Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bladflikar döljs


Lassepiano
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en excel-fil, där den vågräta rullningslisten lägger sig ovanpå bladflikarna och gör dessa oåtkomliga. I alla andra filer ligger den där den ska, alltså strax ovanför flikarna. Hur kan man fixa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag borde naturligtvis berättat vilken version jag har. Det är Office 365 för Mac, och där finns inga punkter till vänster om rullningslisten. Jag använder oftast tangentkommandona för att byta flik, men det är knöligt om en vill flytta eller kopiera blad. Då är det ju smidigare att ta tag i en flik och dra iväg den. Om flikarna syns är det ju också lättare att veta i vilket blad en befinner sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått detta tips: "Testa att maximera fönstret"

Om det nu inte redan är maximerat, testa att ändra till ett mindre fönster och sedan maximera.

 

Kan du avpersonifiera innehållet i (en kopia av) den filen och ladda upp här kan jag be en som har Mac att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack Mikael!

Här kommer filen. En kan maximera/minimera och få fram flikarna, men så fort en jobbar i ett blad kommer ju rullningslisten fram allt för lågt ner, och det blir ju rätt tungjobbat då. Och det är alltså den enda av alla mina Excel-filer som beter sig så här. Kan tillägga att det är en mycket gammal fil, som har använts både på PC och Mac, numera sparad i xlsx-format. (Har även testat att spara i äldre format, men det blir ingen skillnad.)

KassabokTom.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kan konstatera att det (inte ens) i Windowsmiljö visas någon vertikal rullist.

Berodde på:

En vågrät och lodrät rullnings List visas som standard i en Excel- arbetsbok så att du kan bläddra igenom data i sina kalkyl blad. Men du kan aktivera eller inaktivera rullnings lister efter behov.

  1. Klicka på fliken Arkiv.

  2. Klicka på alternativoch sedan på kategorin Avancerat .

  3. Under visnings alternativ för den här arbets bokenavmarkerar eller markerar du kryss rutan Visa vågrät rullnings List och Visa lodrät rullnings List för att dölja eller Visa rullnings listerna.

Funderar på om där finns någon annan/ytterligare inställning på en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ned din fil och fick samma problem, men sedan valde jag ctrl+a och ctrl+c. Öppnade en ny bok och klistrade int med ctrl+v. Då fungerade det.

Du lär dock få göra om det med varje blad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael och Pelle P!

 

Mikael: Det verkar som om Mac-Excel har betydligt färre inställningar än Windows-varianten. Jag kan inte hitta några Visa rullningslister och inget Avancerat alls under Alternativ. Trist att det är sån skillnad mellan olika plattformar! 

 

Pelle P: Jag testar ditt förslag och har lite klipp- och klistra-fest i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara något knas på sista bladet där några rader inte syns 77-85 hos mig.

 

BOKSL+BUDGET 2019-20

 

Felmeddelande i libreoffice

 

Varning vid laddning av dokumentet KassabokTom.xlsx:
Data kunde inte läsas in fullständigt eftersom det högsta antalet kolumner per blad överskrids.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MH!

Excel-versionen i Youtube-klippet visade någon annan (troligen äldre) version med många fler valmöjligheter, som inte min version har, men Microsoft-anvisningarna löste problemet! Det fanns valmöjligheter i Mac:ens egna systeminställningar. Valde att rullningslisterna visas "Vid rullning" och inte "Alltid" som var den tidigare inställningen. Det fanns inget "Aldrig"-alternativ. Dom visas vid rullning, men då på sin "rätta" plats ovanför bladflikarna av någon underlig (men bra!) anledning. 

Tusen tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vedex, det märkte jag också, och undrade om det hade med saken att göra. Jag tog fram dom raderna, men det gjorde ingen skillnad. Men, som sagt ovan, problemet verkar vara löst nu. Intressant med varningen, dock. Kanske filen helt enkelt är för gammal för att funka korrekt. Den är skapad för flera år sen i någon äldre Windows-dator.

 

Tack i alla fall! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde en kontroll och fick varning om dolda rader.

När detta testades på en Mac syntes ingen rullist, flikarna fullt synliga, men när man flyttade muspekaren åt sidan eller neråt dök de upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...