Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
dosman

Surfa medelst fiber

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Inledning:
I nästan alla mina da'r har jag surfat med kontantsurf av känt bolag. Men nu är mitt tålamod slut med det! T ex i går, strax efter midnatt, laddade jag ned en uppdatering på 75 MB vilket tog hela 50 minuter. Surfstickan är 'märkt' 3.6 Mbit/s (= 450 KByte/s) men den faktiska hastigheten var alltså ca 20 KByte per sekund. Endast självplågare nöjer sig med den hastigheten. Normal hastighet för surfstickan är bara ca hälften av den nominella, runt 200 KByte/s med andra ord. Tilläggas kan att signalstyrkan är alltid lägsta möjliga: 1 stapel av 5 möjliga, oavsett plats i staden jag huserar.

Utveckling:
Jag bor i hyreshus och har "Tre hål i väggen", som det så populärt heter. Alltså en, i mitt fall, utanpåliggande vit plastdosa med uttag för radio, tv och Internet. I det sistnämnda sitter det en skyddsbult som man skruvar ut för att koppla in kabel. I våras avvecklades dock detta kabeltv-uttag. I stället drogs i våras fiber in i huset. (En montör kravlade på alla fyra i min lägenhet och frågade var jag ville ha de nya uttagen.)

Några dagar senare kunde jag av fastighetsägaren kvittera ut hårdvara: En ask med fjärrkontroll, en kartong med modem och en kartong med router. Tror jag, ty än har jag inte öppnat kartongerna och tittat efter! På asken med fjärrkontrollen finns dock en bild på en fjärrkontroll. Asken och de två kartongerna har legat på hatthyllan i tamburen nu i åtminstone fem månader. Det står förresten Telia på kartongerna. (Jag dammar av dem var fjortonde dag...)

Frågan/Undran:
Hur går jag nu vidare för att kunna åtnjuta Internet via detta tämligen nydragna fibernät? (Hyran höjdes förstås även för dem som inte utnyttjar nätet, så det är väl dags att börja utnyttja det.)

Surfsticka-Fibernat.png

Redigerad av dosman
Snyggat till fula radbrytningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett uttag i hallen, strax innaför ingången till lägenheten, och ett i rummet. Nej, inget mer finns installerat. Bara själva kabeldragningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. Osäker på hur man tänkt sig detta.. har uttaget i hallen plats för en eller två nätverkskablar?

Men jag tror att det är väldigt enkelt.

Packa upp prylarna från Telia, anslut medföljande nätverkskabel till uttaget i hallen (jag skulle börja där, bara för att testa) och till port märkt WAN, troligen röd, på Telias pryl. Sedan ansluter du datorn med nätverkskabel till någon av de fyra portarna märkt LAN, troligen gula.

Det ska vara allt som behövs. (Telia-prylen ska givetvis ha strömförsörjning med.)

Ja, givetvis ska inte dessa prylar stå på golvet i hallen men bara för att kolla om det fungerar.

Vill man ansluta trådlöst så använder man det nätverksnamn och den nätverksnyckel som står på Telia-prylen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
41 minuter sedan, skrev dosman:

En ask med fjärrkontroll, en kartong med modem och en kartong med router. Tror jag, ty än har jag inte öppnat kartongerna och tittat efter!

Jag tror att du har fått en router, en tv-box och en fjärrkontroll.

Den utrustningen fick jag när jag valde Telia efter att ha fått fiber installerat. (Bor dock i villa varför jag har ytterligare en hårdvara "synlig")

Tillägg: om så är fallet så är det routern jag avser med "Telia-prylen" i tidigare inlägg.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tala om att på undersidan av väggdosan i hallen finns två uttag som är förbundna med en kort avtagbar sladd/kabel.

Men stopp och belägg: Bör jag inte skaffa ett abonnemang först! Det var främst det jag ville ha hjälp med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att det är Telia Öppen Fiber och i så fall behöver du välja en tjänsteleverantör och beställa här: https://www.bredbandswebben.se/start/

Där finns också en knapp för att kolla att det verkligen är Öppen Fiber du har fått.

Men har du inte fått någon information på papper i samband med att du fick uttag och utrustning?

Kanske dags att öppna Telia-förpackningarna för att se om det finns några instruktioner i dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, skrev dosman:

Men stopp och belägg: Bör jag inte skaffa ett abonnemang först! Det var främst det jag ville ha hjälp med!

Eftersom du redan fått utrustningen från Telia så är det väl hyresvärden som tecknat avtal med just dem.

Jag skaffade Telia Öppen fiber (Eftersom IP-Only saknar kompetens för sådant) och i detta ingick en fiberkonverter som monterades av de som fått uppdraget av Telia.

Först därefter skaffade jag en tjänsteleverantör och det blev (också) Telia (eftersom de hann kontakta mig, svara på mina frågor, leverera utrustning och jag hann testa detta på öppet köp INNAN jag fick svar via e-post från Bahnhof som var de jag tänkt anlita)

DÅ fick jag router, tv-box och fjärrkontroll. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev dosman:

Kan tala om att på undersidan av väggdosan i hallen finns två uttag som är förbundna med en kort avtagbar sladd/kabel.

Tack! Då blev det tydligare. Den korta kabeln ska sitta kvar om du avser nyttja uttaget i vardagsrummet för att ansluta din router. Kanske enklare att få plats med den på tv-bänk eller liknande än ligga på ex. hatthyllan i hallen.

Det går även att ha routern i hallen och ersätta den korta kabeln med en längre som ansluts till routern, för att kunna koppla in tv-boxen i vardagsrummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu har jag packat upp ena kartongen! I den ligger en rund, svart tv-box, tror jag det är, med en stor silverfärgad knapp på ovansidan placerad i ytterkanten. Fabrikat: Arris. Modell: VIP4302 med engelsk installationsguide.

På den andra kartongen, med svensk reklamtext står det. 'Wifi-router Plus' Telia. På kartongen står vidare 'IPv6', 'Wifi 2,4 GHz', 'Wifi 5 GHz 4x4 ac - upp till 1 Gbit/s', 'TG799vac Xtream'.

Tv-boxen tänker jag inte använda för jag har ingen TV och vill inte ha det! Fasiken vad många sladdar, förresten.

@Mikael63 skrev: "...givetvis ska inte dessa prylar stå på golvet i hallen men bara för att kolla om det fungerar."

Det tänker jag inte ha, får ej plats! Ytan är 3 x 1 m och en stor cykel och transportkärra tar upp all plats! Dessutom har jag heller inget eluttag i hallen...

@Cecilia Har kolla din länk Bredbandswebben och där konstaterat att jag har fiberanslutning: "Grattis, din bostad har fiberanslutning!" Från Bredbandswebbens hemsida kan jag sedan gå till leverantörens hemsida, Telia m a o. Men redan på Bredbandswebben kan jag se alla typer och priser av bredband.

Herregud vad dyrt! Billigast 429 kr/månad, 12 mån bindningstid ("Breband 250"). Dyrast 838 kr/mån, 12 mån bindning: "Bredband 250, bredbandstelefoni och tv-paket Lagom".

Så jag struntar i att trycka på någon av knapparna "[Gå till leverantörens hemsida]".

Redigerad av dosman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har säkert en gruppanslutning, kostnaden bakas in i hyran. Då brukar man kunna få ned priset med cirka 50% eller mer.

Anslut din router, starta med det. Se om den får kontakt. Sedan kan du, som sagts, dra en nätverkskabel till datorn eller koppla upp den trådlöst till routern.

Testa och se och lös sedan det praktiska med exakt var den ska stå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har valt Bahnhof i Framtidens (kommunalt bolag) fiber i Göteborg. 465kr/kvartal +25kr+25kr=515kr/kvartal eller 172krmånad för 100/10 Mbit/s

I Höganäs (Öresundskraft nät (Kommunalt Helsingborgsbolag) ) kostar Bahnhof för 100/10Mbit/s 248kr/månad för 10/10Mbit/s Bredband 2? ca 190kr/månad.

Tydligt att "Fiber" är en marknad med stora lokala variationer......

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Monshi Får fråga fastighetsägaren ang ev gruppanslutning. Men jag fruktar att kostnadsinbakningen i hyran endast gäller tv-biten. Det tekniska, med apparaterna, klarar jag nog av, det ligger i blodet. 😄

@jannejanne Kan även jag t ex välja Bahnhof (järnvägsstationen) eller måste jag använda Telia? Routern är ju deras... Just nu använder jag, som bekant, USB-modem. 1 GB och 55 kr per månad. Slut @ jannejanne.

Vet dock fortfarande inte hur man tecknar abonnemang! Var på Telias hemsida men hittade bara att man kan beställa grävning för fiberkabel! Den har jag ju redan! Är det jag som är korkad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, skrev dosman:

Vet dock fortfarande inte hur man tecknar abonnemang! V

Det är väl Bredbandswebben som du var inne på förut. Men det gäller ju då att veta att du inte redan har ett gruppabonnemang via fastighetsägaren. Har ni inte fått ut någon information om fiberanslutningen och hur den ska användas?

Någon granne du kan fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har ni inte fått ut någon information om fiberanslutningen och hur den ska användas? Någon granne du kan fråga?

Nej, ingen info. Nej, ingen att fråga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Premiäruppackar väl routern då och testar om jag kommer ut på Internet.

(Hoppas någon trycker på 'Gilla-knappen'.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har packat ned routern igen. Ingen bruksanvisning medföljde, bara ett häfte med säkerhetsföreskrifter. Ska man behöva söka efter bruksanvisning på Internet? Fan ta Telia.

