Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB portar har slutat fungera


Globetrot
 Share

Rekommendera Poster

Plötsligt har slutat fungera alla usb-portar (stationär dator med Windows 10) !? Först trodde att det är fel på moderkortet - kopplat bort allt och stäng av dator med på/av knappen. Sedan när Windows har startat kopplat in bara mus och tangentbord - samma fel (mus/tangentbords lysdioder lyser inte). Stäng av dator och startade från installationsskiva för Windows då är allt fungera som det ska ?! Hade försökt att reparera Windows men lyckades inte och till slut blev tvungen att installera om.

Aldrig varit med sådana problem.

Skulle vara tacksam för kommentarer, lösningar.

Redigerad av Globetrot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hamnade i en liknande sits när jag fick för mig att skriva egna drivrutiner till ett usb-tillbehör. Så jag installerade verktyg för usb-utveckling och då stannade all usb i datorn.

 

Så en enkel förklaring till ditt problem är att du fått tag på en felaktig drivrutin. Men det verkar konstigt att Windows reparation inte kunde fixa problemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om en dator där det anslöts en usb-enhet som var defekt, eller det var nog så att strömförsörjningen till den var defekt, och alla portar utom en slogs ut.

Hur plötsligt hände detta egentligen? Var det i samband med att någon enhet anslöts eller togs bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På kvällen innan var allt bra men dagen efter blev fel direkt när Windows har startat.

Inget nytt var inkopplat eller tagits bort.

Redigerad av Globetrot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ibland problem med någon eller några USB portar. Jag har då öppnat Enhetshanteraren och avinstallerat allt som finns under rubriken USB-styrenheter. Startat om och då har alla portar fungerat igen 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja lägga till att jag kunde starta Windows i ''Felsäkert Läge'' men USB portar fungerade inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vonvettet skrev så har det hänt några ggr. att man fått avinstallera usb drivisarna och starta om så fungerade det igen efteråt.

 

Har råkat på att det interna nätverkskortet gav upp utan anledning på en stationär dator(hp).

Provade med flera st olika, inget ville fungera oavsett märke.

Nollställde bios och allt hoppade igång, även det interna.

 

För två veckor sedan slutade tangentbordet att svara helt utan anledning(ps2 kontakt) på en nyare dator(Win7).

Bara usb musen fungerade och det virtuella gick att använda, ej usb t-bord.

Omstart gjorde ingen skillnad eller annat.

Nollställde bios och det fungerade igen.

Är väl någon hängning som skett på moderkortet?

Kan ha varit spänningsförlust till porten?

Mycket lustigt.

 

Prova att nolla bios till fabriksinställningen på din dator och se om det kan hjälpa, om du vet hur man gör?

Kolla först hur din(a) hårddiskar är inställda först(boot).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...