 08:57, skrev polken:

Det är alltså den övergripande Kontrollpanelen i Windows han menar.

Jag återkommer under kvällen, eller imorgon kväll, med en liten bildguide hur man når sitt Outlookkonto därifrån.

Förhoppningsvis har jag då också hunnit uppdatera alla mina konton med nytt applösenord, lagt in dem i Outlook via Kontrollpanelen och, vem vet, kanske fått det att fungera...

Tack för allt stöd hittills!

UPPDATERING 2019-09-04

Detta har gjorts sedan senast:

• På G-mail:
    • Uppdatering av samtliga g-mailkonton (2-stegsverifiering och applösenord)
  • I Outlook 2019 på min dator:
    • Uppdatering av de nya applösenorden (guiden "Importera Gmail till Outlook" fungerar som vägledning om man utgår från att göra inställningarna via Kontrollpanelen (den övergripande för Windows) (istället för Outlook > Arkiv) enligt:
      • Kontrollpanelen > Mail (Microsoft Outlook...) > Visa profiler... > Egenskaper > E-postkonton... > Kontoinställningar > Ändra...
        • (från det näst sista steget ovan är det identiskt med hur det ser ut i den ovan nämnda guiden (och som det ser ut i Outlook 2013)
      • I "Ändra..": Efter att varje lösenord för respektive e-postkonto uppdaterats (samt kontroll av att portar och andra inställningar stämde för resp. konto) kördes den sedvanliga testen med att koppla upp mot IMAP och SMTP
        • Samtliga tester godkändes för alla konton
    • Dags att ansluta med Outlook mot nätet (gå online) och se om det fungerar:
      • Tyvärr precis samma resultat som tidigare (samma inloggningsfönster från Google, etc., etc.)...
      • De orsaker till varför detta kan inträffa och de lösningar som föreslås (under rubriken "Åtgärda problem med att lägga till Gmail-konton i Outlook" i samma guide som nämnts ovan) är genomgångna men har ingen aktualitet/effekt och löser inte mitt problem (det sista steget - att börja om från början har jag inte beaktat då guiden i fråga beskriver processen att helt från början lägga till ett e-postkonto, inte att konfigurera ett redan existerande, med alla de inställningar etc. som finns för det senare... det vill säga, jag följer egentligen Microsofts guide "Ändra eller uppdatera ditt e-postlösenord" till punk och pricka, om än via Kontrollpanelen.)
  • I Outlook 2013 (installerat på gammal trög laptop som används som reservdator):
    • Blev naturligtvis tvungen att där uppdatera alla nya applösenord (utom för mitt huvudkonto, där behöll jag det ursprungliga applösenordet från flera år tillbaka eftersom det ju tidigare redan fungerat), vilket jag gjorde via Kontrollpanelen den här gången (så att jag kunde ha Outlook offline men ändå utföra kontrollen för kontoinställningarna (IMAP och SMTP).
      • Alla uppdateringar för samtliga konton (även huvudkontot med det gamla applösenordet) godkändes under kontrollen
    • Gick online med Outlook och och allt fungerade som det skulle. Alla konton kan anslutas, hämta och skicka mail.

Sammanfattning

• Inställningarna på Google är godkända och fungerande på Google-mail
  • Inställningarna med uppdatering av de nya lösenorden för samtliga e-postkonton  i Outlook 2019 får godkänt vid testkörning (IMAP och SMTP)
  • Inloggning från Outlook 2019 till G-mail misslyckas trots ovan.
  • Men inloggning från en annan dator med Outlook 2013 till G-mail fungerar utmärkt!
  • Som jag ser det är det något relaterat till Office 2019 som går fel, frågan är vad... 
  • Jag har för stunden inte någon egen vettig lösning på detta

Så, tillbaks på ruta 1 vänder jag mig åter med stort hopp till ett kunnigt eforum...

Redigerad av jbo
stavning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att du fortsätter att komma med förslag, Cecilia!

Citat

Har du prövat med "Less secure app access"?

Ja. Det är aktivt på alla konton.

Jag skall ta en titt på länkarna när det blir en stund över. Allt som kan leda fram till en lösning är värt att beakta.

Jag hör så klar av mig igen när något har visat sig ge en lösning - och det kanske finns fler tips på gång in till den här tråden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

UPPDATERING 7/9 -19

Märkliga ting har inträffat. Och fortsätter att inträffa:

Först ingen förändring.

Sedan (5/9) - utan att egentligen ha gjort några egentliga ändringar - fungerade inloggningen från Outlook till G-mail. Precis enligt "boken", för en (1) inloggning.

Dagen efter var det tillbaks på ruta 1...

Jag har lite för mycket annat på dagordningen för att helt ägna mig åt godtyckligheterna i Outlook 2019 men fördelarna med att använda Outlook som e-postklient (jämfört med g-mail på webben) är ändå så pass stora att en lösning av problemet måste till, så, lite i mån av tid:

Fortsättning följer (och i den kommer en lite mer utförlig beskrivning vad som egentligen hände när det plötsligt fungerade - och sedan inte)...

Redigerad av jbo
Tillagd info

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...