Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnader mellan olika Epson Ecotank modeller?


Krister Persson
 Share

Rekommendera Poster

Krister Persson

Jag skall köpa en ny skrivare och har bestämt mig för en Epson Ecotank.
De modeller som jag skall välja från är ET-2700. ET-2710. ET-2711 och ET-2720.
Jag har tagit ut produktblad på samtliga för att försöka förstå mig på skillnaden mellan dessa modeller. Men det är inte helt lätt så jag vill ha hjälp från någon som är mer insatt.
Jag kan dock konstatera att såväl skanner- som skrivarenheterna är identiska på dessa modeller med exakt samma egenskaper.
Men sen?
Verkar vara mest utseendet och manöverpanelerna som skiljer. Som t.ex. ET-2720 är den enda som har en liten fin display på framsidan. Sånt kan jag vara utan.
Men vad skiljer ET-2710 och 2711 åt? Där hittar jag ingen skillnad förutom att 2711 har blå färg på manöverpanelen. Men det kan väl inte vara allt??


En annan sak som skiljer är hur många sidor de skriver ut i svart text resp. färg.
Och här är något som inte stämmer med produktbladen.
ET-2700 anges att kunna skriva ut 7500 sidor i svart text och 6000 sidor med färg.
De andra modellerna skriver ut 4500 sidor svart text och 7500 sidor med färg. Och detta är då uträknat för den mängden bläck som man får i flaskorna man köper för att fylla på med. 
ET-2700:s flaskor av typen 102 innehåller 70 ml bläck för färgerna och hela 127 ml för svart färg.
De andra modellernas flaskor av typen 104 innehåller alla 65 ml bläck även den svarta.
Att 2700 skriver ut fler svarta text sidor är ju logiskt ned sin större flaska.
Men hur kan de andra skriva ut 1500 fler sidor i färg med mindre flaskor??
Skrivhuvudena sprutar ut 3 pl droppar och har samma konfiguration med avseende på antal munstycken på alla skrivarna så det borde ju gå åt lika mycket bläck. 
Det verkar då ologiskt att det kan skilja 1500 sidor trots mindre bläckflaskor.
Det medföljer bläck vid köpet men inte riktigt lika mycket som som i de flaskor man köper för påfyllning. Det medföljande bläcket anges motsvara 88 bläckpatroner för samtliga skrivare. Men även här skiljer det.
Med det medföljande bläcket så kan man skriva ut 6500 sidor svart text och 5200 sidor med färg på 2700. Medans de andra skriver ut 3600 sidor svart text och 6500 sidor med färg. Samma fråga här. Alla skrivarnas medföljande bläck anges ju motsvara 88 patroner.Hur kan då 2700 skriva ut 1300 sidor mindre vid färg med samma bläckmängd som alltså motsvarar 88 patroner?

Har hittat en annan skillnad till. 2700 kan skriva ut med fler format på pappret än de övriga.


Verkar som om jag trots allt själv hittade skillnaderna på de olika modellerna :-)
Utom då skillnader mellan 2710 och 2711. Manöverpanelens färg skiljer. Kan det vara allt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill använda Google cloudprint så har samtliga stöd för det, men bara ET-2720 har stöd för Apple Airprint också.

Dessutom borde medföljande bläck räcka i flera år vid normalt antal utskrifter om du inte skriver ut mycket bilder i A4 format

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...