Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
EES

LÖST Thunderbird och Windows 10 maj-uppdateringen

Rekommendera Poster

Efter att ha genomfört Windows 10 May 2019 update går det inte att öppna Thunderbird. Jag får följande meddelande: ”Your computer must be restarted to complete a previous upgrade of Thunderbird. Do you want to reboot now?”. Hur många gånger jag än startar om datorn kommer samma meddelande tillbaka. Vad göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva med att reparera eller av- och nyinstallera Thunderbird. Många program går att reparera från listan över installerade program i Kontrollpanelen, man väljer program och sen Ändra.

 

Kan ju vara bra att göra en säkerhetskopia av alla mejl och inställningar i Thunderbird utifall att sånt skulle försvinna vid avinstallation. Normalt finns allt det i mappen:

C:\Användare\"ditt anv.namn"\AppData\Roaming\Thunderbird

Kolla att du en bit ner därifrån kan hitta en mapp för mejlen och ta sen en kopia av Thunderbird-mappen med innehåll.

För att se mappen AppData (om du har problem med att hitta mappen behöver du tillåta visning av dolda filer: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028316/windows-view-hidden-files-and-folders-in-windows-10

 

Hjälpte något av ovanstående?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cecilia, tack för tipsen. Tyvärr går det inte att reparera eller avinstallera Thunderbird (ver. 68.0). Jag får exakt samma meddelande som när jag försökte öppna Thunderbird. Jag har säkerhetskopierat alla mejl och inställningar på ett USB-minne. Nu återstår att bli av med Thunderbirdprogrammet, men hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma besked igen när jag försökte avinstallera i felsäkert läge. Thunderbird finns kvar efter att ha klickat på Ja med efterföljande omstart.153282129_Tbirdfel.JPG.51962745009c873012a4df0d11996321.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva med detta:

  1. Starta Aktivitetshanteraren, välj fliken Processer.
  2. Om Thunderbird finns i listan, högerklicka på den och välj att avsluta.
  3. Starta Utforskaren/Den här datorn.
  4. Leta reda på mappen som Thunderbird-programmet finns i, antingen C:\Program\Thunderbird eller C:\Program (x86)\Thunderbird (eller kanske Mozilla Thunderbird på slutet).
  5. I den mappen ska dessa 2 filer och 1 mapp finnas: active-update.xml, updates.xml och updates
  6. Ta bort dem.
  7. Starta om datorn.
  8. Försök avinstallera Thunderbird nu.

Hämtat från https://support.mozilla.org/sv/questions/1153083

 

Eller mer brutalt som de föreslår på sidan https://support.mozilla.org/en-US/questions/1161878

Hoppa över punkt 5 och i punkt 6 ta bort hela Thunderbird-mappen och i punkt 8 installera Thunderbird igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resultat av senaste förslagen:

Punkt 2. Thunderbird fanns inte i listan över Processer

Punkt 5. De 2 filerna och mappen fanns inte i mappen Thunderbird

Återstod att pröva den brutala lösningen och den fungerade!🙂

Nu kan jag använda Thunderbird igen.

Cecilia, stort tack för allt arbete du lagt ner med detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...