Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud till kökshögtalare


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Till att börja med ska sägas att jag har inte ens googlat själv :blush: (har fokus på helt annat).

 

Dottern som flyttat till "Comhem-lägenheten" (annan tråd) har i sitt kökstak två infällda högtalare.

Dess högtalarkablar återfinns i ett köksskåp.

I samma köksskåp finns en nätverkskabel med lösa trådar.

Andra änden av den återfinns i en garderob.

Detta med nätverkskabeln är kanske inte relevant men jag lägger fram fakta och fyller på med mer fakta:

I vardagsrummet finns en teve med comhem-hub = tillgång till Spotify där.
Tillgång till Spotify finns även via mobilen.

Teven är kopplad till ett hemmabiosystem = riktigt bra ljud.

 

Till själva frågan då:

Hur fixar man lämpligast och (förhoppningsvis billigt) ljud till dessa infällda högtalare?

Det behöver inte vara exakt det ljud som spelas upp i hemmabiosystemet, nämnde detta bara som info.

Det går ju att Casta till en Chromecast men det behövs ju en förstärkare för att driva högtalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hemmabion någon extra ljudutgång, om den har det dra kabel till köket, ev kanske du

måste borra hål i någon vägg, om det fungerar behövs ingen förstärkare

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som tidigare hyresgästen kopplat från en NAS eller server i garderoben till en förstärkare
Vad är det för kontakt på högtalarna? Är det DIN--kontakter, eller typ såna man har till hörlurar, eller bara rena kopparsladar som är tänkta att skruvas fast i en förstärkare? Antar att de inte har någon egen strömförsörjning? Spontant tänker jag på att ha en förstärkare i köksskåpet och koppla in en Chromecast. Dyra Sonos Amp är nog inte att tänka på misstänker jag ;)

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
19 timmar sedan, skrev Pentti H:

bara rena kopparsladar som är tänkta att skruvas fast i en förstärkare

Ja

 

Dottern har en bilstereo som är nästan oanvänd då hon fick ut en ny på garantin och säljföretaget ville inte ha tillbaks den gamla. Den har möjlighet till anslutning via blåtand men det var just den anslutningen som var orsaken till garantibytet. Kanske finns ny firmware, kanske kan nuvarande telefon lira bättre. Jag får ta och forska lite mer där.

 

Tillägg: Ja det finns en nyare firmware:

"Ver.0111 (15.03.2018) Improved stability."

Redigerad av Mikael63
Ja, bilstereon fungerar bra efter firmware-uppdateringen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...