EES Postad 2 september, 2019 Share Postad 2 september, 2019 Efter att ha genomfört Windows 10 May 2019 update går det inte att öppna Thunderbird. Jag får följande meddelande: ”Your computer must be restarted to complete a previous upgrade of Thunderbird. Do you want to reboot now?”. Hur många gånger jag än startar om datorn kommer samma meddelande tillbaka. Vad göra? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 2 september, 2019 Share Postad 2 september, 2019 Pröva med att reparera eller av- och nyinstallera Thunderbird. Många program går att reparera från listan över installerade program i Kontrollpanelen, man väljer program och sen Ändra. Kan ju vara bra att göra en säkerhetskopia av alla mejl och inställningar i Thunderbird utifall att sånt skulle försvinna vid avinstallation. Normalt finns allt det i mappen: C:\Användare\"ditt anv.namn"\AppData\Roaming\Thunderbird Kolla att du en bit ner därifrån kan hitta en mapp för mejlen och ta sen en kopia av Thunderbird-mappen med innehåll. För att se mappen AppData (om du har problem med att hitta mappen behöver du tillåta visning av dolda filer: https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028316/windows-view-hidden-files-and-folders-in-windows-10 Hjälpte något av ovanstående? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EES Postad 3 september, 2019 Trådskapare Share Postad 3 september, 2019 Cecilia, tack för tipsen. Tyvärr går det inte att reparera eller avinstallera Thunderbird (ver. 68.0). Jag får exakt samma meddelande som när jag försökte öppna Thunderbird. Jag har säkerhetskopierat alla mejl och inställningar på ett USB-minne. Nu återstår att bli av med Thunderbirdprogrammet, men hur? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 3 september, 2019 Share Postad 3 september, 2019 Försök starta om datorn i felsäkert läge innan du avinstallerar Thunderbird på vanligt sätt. https://www.enkelteknik.se/starta-windows-10-i-felsakert-lage Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EES Postad 3 september, 2019 Trådskapare Share Postad 3 september, 2019 Samma besked igen när jag försökte avinstallera i felsäkert läge. Thunderbird finns kvar efter att ha klickat på Ja med efterföljande omstart. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 3 september, 2019 Share Postad 3 september, 2019 Pröva med detta: Starta Aktivitetshanteraren, välj fliken Processer. Om Thunderbird finns i listan, högerklicka på den och välj att avsluta. Starta Utforskaren/Den här datorn. Leta reda på mappen som Thunderbird-programmet finns i, antingen C:\Program\Thunderbird eller C:\Program (x86)\Thunderbird (eller kanske Mozilla Thunderbird på slutet). I den mappen ska dessa 2 filer och 1 mapp finnas: active-update.xml, updates.xml och updates Ta bort dem. Starta om datorn. Försök avinstallera Thunderbird nu. Hämtat från https://support.mozilla.org/sv/questions/1153083 Eller mer brutalt som de föreslår på sidan https://support.mozilla.org/en-US/questions/1161878 Hoppa över punkt 5 och i punkt 6 ta bort hela Thunderbird-mappen och i punkt 8 installera Thunderbird igen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Solution EES Postad 3 september, 2019 Trådskapare Solution Share Postad 3 september, 2019 Resultat av senaste förslagen: Punkt 2. Thunderbird fanns inte i listan över Processer Punkt 5. De 2 filerna och mappen fanns inte i mappen Thunderbird Återstod att pröva den brutala lösningen och den fungerade!? Nu kan jag använda Thunderbird igen. Cecilia, stort tack för allt arbete du lagt ner med detta! Cecilia reagerade på detta 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster