Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rengöra toastol


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Har fått en ny toastol i juli av hyresvärden. 

 

Nu får jag inte bort typ rostet eller vad det nu är.  Se bifogad bild. 

 

Försökt med en svamp. 

 

Toastolen är typ 1-2 månader gammal. 

 

Vågar inte köra svinto

 

Hur gör man? ?

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan din hyresvärd ha mage att kalla detta för en ny toalettstol? Svinto ska du inte använda. Här [borttagen länk] finns rengöringsförslag för rostfläckar, om det är det det är.

Jag har tagit bort länken eftersom innehållet var dåligt.

Redigerad av mbgtmari
Tog bort länk eftersom jag ej läst sidan ordentligt innan jag postade den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det är. Har inte gjort någonting. rengör alltid som

vanligt och med toaborsten.

 

Först börja jag fundera på om min toaborste orsakat detta. Känns ju inte så. Jag har en vanlig hederlig borste. 

 

Gäller ju veta vad det är så jag gör rätt. 

 

Nån kanske har haft som bifogad bild och fått bort?

 

2 månader gammal är toastolen. 

 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser det som står i artikeln jag länkade till så tar jag avstånd från dess innehåll. Den verkar automatiskt översatt från engelska och dessutom står det att man ska använda stålull. Jag använder toaborste och litet diskmedel när jag rengör min toalett. Har inga åsikter om klorin. Vänta på tips från andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. kanske en dum fråga men har du katt och spolar ner kattsand i avloppet?

 

När vi hade katt så hände det vid ett tillfälle att det låg kvar kattsand i toan efter spolning. Denna sand etsade bort emaljen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hm.. kanske en dum fråga men har du katt och spolar ner kattsand i avloppet?

 

När vi hade katt så hände det vid ett tillfälle att det låg kvar kattsand i toan efter spolning. Denna sand etsade bort emaljen.

Nej har inte katt och ingen sand. ?

Bilden visar hur det ser ut. 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du törs nog prova klorin. "Jag brukar slå i en skvätt klorin på kvällen och låta det stå under natten, på morgonen är toan vit o fin igen" står det faktiskt i en kommentar på denna helsvenska sida

http://www.smartavardagstips.se/2013/02/avlagringar-i-toaletten.html

 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte jag läste man ska undvika blekningsmedel och att det lättare blir samma igen!?  Potatismjöl?? ?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske missfärgade kalkavlagringar?

För att få bort kalkavlagringar använder man någon syra. Ättika eller citronsyra har du kanske hemma redan?

Ha i det när du vet att du inte kommer att använda toan på flera timmar, typ är på jobbet, så att det får tid att verka. Gnugga så gått det går med toaborsten när du kommer hem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här får du några alternativ att testa

 

HANS

 

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=115756.0

 

https://www.hemtrevligt.se/husohem/artiklar/artiklar/20160614/video-det-miljovanliga-superknepet-som-rengor-din-toalett/

 

1. Toaletten

Kalavlagringar i toaletten är ett stort problem för många. Men det kan tas bort med hjälp av Coca-Cola som innehåller fosforsyra. Häll en burk över beläggningarna och låt verka i en timme. Gnugga sedan med en borste. Ett annat tips är ättika eller citronsyra som man häller i och låter verka några minuter, eller en tablett maskindiskmedel (eller någon deciliter pulver) som får verka i en timme innan du borstar rent. OBS! Maskindiskmedel ska endast användas i nödfall då toalettstolens emalj kan skadas om det sker oftare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martassen:

Bilden visar hur det ser ut. 

Så såg det ut hos oss med. Den vita emaljen var borta och det lite gulare porslinet syntes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Mikael63:

Så såg det ut hos oss med. Den vita emaljen var borta och det lite gulare porslinet syntes.

Fast jag har inte haft någon sand eller liknande. Har rengjort med toaborsten som man ska göra tycker jag. Har inte rengjort så många ggr för stolen är ju rätt ny 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kanske missfärgade kalkavlagringar?

För att få bort kalkavlagringar använder man någon syra. Ättika eller citronsyra har du kanske hemma redan?

Ha i det när du vet att du inte kommer att använda toan på flera timmar, typ är på jobbet, så att det får tid att verka. Gnugga så gått det går med toaborsten när du kommer hem.

Helt ny toastol obegripligt.

Jag har perstorpsättika hemma. Ska testa hälla i. 

 

Edit: väntade några minuter och testade lite att gnugga med svampen och det försvann faktiskt en del när jag lagt på perstorps ättika. Det börjar lovande iaf. Kan låta verka ett litet tag och gnugga med svamp sedan igen. 

 

Återkommer med rapport. 

 

 

Redigerad av Martassen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra början i alla fall :)

Spolar toaletten jämnt över ytan eller någon grop där fläcken är?