Antalet portar på routern närmar sig dessutom oändligheten. För ansträngande att hålla på med gissningar på inkopplingar. Ska söka upp fastighetsägaren och kasta kartongerna efter honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller routern ska du ha en nätverkskabel från uttaget i hallen till routerns WAN-port och sen en nätverkskabel från en av routerns LAN-portar till datorns nätverksuttag, samt ström till routern. Mer än så ska inte behövas.

Men det är normalt att man får hämta en manual på internet för då är man säker på att man alltid läser den senaste versionen. Så vitt jag minns brukar Telia vara rätt lätt att hitta på, först Kundtjänst, support, Kundservice eller något liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+

Det finns bara en WAN-port och den är röd.

Det finns fyra LAN-portar och de är gula. Det spelar ingen roll vilken man använder.

Alla nätverkskablar ser likadana ut "inuti". Det var länge sedan det kunde behövas en speciell kabel mellan modem och router. Välj i första hand de kablar som medföljer förutsatt att de är nog lång. Detta eftersom man då, vid ev. problem, inte har orsakat problemet själv genom att välja en gammal nätverkskabel som man egentligen inte vet i vilket skick den är.

Man behöver inte logga in i routern och ändra admin-lösen, ändra (trådlöst)nätverksnamn, ändra lösen för det trådlösa nätverket. (även om så påstås i vissa sammanhang)

Uttaget i hallen har ju två anslutningar och dessa är nu förbundna med varandra. Det kan vara svårt att veta vilket som är "inkommande" om de inte är märkta. Gissningsvis är det uttaget till vänster som är "inkommande".

Om man låter den korta kabeln sitta kvar och använder uttaget i rummet så finns ju där bara ett uttag att välja.

@dosman även om du tycker att du saknar information osv. från hyresvärd/leverantör och väljer att strunta i allt så kommer du likafullt att få betala för detta via hyran. Plus de fortsatta kostnaderna för att köra via USB-modem.

Om jag vore som du skulle jag se till att nyttja utrustning/tjänsterna (inkl. tv) maximalt om det är så att jag tvingas betala för detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev dosman:

@Cecilia eller @Mikael63 Nu när ni kan beskåda bilden på min router: Vad heter då de två gröna, den grå och de fyra gula uttagen? Antar att den röda porten är WLAN?

Ursäkta att jag tränger mig på ...

Routern har också ett modem inbyggt och kan anslutas med xDLS via en telefonlinje, i stället för med den röda WAN-porten. Det är vad den grå porten är till för. Den är också förberedd för bredbandstelefoni, i de gröna portarna kan vanliga analoga telefoner anslutas, eller basstationer för DECT-telefoner. Det är vad mitt blod säger mig. 😉

Som Mikael63 skrev tidigare - de gula är LAN-portar (Local Area Network) och den röda avser WAN (Wide Area Network) för anslutning till bredbandsleverantören när det görs med Ethernet (eller fiber via en mediaomvandlare).

WLAN står för Wireless Local Area Network, d v s den trådlösa delen av ett lokalt nätverk.

En bit ned på sidan finns länk till ett produktblad (pdf).
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/technicolor-gateway-799vac-xtream

Under rubriken Hardware Specifications anges bl a:
Interfaces WAN: 1 RJ-11 DSL line port
Interfaces LAN: 2 FXS POTS ports

Det första avser den grå porten, det andra de två gröna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att kasta sten i glashus ...

Det finns en hel del förvirrande uttryck och benämningar i många instruktioner och manualer. I texten, i bilden om routern som dosman bifogade, står det "Koppla en nätverkskabel från det första inkommande fiberuttaget ...". Rimligtvis syftar Telia på ett uttag för bredband via fiber, men det är vanligtvis inte fiberuttag som monteras i lägenheter och villor. Det kanske inte ens är fiber ända in i bostaden. Och den som läser instruktionen kanske inte har en aning om bredbandet kommer via fiber eller inte.

Här ett exempel på en dosa med ett fiberuttag.
http://armteel.com/shop/sv/uttag-skarvbox/92-fiberuttagfiberskarv.html

Bild från sidan i länken här ovan.

image.png.b684a5d86f2055dad1d71cd11b5ee698.png

"Fråga Kjell" skriver om "fiberuppkoppling" och att ordet används något godtyckligt. Så kan det vara men det tycker jag inte är lika förvillande som när fiberuttag används när det egentligen avser ett nätverksuttag för ethernet.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/internet/internetanslutningar#bredband-via-fiber

Bara en reflektion så här mitt i natten ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ChristerE Tack för den utsökta informationen! Tänkte nu på morgonen koppla in prylarna men då stöter jag på detta problem: Ethernet styrenheten... Exakt samma problem som i eforumlänken:

https://eforum.idg.se/topic/137004-ethernet-styrenhet-inga-drivrutiner/

Windows Update hittar inget - förstås. Jag har datorn IBM ThinkCentre och Windows XP Sp3. Tidigare har det fungerat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...