Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PROBLEM med microsoft solitaire collection


wipwip
 Share

Rekommendera Poster

jag spelar ofta i microsoft solitaire Collection men nu har jag fått problem att öppna denna app ,när jag trycker på den så börjar den att öppna sig , men avsluta efter ett litet tag och inget mera händer , vad är det för fel , jag har gjort alla slags uppdateringar som skas och även försökt att instalera om den men den säger hela tiden att spelet finns , finns det någon här ute som kan hjälpa mig med detta problem .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ instruktionsbilderna under Run Windows Store Apps Troubleshooter osv men ladda inte ner den grönfärgade Download Computer Repair Tool som inte har med saken att göra

https://blog.pcrisk.com/windows/12982-cant-start-microsoft-solitaire-collection-

"If you cannot launch the Microsoft Solitaire Collection, you should be able to fix the problem by following this guide. Possible solutions include resetting the entire Microsoft Solitaire Collection, reinstalling it, running a built-in Windows Apps troubleshooter, updating Windows, resetting Microsoft (Windows) Store cache, and updating the Microsoft (Windows) Store apps. Try the methods outlined below and you should be able to play Microsoft Solitaire Collection games within a few minutes."

 

Här står ungefär samma saker

https://windowsreport.com/fix-microsoft-solitaire-wont-start/

 

Men de bästa instruktionerna får man förstås av Shawn Brink på tenforums

https://www.tenforums.com/tutorials/48107-reset-app-windows-10-a.html

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kollat på detta med , men fattar inte hälfta av de , men har gjort några saker utav det som sto där men det hjälper inte ,nu har jag tagit bort det och instalerat det igen och det är samma sak öppnar sig i början och sedan slutar det .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det borde jag ha förstått eftersom spelet bara hette Solitaire i Windows 7. En annan sak jag nu också lärt mig är att man måste logga in på sitt Microsoftkonto för att få använda appen Microsoft solitaire collection.  Jag har än så länge inte använt några appar i Microsoft Store men Windows uppdaterar dem hela tiden i alla fall.

 

Hur går det att följa stegen i tur och ordning i Microsoftlänken Cecilia gav dig? Själv tycker jag att Microsofts instruktioner är jobbiga att följa eftersom varje mening ofta avslutas med en länk till en annan instruktion. Ska man gå till en ny länk hela tiden kommer man lätt av sig.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev mbgtmari:

 

jag har gjort alla dom stegen 1,3,5,7, steg nr 5 är ju lägg till eller ta bort eller reparera program men det finns inte med i listan där .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det ingen som har något annat att komma med som jag kan göra , va inne och försökte att göra ett nytt konto i windows men det går inte , och nu kör jag som administratör ,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du inte kan skapa ett nytt användarkonto i Windows?

Vad händer när du försöker?

Det låter ju som något allvarligare problem med Windows i så fall. Har du märkt något annat som inte fungerar som det ska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej allt annat funkar som de ska , ja jag har fattat det att man måste ha ett microsoftkonto som är ansluten till e-postaddressen man anger när man ska göra ett nytt konto ,men trycker jag på att lägga till en familjemedlem så säger den att det inte går och försök igen men det hjälper inte , och jag har provat att synkronisera mitt konto som jag har så går inte detta ,så det kanske är läge för en ominstalation , kan jag göra en ominstalation som gör att jag behåller fina inställningar och mina filer utan att något försvinner , och hur gör jag det i så fall .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför du hindras att lägga till en "familjemedlem", som också ska kunna komma åt Microsoft Solitaire Collection,  och därför måste ha en microsoftkontoadress. Du kan inte ha två microsoftkonton som har samma emailadress i en och samma dator. Däremot borde det vara möjligt¹ att ha två egna microsoftkonton i samma dator. Jag har t ex två hotmailadresser (med olika lösenord förstås) och båda kan användas som microsoftkonton. Ett microsoftkonto måste inte ha en outlook.com-adress. Det går lika bra med en Gmailadress t ex.


Här handlar det om Xbox, men spel som spel.
https://support.xbox.com/sv-SE/xbox-one/security/add-family-member-on-xbox-one

 

När det gäller din andra fråga så tror jag att det går men då måste jag googla efter hur man gör för jag har aldrig behövt göra det så jag kan inte tillvägagångssättet utantill.

Har googlat

https://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows-10

_________________________________________________________________________________________

¹ Jag vet inte om det är möjligt att ha två olika microsoftkontoadresser som ägs av samma person men jag vet att man kan ha både ett microsoftkonto och ett lokalt konto i sin dator. Tyvärr kommer man ju inte åt Microsofts appar med sitt lokala konto. Jag tycker i alla fall att du ska prova lägga till ett till microsoftkonto för att se om det går.

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag till och med kört om winws10 installation och uppdaterat allt men ändå så funkar inte microsoft solitaire Collection .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@wipwip, även om du är nöjd med Cecilias rekommendation att leta efter ett liknande program så tycker jag att Windows egna program borde fungera i en Windowsdator. Det kan inte vara så att filtypen .solitairetheme8 öppnas med en felaktig standardapp, typ TWINUI ? Titta efter för säkerhets skull:
Start > Inställningar > Standardappar > Välj standardappar efter filtyp

514694369_MSSolitaireCollection.png.329d22ecb66152c052f8605fd9685bd9.png

Så här ser det ut hos mig. Skulle det stå fel standardapp hos dig, är det bara att klicka på den appen så dyker det upp fler appar, däribland den rätta, som du kan skrolla ner till och klicka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

24 minuter sedan, skrev mbgtmari:

@wipwip, även om du är nöjd med Cecilias rekommendation att leta efter ett liknande program så tycker jag att Windows egna program borde fungera i en Windowsdator. Det kan inte vara så att filtypen .solitairetheme8 öppnas med en felaktig standardapp, typ TWINUI ? Titta efter för säkerhets skull:
Start > Inställningar > Standardappar > Välj standardappar efter filtyp

 

Så här ser det ut hos mig. Skulle det stå fel standardapp hos dig, är det bara att klicka på den appen så dyker det upp fler appar, däribland den rätta, som du kan skrolla ner till och klicka på.

Det är klart att Microsofts Solitaire Collection brukar fungera i datorer med Windows 10 men ibland är det inte värt besväret att försöka åtgärda problem.

 

Eftersom appen börjar köra men sen kraschar så är det nog inte problem med den inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...