För något borde det ju vara som gör att det blir avlagringar där.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ut lite vatten och hällde i perstorpsättika. Testade som sagt gnugga lite och gick bort lite. Hällde sedan även i äppelcider vinäger. Väntade några minuter och jag behövde inte anstränga mig för att få bort det. Det gjorde susen tydligen!

 

bifogar bild på resultatet 

 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Bra början i alla fall :)

Spolar toaletten jämnt över ytan eller någon grop där fläcken är?

För något borde det ju vara som gör att det blir avlagringar där.

Vet ej. Verkar som alla fläckar är borta iaf ?.

 

kan man agera på nåt vis förebyggande kring detta eller är det bara hälla i ättika varje gång som gäller ? ?.

 

Jag trodde ju först att jag hade fel toaborste och att moderna sådana är mjuka och skadar ej emaljen. Trodde jag hade förstört den hahaha. Tidigare toastolen var typ 40 år. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke på toastolen?

Om det uppstår igen och det är ett välkänt märke kan du ju kontakta kundtjänst för det är ju inte normalt på bara ett par månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad är det för märke på toastolen?

Om det uppstår igen och det är ett välkänt märke kan du ju kontakta kundtjänst för det är ju inte normalt på bara ett par månader.

Det står lfö på själva spolknappen. 

Det var min hyresvärd som fixa via någon firma som var här och installera den. 

 

Jag kontaktade lfö nu via mail och informerade om stolen. 

 

Kan det bli mer där vattnet är rikt på järn kanske? 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där vattnet är hårt blir det kalkavlagringar. Jag fick kalkavlagringar i kastrullerna jag använde när jag bodde på Öland. Men häruppe i nordligaste Norrland är vattnet mjukt  och det blir följaktligen inga kalkavlagringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martassen:

Kan det bli mer där vattnet är rikt på järn kanske? 

Om vattnet innehåller järn så finns det löst i vattnet och det brukar visa sig som bruna fläckar/ränder där vattnet spolas, alltså inte där det står vatten hela tiden. (Tillägg: eller jo det kan visa sig där också vid mycket järnrikt vatten)

 

Om det vore vanligt med kalkavlagring torde det ha visat sig någon gång tidigare med.

 

Min spontana gissning är att det funnits några rester, av nånting, där fläckarna syntes, och som medförde någon form av reaktion med vattnet eller med något rengöringsmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det järn i vattenledningen

HANS

Problem med järnhaltigt vatten

Järn i vattnet kan vara problematiskt… Det medför normalt ingen hälsorisk, men risk finns för missfärgning av textilier och sanitetsporslin. Det kan även leda till slambildning i ledningar, igensättning och dålig lukt, detta kan vara problematiskt även vid lägre halter än vad Livsmedelsverkets rekommendation är avseende enskild dricksvattenförsörjning (< 0,50 mg/l).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev att du fått en ny toalettstol av din hyresvärd för en bara ett par månader sedan. Då tycker jag att du absolut bör höra av dig till din hyresvärd. Det är inte normalt att ett sånt här problem uppstår bara efter en kort tid. En hyresgäst kan tom bli ersättningsskyldig om hyresvärden får för sig att toan utsatts för skadligt slitage och vanskötsel. 

 

Har ni haft vattenavstängning i huset efter du fick toastolen? Om det är gamla rör kan det finnas exempelvis rost i krökarna som släpper när vattnet släpps på igen och då missfärgas emaljen lätt om man inte gör rent direkt. 

 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, du skall i första hand kontakta din hyresvärd ang. detta.

Sedan vid kalkavlagringar brukar vanlig 24% ättiksprit som man köper på affärn fungera bra.

Slår man i en skvätt på kvällen och låter det stå över natten eller dan, så använder man toaborsten som vanligt efteråt.

 

För övrigt brukar jag 2-3 ggr./år ta isär duschmunstycket när jag märker att det börjar strila lite knepigt och stoppa ned detta i ett större glas som jag slår i en skvätt 24% ättiksprit och fyller på med vatten och låter stå över natten/dan sedan är det bara att spola ur som vanligt.

Ändå har jag normalhårt vatten där jag bor, men kalkavlagringar blir det förr eller senare oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag läst denna tråd tror jag att jag ska testa med 24%-ig ättika i min egen toastol där hemma. Jag har två toaletter men använder bara den ena så det brukar bli kalk och missfärgningar i den oanvända stolen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Postad (redigerade)

Ibland får man köra med lite äppelcider vinäger eller ättika ibland. 
 

Såg igår när jag rengjorde typ prickar efter varande i toaholken i den övre delen. Se bild. Står man upp och ej tänker på det så ser man det nog inte men det syns ju om man tittar nära. Ja se bild. 

 

idag testade jag ättika å vänta runt 25-30 minuter men det går ju inte bort. Testade med äppelcidervinäger och vänta typ 15 minuter kanske . Går ej bort jag gnuggar. 
 

Är det i emaljen eller är det jag som bör vänta en längre tid? Jag brukar ej spola ner hårda grejer. 

 

Redigerad av Martassen
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...