Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med spara E-post med Thunderbird.


kalh
 Share

Rekommendera Poster

Hej igen

Go' vänner!

Det var länge sedan...sorry finner ingen tråd som passar.

Jag har problem när jag sparat inkommande mejl i Thunderbird. 

När jag valt "Spara som", så sparas en del mejl som jag vill = Thunderbird Document eml.  Så tror jag att det skall vara..

Men vissa andra mejl får bara under NAMN en "ruta" sedan TYP "Fil". Varför det inte blir med Thunderbird Document eml.

Vill jag öppna "Fil" så är jag frågan om jag öppna med Acrobat Reader, m.ml? Dock inte Thunderbird Document eml….

För val är bl.a. Alla filer eller E-postfiler... allt blir bara...TYP "Fil"...

Hoppas på hjälp med detta 

Den gamle och datorn...

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju välja vilket format man vill spara:

image.png.1978e53d6fac9ffaeda89905b2da3fab.png

 

Om jag väljer Spara som kan jag välja två olika alternativ

image.png.ea86772ce53ad2fc2d68be56c2c730ac.png

 

Väljer jag Fil blir det en .eml

 

Kan du beskriva mer detaljerat hur du gör när du när du ska spara?

 

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63, det var inte igår, stort tack för att du kom med tips...

Nu ser inte "min" Thunderbird ut som du visar på klippen... Men det kanske beror på att du har designat din egen version. Min version är 60.8.0 32 bitars... Jag har inget "Spara markerade meddelanden som"... och sedan en lång lista... jag gör kanske inte heller som alla andra? Jag sparar inte inkomna mejl i skapade mappar i Thunderbird. Jag sparar de mejl som jag vill ha kvar i mappar som finns i Dokument under "den här datorn".

Sedan har jag Thunderbird på en laptop och en PC, på båda dessa har Outlook 2016 bara krånglat, varför jag nu försöker med Thunderbird istället.

Men nu efter att ha kikat på dina klipp så har det blivit bättre och jag tror att jag har kommit underfund med varför vissa filer bara blir Fil … Fil L eller 14-Fil... Jag måste tydligen varje gång när jag vill spara välja E-postfiler.

Om jag låter det stå "Alla filer"... då fungerar det inte, utan blir bara Fil.... Jag spara ju bara mejl så varför går det inte att "låsa" valet på E-postfiler...Utöver dessa två finns också HTML-filler och textfiler att välja på...

Som sagt jag tycker att jag har kommit på rätt väg, men är väldigt tacksam om har flera tips att komma med.

Du kanske upptäcker något av det som jag skall försöka bifoga... det var länge sedan jag var här "inne"...

Provar lite...  Hoppas att det inte blir för knasigt...

Ha en bra kväll!

kalh

 

Thundervbird filformat 2019-09-02-1.JPG

Thundervbird filformat 2019-09-02-2.JPG

E-Forum 2019-09-05-3.JPG

E-Forum 2019-09-05-2.JPG

E-Forum 2019-09-05.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kalh:

Min version är 60.8.0

Det verkar vara en väldigt gammal version för senaste versionen är 69. Se om du inte kan uppdatera:

Hjälp-menyn - Om

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thunderbird 69

Jag har också 60.8.0 (32-bit) och när jag nyss tryckte på Hjälp > Om, meddelade mig Thunderbird att jag hade den senaste versionen.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Det var inte igår som vi möttes så här...men gammal version? Nu är ju jag gammal, men jag vet inte om du har en "gräddfil" till nyare versioner? Tacksam för tipset, men så här ser det ut hos mig...

Jag skall söka vidare...

kalh

E-Forum Cecilia 2019-09-05.JPG

E-Forum Cecilia 2019-09-05-2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ:

Fungerar det att dra ett meddelande till en mapp i Utforskaren? Blir det en fil eller blir det bara en genväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Thunderbird 69

Jag har också 60.8.0 (32-bit) och när jag nyss tryckte på Hjälp > Om, meddelade mig Thunderbird att jag hade den senaste versionen.

 

51 minuter sedan, skrev kalh:

Hej Cecilia!

Det var inte igår som vi möttes så här...men gammal version? Nu är ju jag gammal, men jag vet inte om du har en "gräddfil" till nyare versioner? Tacksam för tipset, men så här ser det ut hos mig...

Jag skall söka vidare...

kalh

,

,

Förlåt, jag råkade titta på fel program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev kalh:

Hej Mikael63, det var inte igår, stort tack för att du kom med tips...

Nu ser inte "min" Thunderbird ut som du visar på klippen.

Jag har Thunderbird i engelsk version men om jag markerar ett meddelande så får jag under Arkiv (File) upp samma alternativ som Mikael63, dvs även Spara markerade meddelanden, som kan utvidgas till olika format.

215092231_TBSparamarkerademeddelanden.png.9a3cb9082254548865d8bfea4cd0f35c.png

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...