Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avsluta ett spel


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Någon som kan ge tips om hur avsluta Charlie Chaplin-spel från 1988? Ladda ned det och testa! Spelet startas med filen 'Overlay.exe'.

Chaplin-game.png

Redigerad av dosman
Bifogat nödvändig bild!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med Ctrl+Alt+Delete och sen välja task manager? Jag har glömt vad task manager heter på svensk windows. Men där borde du kunna hitta processen och välja att avsluta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev .M:

Jag har glömt vad task manager heter på svensk windows.

Aktivitetshanteraren

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet körs i "helskärmsläge" (XP) och för att avbryta det kan man trycka Ctrl+Esc eller Alt+Esc och därefter högerklicka i aktivitetsfältet och välja att avsluta, svara ja på frågan.

Tycks inte finnas någon tangentkombination för att avsluta spelet direkt.

Detta spel har inte utvecklats direkt för MS-Dos (tror jag).

Tillägg: Jo, det verkar visst vara utvecklat för dos och sedan konverterad till Amstrad och Spectrum.

https://archive.org/stream/thegamesmachine-magazine-09/TheGamesMachine_09#page/n35/mode/1up

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ .M

I mitt Windows XP fungerar förstås Ctrl+Alt+Delete men ej i renodlat DOS (som jag kan boota från), där måste jag dra ut nätkabeln från väggen.

 

@ Mikael63

I Windows XP räcker det även att först trycka Windows-tangenten. Den med flaggan.

 

Hoppas ni roades av Chaplin också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga, men måste du köra "riktiga" dos och boota in till den? Det räcker inte med att köra dos-box? På så vis kan du själv växla mellan fullskärm och fönster och på så vis bara stänga dosboxfönstret för att avsluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia Nej, i detta fall med Chaplin-spelet fungerar det ej med Ctrl-C. Annars fungerade väl 'Q' och 'F10' ibland under DOS.

 

@.M Jag har 'Dual-Boot' på XP-datorn: DOS och Windows XP. Jag kör mycket DOS-program nämligen. 99% av dem går att avsluta via meny-val, därför behöver jag ingen 'Dos-Box'! Därför kan jag uthärda att någon enstaka gång tillgripa programmet 'taskmgr.exe' för att avsluta program som ej går att avsluta på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@.M

Kan tillägga att jag innehaver både 16-bit (Real DOS) DOS och 32-bit DOS. Det sistnämnda är helt enkelt Startdiskett-filerna från Windows 95 eller Windows 98.

 

I min Windows XP maskin bootar jag med 32-bitars av den anledningen att jag vill komma åt övriga filer på FAT32-hårddisken! Kör jag med 16-bitars DOS (från diskettstation!) känner den inte till hårddisken.

 

'Dos-Box' i all ära, men du måste starta upp Windows för att komma åt det! Och det kräver minne! Själv budgeterar jag med ett DOS-program (fungerar även i fönster i Windows) dagligen och då är det smidigt att direkt komma åt det utan att behöva starta upp Windows först!

 

En annan fördel att då och då starta från DOS är att göra justeringar i Windows från DOS, om något trilskas där; filer som inte låter sig raderas t ex.

 

Glöm heller inte: DOS är långt ifrån dött! Spana in Internet överflödet av DOS program.

EasyBase.png

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...